Loading...

Scrum Mastery: водещи въпроси от семинара - отговаря Ангелина Димова

Scrum Mastery: водещи въпроси от семинара - отговаря Ангелина Димова

В днешния пост ще отговорим на въпросите, зададени по време на изминалия семинар Scrum Mastery: Grow and Dance between the different Agile Coaching stances. Запис от семинара можеш да гледаш тук, а ако просто се нуждаеш от контекст, разгледай презентацията.

Лектор на семинара беше Ангелина Димова, която се развива като Scrum Master и Agile Coach от 10 години. Фокусът на работата ѝ винаги е било доставяне на качество, непрекъснато развитие и подобрение на процесите чрез инспектиране и адаптиране. Тя има опит в трансформации, както и в развитие на само-организирани екипи при вече изградена Agile среда, работейки с Kanban, Scrumban, Scrum & SAFe. Ангелина има и 6 години опит като Scrum Master и 2 години като Agile Coach. Тя е лицензиран Facilitator & Agile Coach през ICAgile, Professional Coach и е в процес на сертифициране като Business Coach през NLP Bulgaria. В свободното си време обича да пътува и да опознава различните култури, като се учи от нови начини на мислене.

Следващият материал е базиран на Agile Coaching компетенции, описани тук, а ето и самите отговори, които Ангелина ни предостави:

1/ В какво се изразява разликата в ролите teacher/coach/mentor/facilitator, или защо е нужно строго разделение на ролите?

За да отговоря на въпроса, първо ще дефинирам всяко понятие, за да предоставя максимална яснота по темата:

  • Teacher – да помогне на учащ да усвои знания и умения. Процесът е организиран около предварително изграден план на обучение, включващо теория, която предоставя специфични знания. Преподаването се фокусира върху общи теми, а не индивидуалните нужни на учащите.
  • Trainer – Тренирането включва преподаване и е фокусирано върху развитието на специфични умения чрез практика, упражнения.
  • Mentoring – бих превела ролята като мъдър съветник, човек за пример. Менторството е взаимоотношение и процес, доброволна връзка и взаимно сътрудничество, в които един човек предлага помощ, насоки, съвет и подкрепа в обучението и развитието на друг по-неопитен човек. Менторството е неформално предаване на знания.
  • Consultant – Консултантството е услуга, която предоставя решение на конкретен проблем, за чието разрешаване се изисква експертно мнение, базиращо се на дългогодишен опит и експертиза в конкретна сфера. Обикновено това е краткосрочен ангажимент върху конкретна тема, която може да изисква обучение.
  • Coach – Целта на коуча е да насърчава и подкрепя способността на клиента да открива и достига сам до решения, свързвайки се с вътрешната мъдрост, активирайки потенциала си, чрез задаване на отворени, провокиращи мисълта въпроси. Коучът остава неутрален и не предлага съвети. В процеса на коучинг, човек може сам да стигне до извод, че му липсват опит или знания. Тогава сам да прецени дали има нужда от менторинг или обучение.
  • Facilitator – Фасилитаторът използва различни техники и методологии, за да гарантира, че ще има стойностни и въздействащи дискусии, които да доведат до желан краен резултат. За да води събития успешно, трябва да може да бъде неутрален, да разбере какъв е желаният краен резултат от групата, което предполага да бъде запознат с контекста.

Разликите са, че учителят, треньорът, менторът и консултантът споделят, предават знание, докато коучингът извлича знания. Фасилитирането съдейства, предразполага за споделянето на знания.

  • Учител – да преподадеш знание, което липсва;
  • Треньор – да покажеш как се прави;
  • Ментор – да насочваш посредством мъдри съвети къде да се търси знанието или как да се изпробва, как да се усъвършенства;
  • Консултант – да дадеш готово за прилагане знание и да покажеш как точно да се приложи;
  • Коуч – да провокираш, да предизвикаш идеи и мисли на база личен опит и знания;
  • Фасилитатор – да съдействаш за споделянето на знания.

Защо е важно да правим разлика? Защото макар и да звучат близко едно до друго, това са различни компетенции, прилагани с различна методика, които водят до различни крайни резултати.

2/ Фокусът върху самоусъвършенстване ли е или върху резултатът/въздействието върху екипите? Какво трябва да постигне един SM/AC за даден екип?

Фокусът на един Agile Coach/Scrum Master според разгледания Agile Coaching Growth Wheel, винаги трябва да бъде върху самоусъвършенстване. Agile и Scrum са емпиричен практики, което означава че всичко, което правим, минава през експеримент, след който ние ще имаме повече информация, на база на която ще знаем какви подобрения да приложим.

Това важи и за професионалното ни развитие в ролята – т.е. inspect and adapt концепцията трябва да стане наш начин на мислене, който ще ни доведе до continuous improvement (непрекъснато развитие). Когато влагаме усилие и време за нашето развитие с цел да станем по-добри Agile Coach/Scrum Master-и, то ние ще можем да измерим резултата от нашите действия, или какво позитивно въздействие имаме върху екипите.

  • Тренирането на екипа как да работи с Agile/Scrum изисква да сме добри учители и треньори.
  • Инициирането на продуктивни дискусии, постигането на ефикасност в срещите и взимането на решения изисква да сме добри фасилитатори.
  • Помагането на членове на екипа да намерят най-доброто решение може да включва или консултиране, ако имаме необходимия опит, или менторинг, или коучинг.

Владеенето на тези позиции/роли гарантира, че се върви по пътя от добър Agile Coach/Scrum Master към велик Agile Coach/Scrum Master. За да научите повече за компетенциите, към които се реферира във въпроса, прочетете повече тук.

3/ Какви са качествата/компетенциите/познанията, необходими за такава позиция?

Добрият Agile Coach/Scrum Master демонстрира следните качества:

  • добри комуникационни и организационни умения
  • отговорен
  • проактивен
  • неутрален
  • емпатичен (съчувстващ, интересуващ се как да помогне)
  • владее умението да бъде лидер-слуга (подкрепящ другите в тяхното израстване)
  • фокусиран върху хората, взаимоотношенията и комуникацията между тях
  • да демонстрира 5-те Scrum Values (Openness, Respect, Courage, Commitment, Focus)
  • асертивен
  • рефлектира (самоанализира и развива)

Добрият Agile Coach/Scrum Master се припознава в и заживява с Agile принципите и Scrum ценностите. Всеки Agile Coach/Scrum Master е нужно да бъде добър Lean-Agile Practitioner, което означава да задълбочи и овладее (to master) Agile, Lean и Scrum практиките посредством учене, обучение и практика (експериментиране). Това неминуемо води до постигането на self-mastery.

4/ С колко големи екипи е нужно да работи подобен специалист?

За да се натрупа добър опит като Agile Coach/Scrum Master препоръката е, разбира се, да премине през различни предизвикателства и ситуации. В най-добрия случай, един Agile Coach/Scrum Master ще е имал възможността да работи с малки (до 9) и големи екипи (над 9 души), в среда на трансформация или имплементиран вече Scrum процес, за да направи разликата и да осъзнае как и защо са се формирали препоръките в Scrum Guide-a преди почти 20 години. И защо, ако се спазват основните правила на играта, ще се постигне успех.

Големите екипи са чудесен урок колко бързо и лесно може да се влоши комуникацията, да се загуби прозрачност, да настъпи хаос, което води до дълги, изморителни срещи, трудно постигане на  съгласие, избягване на отговорност, оформяне на лидери-експерти, които да носят екипа на гърба си и в даден момент да прегорят (burn out).

5/ Възможно ли е да се общува по естествен начин с отделните личности, включени в срещи и екипи?

Ако разбирам правилно въпроса, това се отнася до ценността в Scrum, която говори за откритост (openness). Като Agile Coach/Scrum Master, ако ние демонстрираме откритост, прозрачност, добронамереност и честност, това ще стимулира другите да отговорят със същото. Всеки Agile Coach/Scrum Master трябва да се чувства свободен да покани отделните членове на екипа за продуктивен разговор в групова среща или на четири очи, за да успее да разбере с какво може да бъде полезен.

Автор: Ангелина Димова

---

Не пропускай и другите ни безплатни семинари – запиши се още днес и научи нещо ценно и ново с лекота!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.