Loading...

Във форума е въведено ограничение, което позволява на потребителите единствено да разглеждат публикуваните въпроси.

aslv1 avatar aslv1 304 Точки

[Linux Programming] Споделяне на малко опит от начинаещ

Здравейте!

Аз съм напълно начинаещ за Linux. Реших да изпълня трета задача от текущото домашно, където се иска да инсталираме Ubuntu-Server без графична среда. Сега бих искал да споделя някои неща, които ми направиха впечатление, и да помогна на другите като мен (този пост е посветен на разликите на Ubuntu с Debian, които успях да забележа на най-първо време).

Първо, при инсталацията не ми беше поискано да задам root потребител. След завършването ѝ си влязох с моя профил. Реших да инсталирам sudo и затова въведох su, за да вляза като root. Е, не успях smiley След кратко търсене в интернет се оказа:

  1. Root потребителят е „заключен“, докато не му се зададе парола. Това е така, защото Ubuntu се старае да бъде user-friendly и повечето неща да могат да се вършат от самия потребител. Sudo услугата идва наготово.
  2. Когато се опитах да изключа машината, написах sudo shutdown now. Излишно е да казвам, че пак не стана. Командата трябва да бъде sudo poweroff.

Дано съм помогнал на някого. Желая успех на всички!

 

Тагове:
4
Linux Курсове
yasen6275 avatar yasen6275 18 Точки

1. Това не е точно разлика. Дебилиян може да има същото поведение ако се внимава при инсталирането и на един* от въпросите се отговори правиллно.

Освен това "заключен" е доста заблуждаващо като термин. Root потребителя е без парола и не можеш да се логнеш с него. Това няма нищо общо с удобството, а е елемтарен начин за намаляване на потенциалните дупки в сигурноста. Като нямаш паролата на root потребителя, трябва да търсиш друг потребител и той да може да да стартира sudo, зада получиш контрол над системата.

И повярвате ми в ubuntu-то има някои много дразнещи разлики. Не си спомням кой точно от базовите тулчета (nano, fdisk или нещо подобно) ми липсваше и трябваше да го инсталирам.