Какво се случи на СофтУниада 2016?
Дългоочакваната СофтУниада отмина. Записалите се бяха стотици. Атмосферата беше наситена със силни емоции, с напрежение и динамика, с амбиция и хъс, с много радост и веселие. Макар и не всеки да отнесе награда, със сигурност всеки присъствал на събитието си е тръгнал с прекрасен спомен за едно страхотно изживяване.
След края на коледните и новогодишни празници настъпи и програмисткият „празник“ – СофтУниада. Датите бяха 9-ти и 10-ти януари. Общият брой на участниците в първото издание на олимпиадата наброяваше над 400 души. За жалост, имаше и желаещи, които не бяха допуснати до участие след преглеждане на предварително изпратените от тях демота на уеб или софтуерните им проекти. Но истински амбицираните със сигурност ще кандидатстват и догодина!
СофтУниада се проведе в две възрастови категории – до 16 и над 16 години. През първия ден участниците се съревноваваха в „Състезателно програмиране“, а през втория в „Уеб и софтуерна разработка“.
Без да бъде кой знае колко учудващо, състезателите от долната възрастова група, взели участие в категорията „Състезателно програмиране“, бяха едва 35 от общо 279 за категорията. Все пак софтуерната подготовка в повечето училища не е на състезателно ниво. Но смайващото тук бяха техните резултати. Не количеството, а качеството е важното. И то беше на невероятно високо ниво. 15-годишният участник с най-висок брой точки за групата си, спечели и наградата „Софтуниадец за 2016 г.“, тъй като се оказа и най-добре представилият се общо за двата дни от олимпиадата. Името на програмисткия гений е Александър Тонев Кръстев, родом от Варна, накъде отнесе чисто нови лаптоп „Правец 64М“ и дрон. Победителят в горната възрастова група също беше в ученическа възраст – едва на 17 г. Тук е задължително да се отбележи и неповторимият му резултат – 950 точки от максимум 1000. Енчо Иванов Мишинев от Ямбол безспорно заслужи почетното си първо място и дрона, който отнесе към вкъщи.
В края на първия ден се проведе и свободна дискусия относно качеството на училищното ИТ образование. А след това всички разпуснаха с релаксиращ коктейл.
10-ти януари беше посветен на уеб и софтуерното разработване. Участието тук беше отборно с по максимум трима души в група. С уеб проекти участие взеха 13 отбора – всички от старшата възрастова група 16+. Първото място беше връчено на софийския тим Константин Димитров Геров (18 г.) и Боян Асенов Асенов (20 г.). Те разработиха платформа за онлайн интервюта, която нарекоха Intervio. А наградата, която получиха беше парична, в размер на 400 лв.
Над своите софтуерни разработки се потиха тимове от двете възрастови категории. В младшата участие взеха 16 отбора, въпреки че е доста далече от истината понятието отбор в случая. 15 от разработките бяха индивидуални, а само една беше изготвена съвместно от двама участници. На първото място тук се класира – с по-малко от една точка разлика от подгласника си, Звездин Борисов Бесарабов на 15 г. от гр. София. Разработката му представляваше многоплатформена игра за компютри, телефони и таблети, наречена Summer Sales Simulator. А ползата му от самостоятелното участие – на Звездин няма да му се наложи да разделя с никого наградата си от 400 лв.
В старшата възрастова група участие взеха 15 „отбора“, като 7 от тях наистина бяха съставени от повече от 1 човек. Но първото място отново отиде при самостоятелен проект – скенер за идентификация на материя с названието Flashcycle. Авторът му също беше представител на все още ходещите на училище – 17-годишният Емил Емилов Крумов от Пловдив. Вероятно вече се досещате за наградата му – 400 лв., които да вложи, в каквото си пожелае.
Вторият ден от СофтУниада освен с представяне и защита на проектите беше изпълнен и с интригуващи лекции – „Кой кой е в разработката на софтуер“, представена от Съби Ангелов – Project manager на Nemetschek Bulgaria; „Development process flow and roles”, от Arman Gal Client – Department Manager Playtech Bulgaria Ltd., и „Видео игрите: софтуер, работещ в реално време“, от Стефан Денков – Ubisoft. Друго развлечение за посетителите на олимпиадата беше и ИТ мобилна „Codescape“ стая на Playtech България.
А закриващият коктейл спомогна за стопяването на напрежението от предхождащото го награждаване.
По-подробна информация за олимпиадата, победителите, проектите и решенията на задачите бихте могли да откриете на целевата страница на СофтУниада.
Автор: Кристина Кацарска