ChatGPT: какво се случва година по-късно?
В края на ноември 2022 година стартира ChatGPT на OpenAI и за отрицателно време взриви не само бизнес средите и технологичната индустрия, но и цялостния обществен дискурс. Въпроси като „Ще ни замени ли изкуственият интелект?“ все по-често изникват на дневен ред.
Колко голяма заплаха е всъщност и какво сочат проучванията ще разгледаме в днешната статия. За начало ще ти подскажа – не, ChatGPT няма да замени програмистите.
Ако това те възпира от мечтата ти да бъдеш програмист, няма място за тревога. Ще ти споделя и още една добра новина – никога не е късно да започнеш да преследваш целите си. Затова направи първата стъпка още днес с цялостната програма по софтуерно инженерство на СофтУни!
А сега нека видим какво сочат данните:
Има ли спад в трафика на ChatGPT?
По данни на Similarweb трафикът от десктоп и мобилни устройства към популярния чатбот е намалял с 3,2% до 1,43 милиарда. Това се случва на фона на 10% спад на трафика два месеца по-рано, с което се установяват три поредни месеца спад.
По-задълбочено съвместно проучване на Sparktoro и Datos от юли месец тази година анализира 20 милиона устройства (настолни и мобилни, обхващащи над 200 държави) изследва потенциалните причини за това, като обособява две теории:
- Редовната употреба на ChatGPT все още е на високо ниво или расте, но намаляват само новите потребители или тези, които го използват без конкретни задачи.
- Огромна част от използването на ChatGPT е свързана с училищната работа, съответно този спад вероятно се дължи на летните ваканции за учениците.
Datos събира всеки URL адрес, посетен от милионите устройства, които са се включили в техния панел, и от тях можем да видим не само месечния трафик към OpenAI, но и колко посещения правят тези устройства.
Източник: SparkToro
Тук виждаме, че посетителите от 1-2 пъти месечно наистина са намалели от май до юли месец тази година. В същата група се наблюдава голям спад след декември (когато новините за възможностите на ChatGPT 3 предизвикаха рязък ръст на първото използване). Но първата теория, че намаляват само новите потребители не издържа на анализа на устройствата с 3-10 посещения на месец или на устройствата с над 11 посещения на месец. И в двата случая се наблюдава значителен спад от май.
Оказва се, че всъщност спадът при устройствата с над 11 посещения на месец се наблюдава още от април.
Това ни оставя с втората теория, че образователните потребители са отговорни за спада, което имайки предвид анализа от април е трудна задача за доказване. Към октомври 2023 година, по данни на Semrush, трафикът към openai.com се е увеличил с 25,86% в сравнение със септември и достига 2.51 милиарда посещения. Виждаме също, че за разлика от август месец, септември бележи ръст.
Източник: Semrush
Трудно е да се заключи обаче, че това се дължи на образователните потребители. SparkToro и Datos изготвят анализ на цялостното използване на ChatGPT, който ни разкрива защо.
За какво използват хората най-често ChatGPT?
Анализ на над 4000 реални и релевантни потребителски prompts (фрази или инструкции, които се предоставят на ChatGPT, за да генерира отговор) показва следното:
- Потребителите на ChatGPT са почти равномерно разпределени (по 1/3) между сесиите с един prompt 2-4 prompt-a и 5+ prompt-a.
Източник: SparkToro
- Най-често ChatGPT е използван за програмиране – 29,14% от всички prompt-ове попадат в този случай. Това е и случаят с най-ясни и недвусмислени отговори. Следва образованието, като в него са включени както въпроси, свързани с обогатяване на лични знания и интереси, така и професионални въпроси за целите на работата. На трето място се нарежда изготвянето на съдържание, като отново са включени резултати за лични и професионални интереси.
- Използването на ChatGPT в продажбите и маркетинга се припокриват със създаването на съдържание, но са разделени в проучването с цел да се визуализират само онези сесии, които могат да бъдат класифицирани единствено като подпомагане на специалистите по продажби и маркетинг при изпълнението на техните задачи (анализи, въпроси за това в кои канали да популяризират продуктите си, задачи за оптимизиране на реклами и дори помощ за изпращане на съобщения/промоция - всички те са включени в набора от данни).
Източник: SparkToro
За още по-ясен изглед в това изследване е предоставена и пълна разбивка в използването на ChatGPT на подкатегории:
“Висше образование”, “начално образование” и “домашна работа” са всички подкатегории, в които ChatGPT класифицира сесиите, и заедно те съставляват приблизително 10% от всички случаи на употреба. Това не е достатъчно, за да се отчете близо 29% спад в трафика от април/май до юли и по този начин отпада и теорията, че образователните потребители са причината за него.
Става ли ChatGPT „по-глупав“?
След като установихме, че ChatGPT се използва най-често за програмиране идва и въпросът дали се представя толкова добре, колкото в началото. Възникват критики, че представянето на чатбота напоследък е по-лошо спрямо началото, когато тепърва стана достъпен за потребителите.
Проучване на изследователи от Станфордския университет и Калифорнийския университет – Бъркли подкрепя тези критики и установява, че и двата модела на ChatGPT (GPT-3.5 и GPT4) променят поведението си и са се влошили „значително с времето“.
Използвайки API достъп, те тестват версиите от март и юни върху задачи като решаване на математически проблеми, отговаряне на чувствителни въпроси, генериране на код и визуално ориентиране. Най-вече способността на GPT-4 да идентифицира прости числа се е понижила драстично от точност от 97,6 процента през март до само 2,4 процента през юни. Странно, GPT-3.5 показа подобрена производителност през същия период.
Източник: Ars Technica
Междувременно OpenAI отрича всякакви твърдения, че GPT-4 е намалил възможностите си. Питър Уелиндер, VP of Product в OpenAI пише в социалните мрежи: "Не, не сме направили GPT-4 по-глупав. Точно обратното: правим всяка нова версия по-умна от предишната. Настоящата хипотеза: Когато го използвате по-интензивно, започвате да забелязвате проблеми, които не сте забелязвали преди."
Източник: X
Засега OpenAI е наясно с новото изследване и казва, че следи докладите за намаляване на възможностите на GPT-4. "Екипът е наясно с докладваните регресии и ги проучва", пише в Twitter Логан Килпатрик, ръководител на отдела за връзки с разработчиците на OpenAI.
Източник: X
Уволнението на Сам Алтман
По последни новини на 17 ноември Сам Алтман – изпълнителният директор на OpenAI беше уволнен, след като управителният съвет заяви, че "вече няма доверие в способността му да продължи да ръководи OpenAI". След уикенд на преговори за евентуално връщане на Алтман в OpenAI, главният изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела обяви, че Сам Алтман и Грег Брокман ще се присъединят към ръководството на новия изследователски екип на Microsoft за усъвършенстван изкуствен интелект.
Източник: X
Едно е сигурно – най-интересното тепърва предстои. И макар проучването на изкуствения интелект да има своите недостатъци, критиците отново и отново изтъкват като проблем затворения подход, който за GPT-4 не разкрива източника на учебните материали, изходния код, тежестите на невронните мрежи и дори документ, описващ архитектурата им.
При затворен модел като GPT-4 изследователите се лутат в тъмното, опитвайки се да определят свойствата на система, която може да има допълнителни неизвестни компоненти. Освен това моделът може да се промени по всяко време без предупреждение.
В заключение - бъдещето на ChatGPT може да е несигурно, но с прозрачност от страна на OpenAI и бдителност от страна на потребителите е възможно моделът да бъде подобрен и поведението му да се стабилизира. Тъй като продължаваме да разчитаме на изкуствения интелект за различни задачи, от решаващо значение е да следим за тяхната ефективност и да държим разработчиците отговорни за поддържането на качеството им. В крайна сметка в света на AI еволюцията трябва да бъде единствената посока.
Ако и ти искаш да бъдеш част от технологичната индустрия и да бъдеш двигател на дигиталната революция, кандидатствай в SoftUni още днес!