Loading...
nakov avatar nakov SoftUni Team Trainer 5295 Точки

За промените по видео системата в СофтУни

Здравейте колеги, понеже се заформи голяма дискусия около промяната на начина за достъп до видео-материалите в СофтУни, искам да внеса някои уточнения и да отговоря на запитвания и коментари, които съм събрал от форума и FB групите:

Както сме споменавали няколко пъти, в СофтУни работим по проект за изграждане на виртуална класна стая. Това означава, че всяко учебно занятие ще си има URL адрес, където ще се предоставят всички учебни ресурси, в интерактивна среда:

  • Видео записи от занятието (камера / екран / overlay) - 1 час след приключване на занятието
  • Real-time video streaming - ако занятието се провежда в момента
  • Въпроси от студентите към преподавателя + отговори (както е сега Sli.do)
  • Линкове към учебните материали (презентации и домашни ще се показват в сайта без да ви е нужен PowerPoint + Word, ще може да се download-ват)
  • Допълнителни ресурси по темата

Ето някакъв много начален прототип на виртуалната класна стая:

СофтУни - виртуална класна стая - начален прототип

Този проект ще се реализира постепенно. В началото ще качим сегашните ресурси за всяко учебно занятие с нов дизайн (януари 2017). Ще добавим видео стрийминг в реално време (януари-февруари 2017). След това ще интегрираме въпросите, чата и останалите елементи.

Заради този проект преместването на видеата от YouTube в нашата платформа (softuni.bg) е неизбежно, понеже искаме да интегрираме взаимодействие между учащите и преподавателите в реално време. Много вероятно е от един момент нататък да не ползваме изобщо YouTube, а да имаме собствен видео сървър (както са телевизиите). Трябва ни още време да проучим някои технически въпроси. Не можем да направим всички видеа в YouTube публични, защото някои от курсовете са платени и уговорката с лектора е видео да се предоставя само на записаните в курса. Ето и коментари по някои от възникналите въпроси:

Дали СофтУни нарушава политиката си за свободни ресурси?

Ресурсите, които са регламентирани като свободни все още са такива, просто достъпът до тях става през softuni.bg. Като част от функционалността на виртуалната класна стая, това е нужно, но не забранява по никакъв начин достъпът до вече безплатните ресурси.

Дали рутината на учебния процес е прекъсната / променена?

Така или иначе ще трябва да се премине към този начин на работа, веднъж щом влезе в действие виртуалната класна стая. Няма как да подобряваме обучителния процес без да правим промени.

Дали мога да гледам учебните видеа на телефона си / таблета си / телевизора си?

Не можете да ги гледате през приложението на YouTube за някои модели телевизори, но през страницата на СофтУни, плейърът работи без грешки и предлага всичката нужна функционалност.

Дали ограничението на видеата трябваше да стане като последна стъпка, не първа?

Така е, но е нужна стъпка, за да започнем тестването и на финалната версия на виртуалната класна стая и дори и да го бяхме отложили, то нямаше да е с много. Тестов вариант на стрийминг в зала Code Ground е достъпен и към настоящия момент (вж. тук), но имаме технически нерешим въпрос за синхронизацията на картина и екран и предстои генерална смяна на техническата концепция и хардуера. Затова все още нямаме streaming в другите учебни зали - не искаме да репликираме система, която не работи достатъчно добре.

Дали не се запазва мястото, до което си гледал?

Ще търсим начин да решим този въпрос. Не сме срещали подобен проблем при тестването, но ще продължаваме да се опитваме да го намерим и разрешим.

Дали докато гледаш дълго видео, понакога ти изтича сесията и трябва да почнеш отначало?

И за този проблем знаем, вероятно ще го решим с удължаване на сесията.

Дали качеството на ресурсите не е добро?

Работим по въпроса – подменяме техниката в залите и променяме процеса на записване на видео-материалите. Видими промени ще може да се усетят след 2-3 месеца. Все още нямаме истински надеждно решение, което да записва перфектна картина + перфектен звук. Не е ясно въобще дали това е възможно технически, без да има човек на видео / аудио пулта във всяка учебна зала. В радио студиата и в телевизиите за едно качествено предаване работят минумум 2 души, а понякога 20. Ако го умножите по 7 учебни зали (както ще бъде от февруари) * 12 часа на ден (както е примерно в събота), да има оператор във всяка зала означава да наемем още поне 10 диши в отдел техническа поддръжка. Продължаваме да търсим хардуерни решения за автоматизация и автоматична настройка на звука в реално време.

Наистина ли вече не мога да свалям видеа?

Никога не сме рекламирали и предлагали такава възможност изрично, тя по-скоро е породена от особеностите на платформата, която ползвахме до момента. Знаем, че има хакове и винаги ще има. Ако едно видео може да се гледа, значи ще може да се сваля по един или друг начин, дори ако трябва да го снимаш с телефон от екрана на компютъра. Не позволяваме download на видеа, защото искаме да се гледат през нашата платформа, където ще има статистика (кой колко е гледал), контрол на достъпа и възможност за интеракция.

Дали промяната ощетява студентите?

Промяната се прави единствено за доброто на курсистите в дългосрочен план и усъвършенстването на учебния процес и дори и да се чувствате ощетени сега, то можете да гледате на това като на една много нужно стъпка по пътя към по-добра и интерактивна обучителна платформа.

Между другото, имаме нужда от техническа помощ (ако някой разбира от озвучаване на професионално ниво):

  • Искаме да подобрим озвучителната система при видео стройминга, така че да изкарва автоматично нормализирано ниво на звука в изходите, от където той поема към камерата и стриймъра.
  • Проблемът: някои лектори говорят тихо, други викат (даже крещят), трети си слагат микрофона далеко от устата, други пък почти го гълтат.
  • В залата нямаме възможност да ползваме тонрежисьор, който да настройва техниката по време на учебните занятия. Системата трябва да е автономна - без човек.
  • Нормализирането на звука изисква хардуер за адаптивна автоматична настройка на нивото в реално време. Съществува ли такова нещо? Как се нарича? Може ли линк към похдодящ такъв хардуер? 

Благодаря на всички за разбирането и нуждата за свикване с промените. Очаквайте значителни подобрения в учебната система и видео стрийминга през идните месеци.

Наков

8
Важни съобщения 29/11/2016 14:15:46
georgytalev avatar georgytalev 4 Точки

Ще си позволя да дам една оценка, която пряко взаимодейства с подобряването качеството на записаните лекции.

Включих се в "Android Basics with Kotlin - юли 2017" на онлайн форма на обучение. Записът на първата лекция е бил на 26.07.2017 - https://softuni.bg/trainings/resources/video/17094/video-screen-26-july-2017-dimitar-ivanov-android-basics-with-kotlin-july-2017 . Не искам да обидя никого - не подлагам на съмнения знанията на нито един от лекторите. Но ми прави впечатление, че лекторът използва доста жаргонни и диалектни изрази, както и че тонът му рязко се увеличава в някои моменти, а в други - не може да се чуе, какво казва. Това ме кара да напомня като мярка за повишаване качеството на учебния материал, да се оптимизира и провеждащото се задължително предварително обучение на лекторите - свързано с регулиране тона, езика и взаимодейсвието на лектора с участниците в залата и гледащите на екраните. Допускам и ,че закупуването и настройването на скъпа техника, трябва да бъде съчетано с обучение за работа с нея, за да се получи максимално добър краен резултат. Надявам се, че постът ми е полезен.  

3
Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.