Често задавани въпроси

Можеш да избереш присъствена или онлайн форма на обучение.

Обучаващите се в присъствена форма посещават учебните ни зали на ул. Тинтява 15-17, ет. 2, за провеждането на учебни занятия. Те получават помощ от асистенти и работят заедно със свои колеги по задачите, проектите и домашните от изучавания материал. Имат практически упражнения в клас (лабове), които носят бонус точки към крайната оценка от курса. Тя се формира от резултата на изпита + предаване на домашни работи + проверяване на домашни на колеги работи + бонус точки за форумна активност и присъствия в клас. Препоръчваме обучението в присъствена форма на всички начинаещи в програмирането, които имат възможност и време да посещават занятията – при тях ефективността от обучението е по-висока.

Онлайн обучаващите се учат от вкъщи, като гледат видеа от учебните занятия качени на сайта, в инстанцията на курса, в удобно за тях време и решават задачите за упражнения и домашно самостоятелно. Оценката се формира само от резултата на изпита + бонус точки за форумна активност. Препоръчваме обучението в онлайн форма на всички, които нямат възможност да посещават занятията или имат предишен опит в програмирането и искат да се явят направо на изпита, тъй като предаването на домашни не се взима предвид. Все пак студентите, които пишат домашните си, могат да ги предават и да оценяват домашни на техни колеги с цел получаването на обратна връзка за решението си и възможността да видят различни начини на решение на една задача.

Учебните занятия се провеждат един или два пъти седмично, в извън работно време, за да са удобни за всички. Продължителността е от 2 до 4 часа, в които се включва преподаване на нов материал (лекция с демонстрации на живо) и упражнения – решаване на задачи.
Не, не е проблем. Mожеш да гледаш видео от занятията, които си пропуснал, и да наваксаш вкъщи с упражненията и домашните. Препоръчително е да се запишеш в онлайн форма на обучение, ако мислиш, че няма успееш да идваш на повечето занятия.

Препоръчително е да използваш личен лаптопно не е задължително. Всяка една от залите разполага с настолни машини, които са 10% от нейния капацитет.

  • Зала Code Ground разполага с 200 места, от които 20 са с настолни машни.
  • Зала Open Source разполага с 150 места, от които 15 са с настолни машини.
  • Зала Inspiration разполага с 200 места, от които 20 са с настолни машини. 
Всеки човек има различни темпове на запомняне и възприемане на информация. Ние препоръчваме да се отделят поне по 3-4 часа на ден за решаване на задачи – не само на тези от домашното, но и на задачи от минали приемни изпити. Всички задачи, давани на изпитите ни досега можеш да намериш тук.

Да, курсът по Основи на програмирането (Programming Basics) е напълно безплатен. В края на курса, при желание, се заплаща изпит. Стойността на изпита е 50 или 100 лева, в зависимост от това, дали си заплатил през ранния или през късния срок за плащане.

Не, разбира се. Ако не се чувстваш готов, не е нужно да идваш на изпита и да плащаш такса за него. По-добре повтори курса, за да затвърдиш знанията си и се яви на следващия изпит.
Да, няма проблем да участваш отново в курса, за да затвърдиш знанията си. Подай кандидатурата си отново от тук или се свържи с екипа от тук, ако вече имаш кандидатура за този сезон на обучение.
Да, при резултат над Много добър (5.00), се издава сертификат за курса. Сертификат само за участие не се издава.

Може да се свържеш с екипа:

В зависимост от обема на материала, който трябва да бъде покрит, едно учебно занятие може да продължи между 1 ½ и 3 ½ часа. Правят се почивки по около 15 минути на всеки час.

Занятията се провеждат в блокове по 4 астрономически часа, включващи лекция с демонстрации на живо, въпроси и упражнения в клас под надзора на преподаватели и асистенти.

По време на упражнения студентите могат да решават задачи от домашни и изпити, да работят по екипни проекти или да обсъждат решенията си с колеги и асистенти. В залата има асистенти (топ студенти от по-горни нива), които помагат на колегите си със задачите, дават препоръки и съвети и отговарят на въпроси по учебния материал.

В общия случай стремежът е разпределението на времето между лекции и упражнения да е 50:50, т.е. 2 часа лекция, следвана от 2 часа упражнения.

Ако имаш опит в програмирането, може да ползваш езика и IDE-то, които предпочиташ. 

За начинаещи, които ползват операционната система Windows, препоръчваме езика C# и Visual Studio Community 2015. Visual Studio (VS) е мощна среда за разработка, която предоставя всичко необходимо за целите на въвеждащия курс по Основи на програмирането и допълнителен софтуер не е необходим.

По-лека алтернатива на VS е Sharp Develop. Препоръчваме я, ако характеристиките на машината ти са по-слаби и VS работи твърде бавно.

Ако ползваш друга операционна система, добър вариант е MonoDevelop/Xamarin Studio.

Консултирай се с изискванията на версията на Visual Studio (VS), която се опитваш да инсталираш. Ако си с Windows 8, 8.1 или 10, не би трябвало да срещаш затруднения. VS изисква Service Pack 1 под Windows 7, ако го нямаши нсталиран, ще трябва да ъпдейтнеш ОС през Windows Update. 

За по-стари версии на Windows може да пробваш по-стари версии на VS - Visual Studio Community 2013, Visual Studio 2012 Express for Desktop или Visual Studio 2010 Express.

Visual Studio Community 2015/2013 е безплатна среда за разработка. Изисква се единствено безплатна регистрация на сайта на Майкрософт. Направи си такава, ако все още нямаш, и се впиши във VS с потребителското име и парола от регистрацията си.

Да, незадължителните задачи за означени със звездички. Броят звезди е ориентировъчен за сложността на задачата. 

Във всеки случай, трябва да решиш и предадеш задължителните задачи – тези, които не са означени със звезда. При оценяване е редно да санкционирате липсваща или некоректно направена задължителна задача. Липсата на незадължителните задачи или невярното им изпълнение не трябва да оказват влияние при оценяването на домашни.

За всяко домашно е ясно посочено какви формати може да използвате. Най-често трябва да направите архивен файл (.zip, .7z, .rar), в други случаи е позволено да качвате .txt, .pptx и др. 

Да, на страницата на курса, след като качиш домашното си, ще се появи линк "Свали домашно". От него може да изтеглиш архива, който си качил/а, за да провериш дали е качено каквото трябва.

Ако си записан/а в курса Programming Basics, не е задължително, но е силно препоръчително да решаваш и предаваш домашните от курса.

За всички останали курсове домашните са задължителни за всички студенти.

Да, такъв е посочен за всяко домашно и обикновено варира между 2 - 8MB.

Ако естеството на домашното предполага по-голям размер от разрешеното, свържи се с екипа на университета или лектора с молба да бъде променен този максимален размер. В доста случаи може да премахнеш различни външни ресурси от работата си, преди да я архивираш. 

Не, за съжаление, ако си пропуснал да качиш домашното си в срок, няма да може да предадеш по-късно. Сроковете се дават предварително точно с тази цел. Съветваме те да не чакаш последния момент да качиш домашното си. Когато си готов с първоначална версия можеш да я качиш и ако правиш подобрения, да качваш наново файла. Не се притеснявай, пази се само последния качен файл с домашното ти.

Ако все пак пропуснеш да качиш решението си, не се притеснявай. Най-голяма тежест при формирането на оценката ти е резултата ти от изпита.

Има няколко възможни причини качването на домашни да не е активно:

1) Не си записан/а за съответния курс.

Може да предаваш и оценяваш домашни само ако си записан за курса. Ако мислиш, че трябва да си записан, но не си поради административна или техническа грешка, свържи се с екипа през формата за контакти.

2) Към темата няма предвидено домашно. Някои теми са без домашно.

3) Съответната тема все още не е преподавана.

В общия случай предаването на домашни става активно след като мине дадената лекция от курса. Често обаче администраторите на курса активират тази възможност и предварително.

4) Администраторите на курса са пропуснали да активират качването на домашни.

Ако си записан/а за курса, лекцията по дадената тема е минала и все още не можеш да качваш домашни, свържи се с екипа или лекторите и ги уведоми.

При получаване на коментар към твое домашно ще получиш нотификация в сайта. Може да видиш коментара като кликнеш върху нотификацията или като отидеш в страницата на курса и съответната лекция и кликнеш линка "Коментари за домашното".

При получаване на коментар към твое домашно, ще получиш нотификация в сайта на университета (камбанката до потребителското ти име в горния десен ъгъл на страницата). Може да прочетеш коментара и да оцениш неговата коректност и полезност. За целта имаш на разположение четири бутона.

За да оценяваш домашни, трябва да са налице условията, описани в долната секция.

Оценяването става по следния начин:

1) Отиваш в страницата на курса и натискаш бутона „Оцени домашно“ срещу съответното домашно.

2) Отваря се нова страница, където ще видиш едно поле за оценка, което приема стойности между 0 и 10, както и текстово поле, в което да напишеш своя коментар към работата, която проверяваш. Дължината на коментара трябва да е поне 200 символа. Целта на коментара е да опишеш какво работи, какво не работи, кое е направено добре и кое може да се подобри. Може да се напишат по 1-2 изречения за всяка задача или общ текста за всички задачи с коментари по проблемите (когато има такива).

3) Сваляш и разархивираш домашното чрез бутона „Свали домашно“.

3) При изпращане на оценката и придружаващия я коментар, трябва да потвърдиш, че те са коректни. Провери дали не си допуснал грешка (примерно на отлично домашно си дал оценка 0 точки или обратното).

В рамките на тридневния срок за проверяване на домашни няма ограничение колко на брой домашни може да провериш. За да получиш точки към крайната ти оценка за курса обаче, трябва да си проверил поне 3 домашни за всяка тема с домашно, като оценката ти е маркирана като „коректна“ и „полезна“ от оценявания студент.

За да проверяваш домашни, има няколко условия, които трябва да са изпълнени. Трябва:

1) Да си записан за съответния курс.

Само студенти, записани в даден курс, могат да предават и проверяват домашни за него.

2) Да си предал домашното си за съответната лекция в срок.

Само студенти, предали своите домашни работи, имат право да оценяват колегите си.

3) Срокът за предаване на домашни трябва да е изтекъл.

Предварително проверяване на домашни, преди да е изтекъл крайният срок за предаване, е невъзможно. Срокът за предаване на всяко домашно е описан в разписанието на всеки курс, както и в страницата на курса.

4) Срокът за проверяване на домашни да не е изтекъл.

Оценяването на домашни става възможно след изтичане на срока за предаването им. След това, студентите имат срок от 3 (три) дни да проверяват домашни от дадената тема. След изтичане на този тридневен срок нямате възможност да проверявате повече домашни към темата.

При проблеми от друго естество, свържете се с екипа.

Да, докато срокът за предаване на домашни е активен, може да променяш домашното си многократно и да го качваш наново. В системата се пази последният качен файл.

Винаги може да се консултираш с твои колеги от университета – на живо или във форума. Моля, запознай се с правилата на форума преди да пускаш тема.

Изпитът е с продължителност от 4 астрономически часа, като ще имаш 6 задачи за решаване. Може да пишете на някой от следните езици за програмиране: C#, Java, C++, JavaScript, Python и PHP. Препоръчително е да ползвате езика C#, който се изучава в курса по основи на програмирането.

Всяка една вярно решена задача носи 100 точки. Частичните решения дават частични точки. Непредадени или грешни задачи носят 0 точки. Оценяването се извършва автоматизирано (с online judge система), а оценката на всяка предадена задача става на момента (real-time feedback). Можеш да предаваш една задача няколко пъти и да си поправяш грешките многократно по време на изпита. Системата пази най-високия постигнат резултат за всяка задача. Така в края на всеки изпит от петте задачи можеш да събереш между 0 и 600 точки.

Можеш да разгледаш и пробваш задачите от изминалите изпити в СофтУни и да се упражняваш на воля в Judge системата на СофтУни. Използвай потребителското име и паролата си от softuni.bg, за да се упражняваш в judge.softuni.bg.

Приемният изпит е върху изучавания материал от подготвителния курс Основи на програмирането. За да добиеш представа за трудността на задачите, разгледай задачите, давани на предишни изпити в Judge системата.

По време на изпит може да ползваш всякакви материали, които не представляват чужда помощ, т.е. може да използваш:

  • Записки;
  • Книги, учебници, справочници;
  • Презентации от лекции;
  • Видеа;
  • Стари решения на задачи (сорс код);
  • Търсене в интернет, включително туториали, форуми (без да задаваш въпроси в тях).

Забранено е да ползваш чужда помощ под каквато и да е форма, включително:

  • Разговори с колеги в залата или с други хора по телефон/имейл/фейсбук и др.;
  • Ползването на чат програми като Skype, ICQ, Pidgin, IRC и т.н.;
  • Ползването на програми за споделяне на файлове като Google Drive, Dropbox, pCloud, торент клиенти и т.н.;
  • Ползването на програми за отдалечен достъп до друг компютър като Remote Desktop, Team Viewer и др.;
  • Писането по форуми и дискусионни групи.

По време на изпит ще трябва да изтеглиш и инсталираш Sentinel клиента – програма, която следи дали на компютъра ти има пуснати забранени програми. Програмата може да намериш като влезеш в профила си и кликнеш на падащото меню при потребителското ти име (горен десен ъгъл).

На всеки изпит в залите има по няколко квестори. Освен да следят за спазването на дисциплината в залата, те могат да ти помагат, ако има неясни части по условията на някои задачи. Ако имаш проблем от такова естество, вдигни ръка или отиди при някой квестор и помоли за разяснения по заданието.

Квесторите нямат право да подсказват за решаване на задачите или за отстраняваме на проблеми по кода, освен ако вината не е на авторите на задачите или има технически  уточнения по условията на някоя задача.

Да, можеш да се явиш на следващия планиран приемен изпит с цел да повишиш резултата си. Ако такава опция не ти е предоставена при изпращане на мейл с резултата от изпита, моля свържи се с екипа на СофтУни чрез info@softuni.bg или +359 899 55 55 92.

Оценка над Среден (3.00) се счита за достатъчна, за да бъде изпитът „взет“. Оценката се формира на база на приемния изпит за онлайн студенти, и на база на приемния изпит + предаване и оценка на домашни за присъствени студенти. Няма точно определен критерий, който да показва с точност колко точки на изпита отговарят на каква оценка за курса. Това се определя отделно за всеки един изпит на базата на средното ниво на всички явили се студенти. Минимум 3 (три) напълно решени задачи са достатъчни за преминаване на изпита.

Да, можеш да повториш курса, за да затвърдиш и повишиш знанията си. Просто подай наново кандидатурата си от тук или се свържи с екипа ни, ако няма отворено кандидатстване в момента или вече имаш кандидатура за текущия сезон.

След като кандидатстваш, преминеш подготвителния курс Programming Basics и се явиш на приемен изпит пред теб се очертават два пътя. Ако се справиш с по-малко от 50% от задачите на приемния изпит, ще можеш да се обучаваш в курсовете от Basic Modules. По време на тези обучения ще придобиеш много ценни знания и умения, които ще помогнат за твоето кариерно развитие – създаване на уеб сайтове, създаване на Android приложения, програмиране на микроконтролери и много други. Освен това ще можеш да се явиш отново на приемен изпит, за да подобриш резултата си. 

Ако пък успееш да се справиш с 50% или повече от задачите на изпита, ти ставаш част от основната програма по софтуерно инженерство на СофтУни. Първият от твоите учебни модули се нарича Tech Module. Неговата цел е да тестваш и да се запознаеш с най-търсените софтуерни технологии в този момент – C#, Java, JavaScript и PHP, за да определиш своята любима технология, с която желаеш да се развиваш в бъдеще.

След като преминеш успешно през Tech Module, вече си готов да избереш своята професия и да продължиш обучението си в Professional Modules като C# Web Developer, Java Web Developer, PHP Developer или JavaScript Developer (виж учебния план по-горе). По време на обучението си в една от четирите специалности, ти ще придобиеш всички специализирани познания и умения, необходими за стартиране на успешна кариера в софтуерната индустрия. Всяка една специалност представлява комбинация от 6 учебни модула, като някои от тях са задължителни, други препоръчителни и трети са избираеми.

По-детайла информация относно учебния план, можеш да откриеш тук.


Има два вида стипендии: за топ студенти, предоставена от СофтУни и стипендии, предоставяни от различни софтуерни фирми, които са наши партньори.

Стипендията на СофтУни важи за  един модул и дава възможност за безплатно обучение в същия модул. Преди старта на всеки модул се прави класиране и въз основа на него се избират стипендиантите, като те могат да се различават за всяко ниво на обучение.

Например, за да бъдеш стипендиант в Tech Module, трябва да има максимум или близо до максимума точки на приемния изпит, също и желание и възможност да подпомагаш учебния процес в СофтУни (включване като асистент към някои курсове, като квестор по изпити и други).

Стипендии се дават на част от хората с топ резултати от обучението в университета. Предвид се взимат общите резултати от целия модул – оценките по всички предмети, които включват изпити, екипни проекти, предаване и оценяване на домашни работи и бонуси. Конкретен критерий кой ще бъде поканен да кандидатства за стипендия се определя след приключване на всеки модул в зависимост от резултатите на всички студенти.

След като бъде обявен критерият за това кой може да кандидатства за стипендия (напр. всички студенти от даден модул, които имат средна оценка за нивото 5.75 и повече), се изпращат имейли с допълнителни инструкции. Понякога се налага подбор да бъде направен въз основа на мотивационни писма или лични интервюта с кандидатите.

За Tech Module(т.е. след приемния изпит), обикновено покани получават хората, изкарали максимален резултат на приемния изпит.

Задължения: От стипендиантите се очаква да подпомагат учебния процес. По-конкретно:

  • Да имат топ резултати в изучаваните курсове и по изпитите.
  • Да се включват като асистенти в курсове, които са преминали успешно: средно 1-2 пъти седмично по 2 часа.
  • Да помагат като квестори при провеждане на изпити в СофтУни: средно 1 път месечно.
  • Да отговарят на въпроси във форума на СофтУни: средно по 1 час на ден или повече (след запознаване с правилата).
  • Да участват в комисии за оценяване на екипни проекти към курсовете в СофтУни: средно 1-2 пъти в месеца.
  • Да разполагат с достатъчно свободно време, за да участват във всички изброени дейности.

Допълнителни плюсове:

  • Възможност за развитие като лектор за провеждане на семинари, обучения извън СофтУни, подготовки за изпити и други.
  • Възможност за включване в други доброволни инициативи в СофтУни.

Предимства: ако покривате поставените формални критерии за получаване на стипендия, ще бъдете поканени да кандидатствате за такава.

При избора си на стипендианти, екипът на СофтУни дава предимство на хората, които се включват по-активно в учебния процес – активност във форума, участие като асистенти или лектори за по-ниските нива, участие като квестори на изпити, участие в комисии по оценка на екипни проекти, цялостно подпомагане на учебния процес, т.е. насърчава се инициативността.

Да, освен специалностите, които предлага учебния план на СофтУни, можеш да се запишеш към някои от отворените курсове, които организираме. Списъкът с актуалните можеш да видиш тук.

Графикът се изготвя за всеки модул и остава постоянен. Учебните занятия са предимно вечерни (в интервала 18:00-22:00 ч.) в делнични дни. За повече информация може да разгледате графика на учебните зали тук.

В типичния случай СофтУни не събира допълнителни такси. Допълнителни разходи, свързани с обучението, може да бъдат:

  • Транспортни – до университета и обратно за лекции, семинари и изпити.
  • Такса 20 лв. за явяване на поправителен изпит (при неявяване на редовен изпит или за повишаване на оценката) – по желание.
  • Евентуално разходи за закупуване на компютър, ако не разполагате с такъв, на който да работите – ако искате и имате възможност да закупите такъв.

Към почти всеки курс в СофтУни се организират екипни проекти. Целта им е студентите да работят заедно по едно по-обемно задание, да разучат технологии, които не са били преподадени на лекции, и да защитят работата си на живо пред комисия. Заданието за всеки екипен проект, както и точните критерии за оценка, се публикуват в страницата на курса.

Не. Ще ти бъде дадена възможност да посочиш преди разпределянето на отборите дали искаш или не искаш да се включиш.

Прецени добре времето, с което разполагаш, преди да вземеш решение. Предвидени са санкции за хората, които заявят участие в екипната работа, но не са работили с колегите си. Наказанията са отнемане на точки от крайните за курса. 

Отборите се разпределят на базата на два критерия – форма на обучение и успехът от следването на студентите.

Формират се отделни групи за присъствените и за онлайн студентите, т.е. един отбор може да е съставен или само от присъствени студенти, или само от онлайн студенти. Броят на членовете в отбор варира между 4 и 6, обикновено отборите, съставени от онлайн студенти са по-големи.

След това студентите се разпределят на групи съобразно успеха им от следването към момента, като един отбор се съставя от хора с различен успех. Целта е отборите да бъдат балансирани и да няма такива, съставени само от топ студенти.

След разпределянето на студентите на база тези два критерия, формирането на отбори става на случаен принцип.

В секцията Екипна работа в профила си може да видиш с кой си в отбор. В профилите на съотборниците ти ще намериш контактите им, като задължително ще има наличен поне имейл адрес.

Крайният срок за всяко задание се посочва в началото на курса. В общия случай, реалното време за работа, между сформирането на отборите и защитата, е около седмица, за някои курсове повече.

Препоръчително е всички, които са работили, да присъстват на защитата с оглед на това, че  оценяващите питат всеки човек какво е правил по проекта, но може и само един представител да защитава проекта, ако това се налага.

Ако няма как да присъстваш лично на защитите на екипните проекти, може да защитиш онлайн чрез видео разговор през Skype.

Малко след защитата на екипните проекти, ще получиш известие в страницата на СофтУни, че оценяването на съотборници е активно, като отделно ще получиш и имейл със същото съдържание. Самото оценяване става с точки, които се разпределят между всички съотборници и параграф за коментар за съответния съотборник.

След приключването на всички курсове от даден модул се насрочват датите за поправителните изпити. Поправителната сесия обикновено е 1 седмица и ще получиш имейл с подробна информация с датите и часовете на всеки изпит.

За да продължиш обучението от Tech Module в Professional Modules (C# Web Dev, Java Web Dev, JS Dev или PHP Dev), трябва да имаш максимум 1 невзет изпит.

За да продължиш обучението си от един в друг модул (може да видиш какви модули включва всяка професия тук), няма изискване за брой на взети изпити. За да получиш диплома за съотбветната професия, в която си записан, трябва да вземеш успешно изпитите от задължителните модули (оцветени в синьо).

Да, можеш да презапишеш всеки един от модулите. Ако се запишеш за втори път в някой модул, се възползваш от 50 % отстъпка от съответната такса (в зависимост от формата ти на обучение).

За да презапишеш някой модул на обучение, просто заяви и осъществи плащане от тук. Ако не виждаш пакет за плащане, отговарящ на услугата (презаписване), моля свържи се с екипа ни на +359 899 55 55 92 или на info@softuni.bg.

Във форума на СофтУни има специална тема за споделяне на подобни грешки, опиши намерената грешка там.

В страницата на съответния курс, в таблицата с материалите към всяка лекция има бутон „Докладвай грешка“, посредством който може да сигнализирате на екипа за грешката, като предоставите кратко описание какъв точно е пропускът. 

Judge е автоматизирана система, която тества решенията на задачите в реално време. Резултатът от тестването се показва веднага.

Не, няма ограничение на броя тествания/събмити. Възможно е да има някакво кратко ограничение на времето между два събмита, но то не е особено голямо (от порядъка на 10-30 секунди).

Пази се най-високият резултат като брой точки от събмитнатите ти решения. 

Има няколко варианта за резултат от всеки един тест:

  • Верен отговор – тестът е успешен, програмата ти е върнала това, което трябва
  • Грешен отговор – неуспешен тест, програмата е върнала отговор, но той не е верен
  • Грешка при компилация (compile-time error) – сорс кодът, който си качил/а, не се компилира
  • Грешка при изпълнение (runtime error) – програмата не може да приключи изпълнението си поради възникнала грешка – exception, warning или друго.
  • Лимит по време (time limit) – програмата не е успяла да приключи за нужното време (ограничението се задава в условието на всяка задача)
  • Лимит по памет (memory limit) – програмата е използвала повече памет от позволеното (ограничението се задава в условието на всяка задача)

Зависи от естеството на грешката.

  • Грешка при компилация:
    • Виж дали не се появяват съобщения за грешки в IDE-то, което ползваш.
    • Увери се, че копираш целия код в системата, с всички нужни компоненти (функция, главен метод, основен клас, допълнителни класове) и всички скоби са правилно затворени.
  • Грешка при изпълнение
    • Това е равносилно на Exception / Warning / Error. Ако всички тестове показват тази грешка, разгледай внимателно кода, който изпращаш.
    • Ако няколко теста показват такава грешка, значи имаш грешка в логиката на програмата и най-вероятно си пропуснал/а да съобразиш някой от граничните случаи.
  • Лимит време
    • Получава се при наличието на безкраен или много дълъг цикъл в програмата. Увери се, че всички цикли имат условие за край и че то може да бъде достигнато. Ако това е налице, значи решението ти е неоптимално и трябва да приложиш по-бърз алгоритъм.
  • Лимит памет
    • Използваш прекалено много памет, например, създаваш много голям масив. Потърси по-подходящ алгоритъм за решение на задачата.

В системата са зададени определен брой тестове, обичайно между 6 и 10. За всеки от тях има два файла – един с входните данни и един с очакваните изходни данни. Входните данни се подават на програмата ти (по начина, описан в условието на задачата), системата записва получения резултат от изпълнението на твоята програма, след което го сравнява с очаквания изход. Единствено пълно съвпадение ще бъде признато за верен отговор и ще присъди точките от съответния тест. Задачите са така подбрани, че да имат само един верен отговор.

Да. Всяко несъвпадение се счита за грешен отговор, например – изпуснати или излишни празни символи (интервал, табулация и други), липса на препинателни знаци или наличието им, когато такива не се изискват, правописни грешки, размяна на малки с главни букви и обратно, и т.н. До такава грешка ще доведат и излишни съобщения, които си вкарал/а в програмата си, като обяснения за потребителя какво да въведе. Следвай стриктно посочения формат за входния и изходния файл и недей да добавяш или изпускаш нищо!

Да, посочва се такъв лимит за всяка задача. Авторите на задачата задават достатъчно голям размер (например 16 KB), за да може задачата да побере без специални усилия.

Най-вероятно не форматирате изхода по правилния начин. Потърсете всякакви правописни грешки, сбъркани символи и други. Може да ползвате и онлайн инструменти за проверка на разликите в два текстови файла ако грешката възниква и в нулев тест (т.е. в секцията Детайли имате достъп до информацията за разликата между очаквания и получения изход).

Да, входящите данни се подават на програмата ти по различен начин. Обикновено за всеки курс е ясно описано в условието какъв е този формат. Ако решаваш задачи, които са предвидени за курса Programming Basics, на езици, различни от C#, това са стандартните формати:

  • C#, Java, C++ – входящите данни се подават на отделни редове на стандартния вход в указания формат
  • JavaScript – входящите данни се подават на функцията ти като масив от стрингове (трябва да имаш само една функция, евентуално с други функции вътре в нея)
  • PHP – входящите данни се подават като параметри на HTTP GET заявка

Да, всяка една задача дава точно 100 точки, като не се отчитат разликите в трудността.

Зависи от броя тестове. Общата стойност на всички тестове е 100 точки, т.е. ако има 10 теста към задачата, всеки от тях ще носи 10 точки; ако има 20 теста всеки ще носи по 5 точки; при 5 теста всеки е с тежест 20 точки и т.н.

Ако имаш съмнения, че в условието на дадена задача има грешка или неточност, информирай квесторите. Ако действително има грешка, тя ще бъде оповестена на всички в залата. По преценка на администраторите на изпита, може да бъде удължено времето за самия изпит, за да бъдат компенсирани участниците в изпита ако е намерена грешка в условията или в тестовете на някоя задача.

Екипът се стреми такива тестове да няма. Ако се случи все пак да бъде допуснат пропуск, администраторите на изпита следят в реално време резултатите на изпитваните и проверяват при необходимост (или при молба от страна на студентите) коректността на отделни тестове.

При откриване на грешка, същата се отстранява на място и резултатите в системата Judge се преизчисляват. По преценка на администраторите на изпита, може да бъде удължено и времето за работа, за да бъдат компенсирани участниците в изпита.

За да заплатиш за услуга - било то за изпит, курс, участие в конференция, първо трябва да имаш регистрция в сайта на СофтУни. След като си влязал в акаунта ти, кликни върху аватара ти в горния десен ъгъл на страницата. Ще се визуализира меню, от което да избереш "Заплащане". От тази страница ще можеш да избереш услугата, за която искаш да заплатиш, както и начина на плащане. Към момента има 5 начина на плащане:

  • в брой на място всеки работен ден от 10:00 до 20:00ч. в сградата на СофтУни на ул. Тинтява 15-17 (виж на картата);
  • по банков път (IBAN и подробни обяснения ще получиш по мейл при избор на този метод за разплащане);
  • през електронната система на epay.bg;
  • през мрежата от каси на EasyPay в цяла България (най-близкото гише до теб можете да намериш тук);
  • онлайн с дебитна или кредитна карта.

За да заплатиш за услуга - било то за изпит, курс, участие в конференция, първо трябва да имаш регистрция в сайта на СофтУни. След като си влязал в акаунта ти, кликни върху аватара ти в горния десен ъгъл на страницата. Ще се визуализира меню, от което да избереш "Заплащане". От тази страница ще можеш да избереш услугата, за която искаш да заплатиш, както и начина на плащане. В случая, че искаш да платиш в брой, следвай тези стъпки:

1. Първо, избери пакета на плащане (услугата, за която искаш да платиш), както и начин на плащане "в брой" от дропдаун менюто.

2. Ако искаш да заплатиш за друг потребител на сайта, отбележете "Желая да заплатя за друго лице" и въведи потребителското му име в сайта на СофтУни. Ако искаш да заплатиш за себе си, просто не слагай отметка и не попълвай полето.

3. Ако имаш код за ваучер (отстъпка), въведи кода, който си получил след като си попълнил данните по-горе. 

4. Натисни "Продължи" в долния десен ъгъл, за да продължиш натам.

5. Прегледай данните, които виждаш - пакет за плащане, начин на плащане, за кого плащаш, каква е цената. Ако си съгласен с информацията, която виждаш, натисни "Потвърди" в долния десен ъгъл.

6. Готово! Плащането ти е потвърдено. Получаваш 9-цифрен номер на плащане, който можеш да си запишеш. Този номер ще получиш и по мейл.

7. Заповядай да платиш на рецепцията в сградата на СофтУни на ул. Тинтява 15-17 (виж на картата) всеки делничен ден от 10:00 до 20:00 ч. Трябва да ни предоставиш 9-цифрения код на плащането ти.

За да заплатиш за услуга - било то за изпит, курс, участие в конференция, първо трябва да имаш регистрция в сайта на СофтУни. След като си влязал в акаунта ти, кликни върху аватара ти в горния десен ъгъл на страницата. Ще се визуализира меню, от което да избереш "Заплащане". От тази страница ще можеш да избереш услугата, за която искаш да заплатиш, както и начина на плащане. В случая, че искаш да платиш по банков път, следвай тези стъпки:

1. Първо, избери пакета на плащане (услугата, за която искаш да платиш), както и начин на плащане "банков превод" от дропдаун менюто.

2. Ако искаш да заплатиш за друг потребител на сайта, отбележете "Желая да заплатя за друго лице" и въведи потребителското му име в сайта на СофтУни. Ако искаш да заплатиш за себе си, просто не слагай отметка и не попълвай полето.

3. Ако имаш код за ваучер (отстъпка), въведи кода, който си получил след като си попълнил данните по-горе. 

4. Натисни "Продължи" в долния десен ъгъл, за да продължиш натам.

5. Прегледай данните, които виждаш - пакет за плащане, начин на плащане, за кого плащаш, каква е цената. Ако си съгласен с информацията, която виждаш, натисни "Потвърди" в долния десен ъгъл.

6. Готово! Плащането ти е потвърдено. Получаваш 9-цифрен номер на плащане, който можеш да си запишеш. Ще видиш и нашия IBAN, както и инструкции какво да попълниш в платежното нареждане. Този номер и инструкции ще получиш и по мейл.

7. Осъществи плащането като преведеш сумата по банков път. Имай предвид, че банковите преводи отнемат по 2-3 работни дни, за да бъдат обработени от екипа ни и отразени в профила ти като "успешни".

За да заплатиш за услуга - било то за изпит, курс, участие в конференция, първо трябва да имаш регистрция в сайта на СофтУни. След като си влязал в акаунта ти, кликни върху аватара ти в горния десен ъгъл на страницата. Ще се визуализира меню, от което да избереш "Заплащане". От тази страница ще можеш да избереш услугата, за която искаш да заплатиш, както и начина на плащане. В случая, че искаш да платиш през електронната система на ePay.bg, следвай тези стъпки:

1. Първо, избери пакета на плащане (услугата, за която искаш да платиш), както и начин на плащане "EPay" от дропдаун менюто.

2. Ако искаш да заплатиш за друг потребител на сайта, отбележете "Желая да заплатя за друго лице" и въведи потребителското му име в сайта на СофтУни. Ако искаш да заплатиш за себе си, просто не слагай отметка и не попълвай полето.

3. Ако имаш код за ваучер (отстъпка), въведи кода, който си получил след като си попълнил данните по-горе. 

4. Натисни "Продължи" в долния десен ъгъл, за да продължиш натам.

5. Прегледай данните, които виждаш - пакет за плащане, начин на плащане, за кого плащаш, каква е цената. Ако си съгласен с информацията, която виждаш, натисни "Потвърди" в долния десен ъгъл.

6. Ще бъдеш пренасочен към сайта на ePay.bg, откъдето можеш да осъществиш плащането си. 

7. След като преминеш процедурата в ePay.bg, ще бъдеш върнат в сайта на СофтУни. Готово! Плащането ти е осъществено и маркирано в профила ти като "успешно".

За да заплатиш за услуга - било то за изпит, курс, участие в конференция, първо трябва да имаш регистрция в сайта на СофтУни. След като си влязал в акаунта ти, кликни върху аватара ти в горния десен ъгъл на страницата. Ще се визуализира меню, от което да избереш "Заплащане". От тази страница ще можеш да избереш услугата, за която искаш да заплатиш, както и начина на плащане. В случая, че искаш да платиш през мрежата от каси на EasyPay, следвай тези стъпки:

1. Първо, избери пакета на плащане (услугата, за която искаш да платиш), както и начин на плащане "EasyPay" от дропдаун менюто.

2. Ако искаш да заплатиш за друг потребител на сайта, отбележете "Желая да заплатя за друго лице" и въведи потребителското му име в сайта на СофтУни. Ако искаш да заплатиш за себе си, просто не слагай отметка и не попълвай полето.

3. Ако имаш код за ваучер (отстъпка), въведи кода, който си получил след като си попълнил данните по-горе. 

4. Натисни "Продължи" в долния десен ъгъл, за да продължиш натам.

5. Прегледай данните, които виждаш - пакет за плащане, начин на плащане, за кого плащаш, каква е цената. Ако си съгласен с информацията, която виждаш, натисни "Вземи EasyPay номера си" в долния десен ъгъл.

6. Готово! Плащането ти е потвърдено. Получаваш 9-цифрен номер на плащане за системата на СофтУни и 10-цифрен код за системата на EasyPay. Запиши си 10-цифрения код и отиди до най-близкото представителство от мрежата EasyPay и предостави уникалния 10-цифрен код, който си получил/а. Плащането през каси на EasyPay може да бъде осъществено от всяка една точка в България. За да намериш най-близкото гише до теб, моля провери тук.

7. Осъществи плащането си на EasyPay каса, избрана от теб. Плащането ти ще бъде отразено в профила ти като "успешно".

За да заплатиш за услуга - било то за изпит, курс, участие в конференция, първо трябва да имаш регистрция в сайта на СофтУни. След като си влязал в акаунта ти, кликни върху аватара ти в горния десен ъгъл на страницата. Ще се визуализира меню, от което да избереш "Заплащане". От тази страница ще можеш да избереш услугата, за която искаш да заплатиш, както и начина на плащане. В случая, че искаш да платиш онлайн с кредитна или дебитна карта, следвай тези стъпки:

1. Първо, избери пакета на плащане (услугата, за която искаш да платиш), както и начин на плащане "Онлайн с кредитна/дебитна карта" от дропдаун менюто.

2. Ако искаш да заплатиш за друг потребител на сайта, отбележете "Желая да заплатя за друго лице" и въведи потребителското му име в сайта на СофтУни. Ако искаш да заплатиш за себе си, просто не слагай отметка и не попълвай полето.

3. Ако имаш код за ваучер (отстъпка), въведи кода, който си получил след като си попълнил данните по-горе. 

4. Натисни "Продължи" в долния десен ъгъл, за да продължиш натам.

5. Прегледай данните, които виждаш - пакет за плащане, начин на плащане, за кого плащаш, каква е цената. Ако си съгласен с информацията, която виждаш, натисни "Потвърди" в долния десен ъгъл.

6. Ще бъдеш пренасочен към платежна страницата на обслужващата ни банка (ОББ), където да въведеш данните на кредитната или дебитната ти карта. Ако си регистриран в схемите за автентикация Verified by VISA или MasterCard SecureCode, се отварят автентикационна страница на твоята банка Издател, където въвеждаш паролата си за автентикация.

7. При успешна трансакция (получена авторизация), ще се върнеш на сайта на СофтУни, където ще се визуализира трансакционна бележка, която е добре да разпечатиш или запазиш.

8. Готово! Плащането ти е отбелазано като "успешно" в профила ти.

Важно!

Картите, с които можеш да платиш са MasterCard, MasterCard Electronic, Maestro, Visa, Visa Electron, V PAY. Моля, обърни внимание, че твоята V PAY или MasterCard Electronic карта ще се приеме само ако е регистрирана за участие в схемите за онлайн автентикация Verified by Visa или MasterCard SecureCode.

Данните, които трябва да попълниш при плащане с карта, са 16-цифрения номер на картата, до кога е валидна, име на картодържателя, както и CVV (последните 3 цифри на гърба на картата).

Парите при плащане с карта ще бъдат удържани след потвърждение (CAPTURE) от твоя страна.

Забележка: Трансакционната валута при плащане с карта е Български лев (лв./BGN). 

За да те предпазим от злоупотреба при плащане с Visa или MasterCard, ние предлагаме най-добрите практики, препоръчани от международните картови организации:

- Сигурността при въвеждане и пренос на картовите данни се осигурява чрез използване на SSL протокол за криптиране на връзката между нашия сървър и платежната страница на обслужващата ни банка.

- Автентичността на вашата карта се проверява чрез въвеждането на код за сигурност (CVV2).

- В допълнение, за идентифицирането ви като картодържател, платежният сървър за електронна търговия на обслужващата ни банка поддържа схемите за автентикация на международните картови организации - Verified by VISA и MasterCard SecureCode, в случай, че си регистриран да ги използваш.

При необходимост от връщане на платени с карта суми по договорени и извършени от нас услуги, това ще бъде направено от нас чрез кредитна транзакция по картата, с която е извършено плащането.

VISAV PAYMasterCard Maestro Verified by VisaMasterCard® SecureCode™

Данните, които се събират при осъществяването на една покупка, са следните:

- картови данни - Софтуерен университет в лицето си на търговец, няма достъп до тези данни. Те са достъпни само до обслужващата банка.

- автентикационни данни - Софтуерен университет няма достъп до тези данни. Те со достъпни само до банката издадател.

- клиентски данни - информация като имена, телефонен номер, и-мейл адрес, ЕГН (отнася се за кандидатите за университета) се събират с цел създаването на студентски профил и за осъществяване на връзка със студентите. Имената се ползват за сертификатите, които се издават, ЕГН-тата се ползват за автентикация на студенти по време на изпити (за да сме сигурни, че вие се явавате на изпита, а не някой ваш приятел). Всички тези данни се съхраняват с повишена сигурност и внимание от нас. Софтуерен университет е регистриран администратор на лични данни към Комисия за защита на личнните данни (КЗЛД).