Loading...

3 Agile метрики и индикатори за прогрес и ефективност

avatar Мария Вълчева 4 минути
3 Agile метрики и индикатори за прогрес и ефективност

Agile методологията и рамки на работа като Scrum целят да повишат продуктивността и ефективността на екипите, заети в IT сферата, а и извън нея. В практическия курс Agile Advanced with Scrum - декември 2023 и ти ще можеш да усъвършенстваш знанията и уменията си за работа в подобен екип.

В сърцето на Scrum стои разбирането за постоянни подобрения и гъвкавост, така че екипите да могат да осигуряват най-добрите резултати с работата си. А за да се постигат желаните резултати и поставените цели ефективно и по план, всеки Scrum екип залага важни за него Agile метрики, които проследяват представянето.

Тези метрики показват каква е производителността на екипа и спомагат за достигане на изводи дали работата е добре разпределена или дейността може да се оптимизира. Проследяването им може да намали стреса и объркването в един екип по отношение на прогреса, който постига, а и затрудненията, които може да среща. Същевременно повишава и прозрачността в работата на екипите. Затова и метриките са обект на курса, в който ще надградиш знанията и уменията си за работа по Agile методологията, а и на днешната статия.

Същност на Agile метриките и индикаторите

Scrum несъмнено остава водещата Agile рамка на работа – 66% от екипите предпочитат нея, пред алтернативите по последни данни от 16-тия Annual State of Agile доклад. Въпреки това, ако работиш в Agile екип, с колегите ти несъмнено ще следите различни метрики, независимо от рамката, която следвате.

Различните рамки позволяват да се следят специфични метрики, които пасват най-добре на методологията на работа, естеството на проекта и заложените цели. А задачата им е да проследят прогреса, продуктивността и представянето на екипа. Ето и някои от най-интересните и информативни метрики, на които да обърнеш внимание, когато си част от Agile екип:

1. Sprint Burndown

Ако се интересуваш от Agile методологията и работата със Scrum рамката, знаеш, че екипите разделят работата си за определен период от време на т.нар. спринтове. Въпросният Sprint Burndown е визуална репрезентация на това колко работа остава в даден спринт ден за ден.

По хоризонтала ще откриеш времетраенето на спринта – една или две седмици например, а по вертикалата се намира количеството усилия, които трябва да се положат, за да се изпълни работата, заложена в спринта. Целта е да се види как се движи екипът и прогнозираното количество работа, определено в спринта, да се изпълни.

Източник: Atlassian

Дали е прогнозирано удачно количество работа можеш да разбереш според това дали екипът регулярно изпълнява спринтовете по-рано (може да се предвиди и още работа) или пък регулярно не успява да изпълни заложеното в спринта (работата е твърде много за екипа в текущото му състояние). Допълнително можеш да разбереш и дали работата е равномерно разпределена според това колко рязко спада количеството оставаща работа.

2. BurnUp Chart

Чрез този индикатор можеш да разбереш какъв е цялостният прогрес на екипа ти по даден проект, не само в конкретния спринт. Тя изобразява цялото количество работа, което се изисква за осъществяването на проекта, сравнено с работата, извършена до момента.

С други думи, когато проектът е приключен, двата показателя трябва да съвпаднат. Това е удачен инструмент за всеки Scrum екип, защото показва какъв е цялостният прогрес, осъществен до момента. С негова помощ може да се даде по-точна прогноза кога точно ще бъде завършен проектът, а и отразява всякакви текущи промени в мащаба, така че да бъдат управлявани ефективно.

BurnUp е алтернатива на Burndown графиката и е много по-ефективна в улавянето на т.нар. scope creep. Той е резултат от променящите се във времето и процеса на работа изисквания към проекта. Неконтролируемите промени в мащаба и изискванията могат да доведат до затлачване на работата и прекомерното забавяне на даден проект до степен, в която става неизпълним. Този scope creep е ясно видим върху един BurnUp Chart.

3. Velocity

Velocity е друга важна Agile метрика, която разкрива информация за продуктивността и ефективността на един екип. Тя показва средното количество работа, което екипът изпълнява в рамките на даден спринт. Именно тази „скорост“ играе водеща роля в прогнозирането на количеството работа за следващия спринт и налага ритъма на работа.

Източник: Scrum

Новосформираните Agile екипи вероятно ще постигат по-ниска скорост. Това се дължи на факта, че членовете му още не са се напаснали и взаимната им работа тепърва ще се оптимизира като дейности и процеси. С времето и натрупания опит, екипът ще става все по-бърз и все по-успешно ще изпълнява заложената работа.

Колкото повече време минава, толкова по-последователно ще е представянето на екипите. Но когато Velocity метриката на установен от дълго време екип започне да спада, това е сигнал за друг проблем, водещ до неефективност. Това пък от своя страна създава възможност за корекции и подобрение на дейността.

Какви Agile метрики и индикатори ще следи твоят екип зависи изцяло от естеството на работа, вида на проекта и целите, които са заложени. Предстоящото обучение Agile Advanced with Scrum - декември 2023 ще ти ги представи дори по-подробно, наред с детайлното разглеждане на различните роли и цялостната дейност на един Scrum екип. Ако искаш да научиш какво е да работиш в подобен екип или директно да се подготвиш за работа със Scrum рамката, не се колебай и се запиши още днес!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.