Loading...

Agile with Scrum – артефакти за напреднали

avatar Мария Вълчева 4 минути
Agile with Scrum – артефакти за напреднали

При разработката на софтуер и практически всеки аспект на IT индустрията, Scrum се е доказал като желаната рамка за разработка, доставка и поддръжка на продукти. “Agile with Scrum” е най-честият отговор, който ще срещнеш, когато компаниите разкриват по какъв начин прилагат методологията. Именно това разкрива и годишният доклад The State of Agile. Ако искаш да си максимално подготвен за работа по подобна методология и точно с тази рамка, запиши се за надграждащия курс Agile Advanced with Scrum, който започва през юни.

Източник: Annual State of Agile Report

Ако попаднеш в Agile среда на работа, или методът на работа навлиза в компанията ти, най-вероятно ще работиш именно с процесната рамка Scrum. Не пропускай да се запишеш за обучението, ако вече имаш базов опит с методологията, за да се справиш успешно в работата в такъв екип. Междувременно ще обсъдим по-подробно един от най-важните компоненти на рамката, а именно – артефактите. Наред с тях в обучението ще разгледаш подробно ролите, как да измерваш ключови параметри в екипа, как да оценяваш сложността и да приоритизираш работата, и не на последно място – прилага ли се Agile методологията извън IT сферата, и ако да – къде?

Какво са Scrum артефактите?

Думата артефакт се асоциира с археологията, но не и в IT средите. Артефактите в контекста на Scrum носят информация за задачите, техния приоритет и резултатите, към които се стремиш. Те са резултат от дейността на екипа – планирането, разработката, проследяването на прогреса и итерациите. Чрез тях разработчиците се ориентират в производителността на спринта и предлагат възможност за инспекция и адаптиране, както и прозрачност.

Всеки артефакт трябва да носи една и съща информация за на различните участници в екипа, да го разбират по един и същ начин. Именно затова прозрачността е толкова важна – решения, свързани с управлението на риска и оценката разчитат на нея. При ниска прозрачност, нараства рискът. Scrum екипът работи като едно, воден от своя Master, за постигане на максимална прозрачност. Това е непрекъснат процес и за оптимална прозрачност трябва да се следи непрекъснато.

3 основни артефакта

Прилагането на Agile със Scrum и дейността на екипа води до създаването на три артефакта. По-подробно ще се запознаеш по време на обучението за напреднали, което предстои, а тук ще ги маркираме с няколко думи:

1. Product Backlog

Product backlog-ът е списък, съдържащ всичко, което трябва да бъде свършено по проекта, по който работиш. Той е единственият източник на информация за Scrum екипите. Product owner-ът е този, който отговаря за него, той определя колко е достъпен и как са подредени приоритетите в него. Но ключов момент е, че backlog-ът никога не е изчерпателен, а е динамичен и се адаптира според нуждите на продукта.

Когато продуктът излезе на пазара и започне да се използва интензивно, product backlog-ът се изменя на база на обратната връзка, ставайки все по-изчерпателен. Списъкът се влияе както от обратната връзка на потребителите, така и от измененията на пазара, развитието на технологиите и бизнес нуждите.

Интересно е да отбележим, че когато върху един проект работи повече от един Scrum екип, не се разработват няколко списъка с основни нужди и изисквания. Напротив, работи се на база един общ product backlog. Елементите, които се намират най-напред в списъка, обикновено са по-детайлни, а промени могат да се правят само и единствено от product owner-а. Ако искаш такива да се въведат, трябва да убедиш него.

Източник: Nira

2. Sprint Backlog

При планирането на т.нар. спринтове се създава и Sprint backlog. Той черпи информация от списъка в product backlog-а и формира основните задачи, които трябва да се свършат в текущия период. Sprint backlog-ът е прогноза, съставена от разработчиците, какво ще бъде предложено при следващия инкремент (третият артефакт). Спринтът има цел и именно списъкът от задачи показва как ще бъде постигната тя.

Промените в Sprint backlog-а зависят от разработчиците, работещи по него. Задачите в списъка са сравнително изчерпателни, но търпят промени в процеса на работа, ако изникнат нови нужди и изисквания. Ако в процеса се установи, че в списъка има ненужни задачи, те биват премахвани. Всичко това зависи от разработчиците и решенията за промените в Sprint backlog-а са техни.

3. Increment (инкремент)

Инкрементът представлява последната стабилна и работеща версия на продукта. При достигането на такова състояние, екипът се приближава една стъпка по-близо до продуктовата цел. Инкрементът се добавя към всички предишни и задължително се проверява, че е съвместим и може да работи успешно с тях. За да може да се смята за част от инкремента, определена свършена дейност трябва да бъде възприета като „готова“.

Дали един елемент е „готов“ е въпрос на решение от страна на Scrum екипа. Всички негови членове трябва да имат едно и също разбиране както значи „готов“ и да следват дефиницията, до която са достигнали заедно. Подобно на случая с product backlog-а, ако няколко екипа работят по един проект, техните разработчици трябва да стигнат до обща дефиниция за това какво значи даден елемент да е „готов“.

Източник: Nira

Място на Scrum артефактите в методологията

Артефактите в рамката на работа са ключови за работния процес. Затова и повечето решения за управление на процеса като Jira предлагат вградени функционалности за артефактите. Ако искаш да навлезеш още по-дълбоко в света на Agile със Scrum, да научиш повече за това как си взаимодействат ролите, как се съставя и променя product backlog-а, какво представлява backlog grooming и още много, не пропускай обучението за напреднали. Ще разгледаш много практически казуси и ще видиш приложението на Agile методологиите и извън IT сферата. Запиши се за Agile Advanced with Scrum още сега, очакваме те!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.