Loading...

Зорница Николова за Scrum практиката и нейните ползи

avatar Георги Дуранкиев 5 минути
Зорница Николова за Scrum практиката и нейните ползи


Зорница Николова е Agile коуч и Certified Scrum Product Owner с над 15 г. опит в индустрията. Вече повече от десетилетие прилага различни разновидности на Agile практиките в различни проекти и екипи и познава изключително добре всяко едно предимство на този модел на работа, както и предизвикателствата му.

Точно затова ние избрахме да я попитаме три прости въпроса относно Scrum и как рамката може да бъде приложена, какви предимства и подобрения може да внесе не само във вашата работа, а и в преживяването на клиента. Ето какво ни отговори тя:

Представи ни Scrum накратко?

Най-общо Scrum е рамка за управление на проекти, дефинираща специфични роли, артефакти и церемонии, които осигуряват итеративно създаване на качествен продукт, управление на риска и бърза адаптация към променящи се изисквания и условия в средата. Като методология, Scrum е дефиниран в контекста на производството на софтуер и е много разпространен като начин на работа сред IT организациите в глобален мащаб. Напоследък обаче той намира много добро приложение и в редица други сфери с динамика и висока степен на неяснота на изискванията в началото на проекта, например в организации и екипи, предоставящи услуги - маркетинг, обучения и др.

Бих искала да обърна внимание на няколко важни характеристики на Scrum. Първо, рамката поставя фокус върху нуждите на клиента, като интегрира необходимостта от промени в изискванията в зависимост от приоритетите от бизнеса. Итеративната работа върху продукта/проекта осигурява в рамките на определен кратък интервал от време фокус върху най-важното за клиента в момента и бърза валидация и доставка на резултата.

За да се случва това ефективно, се разчита изключително много на комуникацията между всички участници в процеса - екип, клиенти и други заинтересовани страни. В рамките на екипа има ясно дефинирани роли с определени функции, свързани с управлението на проекта – Product Owner, който се фокусира върху изискванията и продукта, екип, който отговаря за изпълнението и качеството, и Scrum Master, чиято роля е да осигурява, че процесът протича по най-добрия начин и всеки разбира функциите си. Важно е да се отбележи, че в Scrum екипите имат свободата и отговорността да се самоорганизират, за да използват максимално потенциала си и да постигнат най-добрия резултат.

Какви предимства носи Scrum на организацията?

Работата в Scrum модел предоставя предимства в различни посоки. Според изследванията сред организации, прилагащи този метод на работа, основните ползи, които се посочват, са:

  • Прозрачност и яснота за текущия статус на проекта и следващите стъпки на екипите.

В Scrum приемаме, че средата, в която работят екипите е динамична и променлива и вместо да се опитваме да предвидим непредвидимото, работим така, че да се адаптираме по-бързо и лесно към променените условия. Това се постига чрез кратките итеративни цикли и чрез непрекъснатия мониторинг на текущото състояние. За разлика от традиционните модели на управление на проекти, в които мониторингът се осъществява основно от мениджмънта с цел контрол на резултата и екипа, в Scrum отговорността за резултата е на първо място при екипа. Осигурявайки ежедневна прозрачност на текущото си състояние, екипът следи статуса си спрямо планираното в началото на итерацията и предприема действия да адаптира стратегията си, ако се налага. На ниво продукт прозрачността към Product Owner дава възможност рано да се реагира на непредвидени рискове, да се комуникират промени към заинтересованите страни и да се взимат важни стратегически и тактически решения.

  • Ефективност поради фокуса и итеративността на процеса

Базирани върху някои фундаментални Lean принципи за оптимизиране на добавената стойност чрез намаляване на загубите в процеса, практиките в Scrum са насочени към ограничаване на многозадачността (multitasking) в работата на екипа. Един Scrum екип обикновено е фокусиран върху проекта, по който работи, в голяма част (ако не в 100%) от времето си. Освен това, те са наясно какво точно целят да произведат в рамките на итерацията и каква е ползата за бизнеса от произведеното. Този фокус създава условия за по-добра инвестиция на времето на екипа в дейности, които носят повече добавена стойност и по-голяма скорост на разработка.

  • По-висока степен на отговорност и ангажираност у всички участници в процеса поради делегираните решения в екипа

Ако в традиционните организации се разчита изключително много на мениджърите да взимат правилните решения, в Agile екипите се използва знанието и потенциала на целия екип, за да се разгледа всеки проблем от различни гледни точки и да се достигне до по-добро решение. Това изисква екипът да има достъп до много повече информация и да е включен в процеса от момента на идеята за продукт или проект до края на изпълнението му. Осъзнаването на целта на това, което правим, и ползите от него, е част от т.нар. вътрешни мотиватори, които удовлетворяват нуждите на индивидите за самоактуализация, принадлежност, цел. Именно затова в екипи, които са наистина овластени да взимат решения и да участват в процеса, нивото на мотивация и ангажираност е по-високо, съответно и хората се чувстват в по-голяма степен отговорни за резултата от работата си.

Какви предимства носи Scrum на клиентите?

Scrum, както и Agile като цяло, поставя клиента в центъра на процеса. Основната цел е да се осигури максимална добавена стойност в рамките на по-кратък период. Съответно, сред ползите за клиентите на екип, който работи в Scrum, са:

  • По-бързи доставки - поради итеративността на разработката, екипът може да доставя междинни резултати (т.нар. продуктови инкременти), които бизнесът може да валидира и върне обратна връзка, а в зависимост от покрития обхват дори директно да приложи продуктивно.

  • По-високо качество - част от отговорността на екипа е да гарантира качеството на произвеждания продукт. Тъй като оценяването и планирането на работата е делегирано на екипа, той има възможност да планира и обещае такова количество работа в рамките на една итерация, което дава възможност да се инвестира в достатъчно качествена разработка на продукта. Освен това, с кратките цикли на разработка екипът може често да проверява и валидира резултатите с клиента, за да си гарантира, че произведеният продукт наистина отговаря на очакванията и нуждите.

  • Активно участие през целия процес на разработка и възможност за промяна на изискванията според приоритетите на бизнеса - клиентът има възможност и трябва да участва в процеса през цялото време на разработка и в различни дейности. Например, приоритизацията и изясняването на изискванията за всяка итерация се случва на базата на информация от клиента, а обратната връзка в края на итерацията дава насоки за следващите стъпки пред екипа. Трябва да отбележим, че това изисква и разбиране от страна на клиента как работи целия процес, за да може той да подсигури необходимото участие в работата на екипа и да предоставя конструктивна обратна връзка и информация за приоритетите си.

Какви предизвикателства може да представи Scrum пред практикуващите го?

Scrum предлага много опростена рамка и сравнително малък набор от формални изисквания, за да не се усложнява процесът с твърде много правила. Рамката е отворена в частта, която определя как точно екипът гарантира създаването на продуктов инкремент по време на итерацията. Липсата на детайлни предписания от една страна прави Scrum лесен за приемане от екипите, но от друга страна оставя у тях отговорността да търсят непрекъснато подобрение на процеса и да открият практиките, които работят най-добре за тях конкретно.

Искате ли да откриете практиките, които работят най-добре за вас? Сега имате възможност да се запознаете отблизо със Scrum рамката и нейното приложение в професионална среда чрез най-новото ни обучение Основи на Scrum - октомври 2016!

То ще започне на 24-ти октомври, а занятията ще се провеждат всеки понеделник от 18:30. Можете да се запишете до 21-ви октомври, но побързайте, местата са силно ограничени!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.