Loading...

Какво е харта на проект в управлението на IT проекти?

Какво е харта на проект в управлението на IT проекти?

Успешните проекти са резултат от успешното им управление, а в сектор като IT, качественото управление е още по-важно за осъществяването на иновации и технологичен напредък. Курсът IT Project Management Advanced е точно за теб, ако правиш първите си стъпки в управлението на проекти и искаш да надградиш знанията и уменията си. Ето какво те очаква:

По този повод, днес ще те запозная с един от ключовите компоненти на всеки проект, а именно т.нар. харта на проекта. Това е инструментът, който помага на проектите да бъдат одобрени, за да бъде направена първата крачка към осъществяването им.

Нека видим какво точно представлява този документ!

Какво е харта на проект и за какво служи?

Хартата на проекта, позната като project charter, е онзи документ, който съдържа идейното предложение за проект. Тя включва в себе си няколко основни елемента като цели, обхват и изпълнители на задачите, залегнали в проекта.

Целта на хартата е да осигури съгласието на ключови играчи и заинтересовани от изпълнението на проекта страни – т.нар. stakeholders. Това е стъпката, която предхожда фактическото планиране на дейностите по осъществяване на един проект.

Източник: ClickUp

Чрез хартата, освен съгласие, можеш да получиш идеи, изисквания и насоки за промени по така заложения проект. И сам се досещаш, че подобни промени е по-добре да се случат преди самото планиране дори, за да не се нарушава ритъмът на работа, когато веднъж вече е започнала.

Истината обаче е, че създаването на харта на проекта не е задължително. Тя ще ти е най-полезна, ако даден проект се нуждае от одобрение от заинтересованите страни. Ако одобрение за изпълнението на проекта не е необходимо или вече е бил одобрен, можеш да се насочиш директно към изготвянето на план.

А ако тепърва ти предстои да получиш одобрение, ето какво да включиш в своята харта на проекта.

Какво включва хартата на проект?

Запомни, че хартата на проекта не е план. Тя съдържа ключови детайли, които да убедят заинтересованите страни да му дадат зелена светлина. Това са:

  1. Цели на проекта – те трябва да обяснят защо проектът трябва да бъде осъществен. Защо е важен и какви ще са ползите за компанията, ако го изпълни. А от още по-голямо значение е да опишеш какви ще са крайните резултати, които трябва да са специфични, измерими, постижими, реалистични, а и да имат краен срок. Това са т.нар. SMART цели.
  2. Обхват на проекта – тази част описва в какво се състои проектът. Ти и екипът ти, а и заинтересованите страни трябва да знаете какви дейности ще бъдат осъществени по време на изпълнение на проекта. Обхватът ясно показва какво ще бъде и какво няма да бъде направено в рамките на изпълнението.
  3. Изпълнители – хартата посочва и кой ще се заеме с изпълнението на проекта. Разбира се, сформирането на точно такъв екип и избора на точно тези експерти сред колегите ти трябва да бъде обосновано. А освен основният екип оп осъществяване на проекта, трябва да посочиш и всички останали заинтересовани страни и участници в процеса, стига да са релевантни. Целта е да се покажа какви и как ще се разпределят ресурсите, необходими за проекта.

Източник: SmartSheet

Хартата на проекта е само една от особеностите, с които се сблъсква всеки IT project manager, когато поеме управлението на проекти в сектора. Практическият курс ще те подготви за всички тях.

В обучението ще овладееш стратегическото ръководене и ефективното планиране на проекти. Ще видиш процеса от старта до самия край и приемането на завършения проект. Ако това е направлението, в което искаш да усъвършенстваш уменията си, запиши се за IT Project Management Advanced - май 2024 още днес!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.