Какво е харта на проект в управлението на IT проекти?
Успешните проекти са резултат от успешното им управление, а в сектор като IT, качественото управление е още по-важно за осъществяването на иновации и технологичен напредък. Курсът IT Project Management Advanced е точно за теб, ако правиш първите си стъпки в управлението на проекти и искаш да надградиш знанията и уменията си. Ето какво те очаква:
По този повод, днес ще те запозная с един от ключовите компоненти на всеки проект, а именно т.нар. харта на проекта. Това е инструментът, който помага на проектите да бъдат одобрени, за да бъде направена първата крачка към осъществяването им.
Нека видим какво точно представлява този документ!
Какво е харта на проект и за какво служи?
Хартата на проекта, позната като project charter, е онзи документ, който съдържа идейното предложение за проект. Тя включва в себе си няколко основни елемента като цели, обхват и изпълнители на задачите, залегнали в проекта.
Целта на хартата е да осигури съгласието на ключови играчи и заинтересовани от изпълнението на проекта страни – т.нар. stakeholders. Това е стъпката, която предхожда фактическото планиране на дейностите по осъществяване на един проект.
Източник: ClickUp
Чрез хартата, освен съгласие, можеш да получиш идеи, изисквания и насоки за промени по така заложения проект. И сам се досещаш, че подобни промени е по-добре да се случат преди самото планиране дори, за да не се нарушава ритъмът на работа, когато веднъж вече е започнала.
Истината обаче е, че създаването на харта на проекта не е задължително. Тя ще ти е най-полезна, ако даден проект се нуждае от одобрение от заинтересованите страни. Ако одобрение за изпълнението на проекта не е необходимо или вече е бил одобрен, можеш да се насочиш директно към изготвянето на план.
А ако тепърва ти предстои да получиш одобрение, ето какво да включиш в своята харта на проекта.
Какво включва хартата на проект?
Запомни, че хартата на проекта не е план. Тя съдържа ключови детайли, които да убедят заинтересованите страни да му дадат зелена светлина. Това са:
- Цели на проекта – те трябва да обяснят защо проектът трябва да бъде осъществен. Защо е важен и какви ще са ползите за компанията, ако го изпълни. А от още по-голямо значение е да опишеш какви ще са крайните резултати, които трябва да са специфични, измерими, постижими, реалистични, а и да имат краен срок. Това са т.нар. SMART цели.
- Обхват на проекта – тази част описва в какво се състои проектът. Ти и екипът ти, а и заинтересованите страни трябва да знаете какви дейности ще бъдат осъществени по време на изпълнение на проекта. Обхватът ясно показва какво ще бъде и какво няма да бъде направено в рамките на изпълнението.
- Изпълнители – хартата посочва и кой ще се заеме с изпълнението на проекта. Разбира се, сформирането на точно такъв екип и избора на точно тези експерти сред колегите ти трябва да бъде обосновано. А освен основният екип оп осъществяване на проекта, трябва да посочиш и всички останали заинтересовани страни и участници в процеса, стига да са релевантни. Целта е да се покажа какви и как ще се разпределят ресурсите, необходими за проекта.
Източник: SmartSheet
Хартата на проекта е само една от особеностите, с които се сблъсква всеки IT project manager, когато поеме управлението на проекти в сектора. Практическият курс ще те подготви за всички тях.
В обучението ще овладееш стратегическото ръководене и ефективното планиране на проекти. Ще видиш процеса от старта до самия край и приемането на завършения проект. Ако това е направлението, в което искаш да усъвършенстваш уменията си, запиши се за IT Project Management Advanced - май 2024 още днес!