Loading...

Защо само техническите умения не са достатъчни? Soft skills експертът Виктор Балабанов гостува на СофтУни

Защо само техническите умения не са достатъчни? Soft skills експертът Виктор Балабанов гостува на СофтУни

В СофтУни мисията ни е да обучаваме студентите си да бъдат отлични програмисти и професионалисти в софтуерната индустрия. В ИТ сферата общо вярване е, че добрите технически умения на програмстите ще им осигурят място в мечтаната от тях компания. Пренебрегват обаче факта, че те все пак ще работят с хора, а не само с компютъри, и тук вече става ясно, че само технически умения не са достатъчни, за да задържат мечтаната работа. Ето защо в СофтУни имаме друг подход - наред с многото курсове по различни технологии, помагаме на студентите ни да изградят и добри soft skills ("меки" умения). Най-общо в тази категория спадат умения като комуникация, лидерство, управление, работа в екип, маниери - изобщо всякакви умения засягащи емоционалната интелигентност на един човек.

Един от курсовете ни обеднява точно такива интересни теми - Teamwork and Personal Skills. Благодарение на него, студентите научват ценни неща като например как да подготвят CV/мотивационно писмо, как да се държат по време на интервю за работа, запознават се с инструменти за управление на проекти, научават техники за ефективно учене, както и за добра работа в екип. Точно работата в екип е темата, която доведе Виктор Балабанов като гост-лектор за курса ни по Teamwork and Personal Skills. Запознайте се с Виктор и вижте на какво научи студентите ни от сезон Септември 2015 миналата седмица, 16 октомври.

Петя: Здравей! Кой е Виктор Балабанов?

Viktor BalabanovВиктор: Благословен баща на 6-годишен син.
Източноправосексуален. 
Бакалавър съм по Социология и Публична администрация и магистър по Трудова и организационна психология в СУ. 
След 7 години опит в косултантски компании, където организирах и провеждах обучения, тренинги и тиймбилдинги, дадох живот и на своята… I can be … 
Майстор на думите - носител на титлата, в надпревара по презентационни умения.
Европейски шампион по канадска борба.

ПетяКакво представлява I Can Be? Разкажи ни повече за инициативата ти.

Виктор: I can be … е инициатива насочена към развитието на презентационни умения при младите хора и осъществяването на връзка между бизнеса и образованието. Единственият курс с доказани реални и измерими резултати, ползи и ефекти за участниците.

ПетяКакъв личен опит сподели със студентите ни в курса Teamwork and personal skills?

Виктор: Още като студент по социология натрупах разнообразен професионален опит в сферата на услугите. Две години работих и в маркетингова агенция. Изборът ми на магистърска специалност съвпадна  с първите ми стъпки в консултантския бизнес, където в продължение на 7 години натрупах ценен опит, защото влизах в различни компании, запознах се с много модели на управление на екипи и работа с хора.  

ПетяЗащо е важно освен техническите, да развиваме и soft уменията си?

Виктор: Техническите умения са специфични и необходими във всяка отделна сфера. Те са ни нужни, за да разбираме и вършим работата си. Необходимо, но недостатъчно условие. Достатъчността идва от Soft уменията (както са популярни), т.е. такива, които дават начина за упражняване на професията си (техническите си умения), мениджмънт и лидерството, ефективна комуникация, емоционална интелигентност, презентационни умения, умения да продаваме и т.н.

soft skills

Петя: Ти се включи като лектор в темата "Успешна работа в екип". Защо е важно да можем да работим в екип?

Виктор: Има много вдъхновяващи фрази и сентенции свързани с ползите от екипната работа - знаем поговорката за сговорната дружина. Умението да създаваме, мотивираме и работим в екип рязко увеличава ефективността, ползите и размерите на крайния резултат. Общата цел превръща и обединява групата хора в екип. Тогава ще имаш не само собствения си потенциал, ами способностите, знанията и страстта на екипа. Формулирано е още от Макиавели.

Петя: Една от опорните точки на презентацията ти беше моделът на Тъкман за Жизнен цикъл на екипа. Би ли обяснил накратко какво представлява?

Виктор: Подобно на жив организъм, екипът преминава през различни стадии, преди да достигне своята зрялост.  Брус Тъкман дефинира петте фази, през които преминава всеки един екип. 

  • Формиране (Forming)
  • Сблъсък (Storming)
  • Нормиране (Norming)
  • Представяне (Performing)
  • Закриване (Adjourning)

През своето съществуване всеки екип преминава през непрестанно и динамично развитие. Той прогресира от начална до крайна фаза на развитие, независимо от природата си и задачите, които изпълнява. Този цикъл ще се повтори отново и отново при достигане на поставената цел пред екипа или при каквато и да е промяна в неговия състав.

Петя: Друго, което си заложил в лекцията беше концепцията за шестте мислещи шапки. Защо това е работеща практика при работата в екип?

Виктор: Авторът на концепцията за шестте мислещи шапки е Едуард де Боно - мислител, автор, изобретател и консултант. Концепцията му за шестте мислещи шапки е аналогична на картогрфската практика, където при направата на една карта се прави цветоразделяне. Различните цветове се отпечатват един след друг, а не едновременно. Де Боно разделя отделните перспективи в мисленето като ги дефинира като шапки отличаващи се по цвят. Тези „шапки“ подкрепят и насочват вниманието на мислещия да прави нещата едно след друго. Те представляват различните типове мислене. Този маниер дава възможност на екипа да решава въпроса, като се съобразява с различните гледни точки на своите членове.

Можете да гледате презентацията на Виктор Балабанов на тема "Успешна работа в екип" към курса Teamwork and Personal Skills по-долу:

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.