Каква е ролята на конструкторите и деструкторите в C++?
C++ е един от най-гъвкавите и мощни езици за програмиране. Ако искаш да надградиш уменията си в боравенето с него, запиши се още днес в практическия курс за напреднали C++ OOP - февруари 2025. Това е логична стъпка в развитието ти като програмист със C++, тъй като задълбочава познанията ти за обектно-ориентираното програмиране.
По повод новото издание на практическото обучение, днес накратко ще ти представя две фундаментални за програмния език C++ концепции, а именно конструктори и деструктори.
Какво представляват конструкторите в C++?
Т.нар. конструктори са специални членове на класовете в C++. Те са специфични функции, които се извикват при конструиране на класовете – при заделянето на памет за създаването на обекти в тях. Точно конструкторите инициализират това заделяне на памет.
Източник: GeeksForGeeks
Конструктор винаги ще бъде викан при създаването на обект в C++ и именно този обект ще определи и какъв ще е типът на конструктора. Примери за различни типове конструктори са:
- Default конструктор – или конструктор по подразбиране. Извиква се, когато в класа липсва дефиниран конструктор. Компилаторът на C++ автоматично извиква такъв по подразбиране и той не съдържа аргументи. Ако обаче в класа има дефиниран друг конструктор, трябва ръчно да въведеш default-ния, ако искаш да присъства.
- Конструктор с параметри – или т.нар. parameterized конструктор. Това е конструктор, който приема аргументи, чрез които обектът се инициализира с индивидуални стойности.
- Copy конструктор – или конструктор за копиране. В работата със C++, той служи за създаване на копие на вече съществуващ обект. C++ компилаторът създава служебен copy конструктор при компилация, освен ако не дефинираш друг такъв ръчно.
С тези и още примери ще се запознаеш на практика по време на курса за напреднали за обектно-ориентирано програмиране със C++. Там ще разбереш повече и за т.нар. деструктори, които ще ти представя накратко в следващите редове.
Какво представляват деструкторите в C++?
Това също е специален член на класа в C++ и се вика в края на съществуването на въпросния обект, за който е бил извикан конструктор. Всеки клас може да има само един деструктор и той не приема аргументи.
Тук е редно да видим какво представлява жизненият път на един обект. Той започва със заделяне на памет и извикване на подходящ конструктор, преминава през извършване на операции и работа с обекта, и приключва с достигане края на обхвата на своята дейност или при изтриване.
Точно тогава се извиква и деструкторът, а заделената в началото на жизнения път на обекта памет се освобождава.
Източник: IBM
Последното обуславя деструкторите като особено важни. Те обезпечават освобождаването на ресурсите, които обектът е ангажирал с появата си, при неговото унищожаване.
Както виждаш, конструкторите и деструкторите в C++ работят заедно. И двете функции се съдържат в класа, за който се отнасят – едната инициализира създаването на обект, а другата освобождава ангажираните ресурси при премахването на обекта или отпадане на действието му. Те са фундаментални за обектно-ориентираното програмиране със C++ и са неотменен елемент от класовете, които ще създаваш.
Те обаче са малка част от водещите концепции в C++, които трябва да разбираш, ако искаш да напредваш като програмист с езика. Редом с тях, по време на практическия курс ще разгледаш още принципите на наследяване и полиморфизъм, както и абстракциите в C++.
Освен че ще работиш с класове и обекти, ще се научиш да организираш код и да боравиш с шаблони. А най-важното е, че C++ OOP - февруари 2025 ще те въведе дълбоко в света на обектно-ориентираното програмиране. Запиши се още днес за следващата стъпка в развитието ти!