Промяна в графика на СофтУни 3.0
Здравейте, преди всичко поздравления за СофтУни 3.0, мисля, че е наистина голямо подобрение и крачка към едно още по-добро образование. Бях впечатлен от всички промени, защото наистина са в полза на студента и най ми хареса това с кредитите, че ще се изменят спрямо оценката. Отварям темата обаче по друг въпрос. Разликата в графика на курсовете, имам предвид това, че вече няма да е по 2-3 пъти седмично, 50% лекция 50% упражнение, ами ще се разпокъса из цялата седмица и за сметка на това ще заминат домашните. Според мен това не е на добре. Аз лично в СофтУни едни 30% от нещата, които съм научил до момента, то съм ги научил чрез ровене в интернет докато се мъча върху домашно, или дори ровене в интернет по време на изпит. Това беше много ценно измислено, как ние се самообучвахме допълнително с домашните си не просто да затвърдим материала от дадената лекция. Като причина чух, че хората не пишели домашни и щом не пишели упражненията се изместват в клас? Въпроса е защо хората не пишат домашни? Сигурен съм, че 90% от главната причина е мързел. Еми щом ги мързи то проблема си е техен, и ми е ясно, че СофтУни иска да бута максимално много всеки един да стигне до края на обучението си, но някои спират, защото осъзнават, че това не е за тях, а тези които ги мързи да си напишат домашните, представям си някой ден ако отидат на работа. Нещата с упражненията в час са окей, но друго си е да си блъскаш главата сам върху една задача примерно час-два друго е да я решаваш там и след 30 минути да видиш решението дори и да не си успял да я решиш.
Това е вече решено, аз просто изказах мнението си към тази промяна, която ще настъпи. Просто ако е приета да навлезе, заради онези, които ги мързи да си решават домашните, мисля че си бяхме добре, а за тях, те просто нямат работа тук.
Има няколко проблема тук.
Голяма част от хората, които тази HR-ка е видяла вероятно са изкарали курс или два при нас и после или са се отказали или просто не са успявали да изкласят. Естествено в CV-то им пише, че са учили в СофтУни и когато отидат на интервю гордо парадират, че са наши студенти, защото мислят, че това ще им донесе успех на интервюто.
Резултатът естествено е, че хората добиват лошо впечатление за нашите студенти и съответно обучителния ни материал.
Не разбирай погрешно идеята ни, не се насочваме главно към демотивираните и начинаещи, а в допълнение и към тях. Нашата идея е не да завършат университета 5 човека, но най-добрите в света, а да го завършат колкото се може повече, които са годни да започнат като junior-и или regular-и. А пък би било много хубаво, ако измежду тях са и най-добрите 5 в света.
Учебната ни програма в СофтУни 3.0 е съобразена с пазарно проучване, което правихме месеци наред сред фирми партньори и не само партньори. Това какви технологии търсят, какво ниво очакват от хората и т.н.
Не ни е идеята да подготвяме съзтезатели за олимпиади. Не сме спряли хората, които го искат, естествено. Предоставяме курсове по алгоритми, правим хакатони и олимпиади. Но какво търсят учениците ни главно? Да могат след като излязат от нашия обучителен цикъл да си намерят работа.
В крайна сметка не съм много убеден какво точно е твоето мнение? Искаш да можеш да се блъскаш над проблеми във вас? Ами прави го :) Задачките ги има, те определено не се решават за 4ч. Никой няма да ти се скара защо решаваш reverse-polish-notation задача от първо домашно за стекове например вече 4-ти ден :-) Чувстваш се обиден от това, че като си от силните студенти, трябва другите които са не толкова добри да не продължават заедно с теб в обучителния цикъл? Искаш да си в курс само от най-добрите студенти? Естествен подбор. Към това ли се целиш?
Не искам да съм в курс с най-добрите, нито някакъв естествен подбор, въпреки че ако имаше да бих искал да съм, защото така се дърпа напред. "Чувстваш се обиден от това, че като си от силните студенти, трябва другите които са не толкова добри да не продължават заедно с теб в обучителния цикъл?". Не съм обиден от това, аз дори не се смятам за добър, но част и от въпроса ти съдържа истината. Защо някой, който не може да завърти цикъл като хората да продължава в следващото ниво? СофтУни има едно страхотно community, всеки е готов да помага. Не мога да кажа нищо повече, за мен системата с домашните ми беше адски мотивираща и полезна, не знам как ще е с тази, ще изчакам да видя, въпреки че все още мнението ми е, че не е редно да отпадат домашните. И наистина, проблема с домашните не беше мотивация, ами мързел. Защото ако си мотивиран да постигнеш нещо в тази академия, то ще си мотивиран да си решаваш всички домашни, ако си мързел.. не е работа на академията да изкоренява мързела от теб. Може би било добре тези упражнения в клас да бъдат за тези, които карат двата подготвителни курса, още тогава да търсят мотивация, пък след това нека пак си има упражнения, нека си останат и домашните дори и да нямат тежест към изпита. Тук трябва да идваме мотивирани, нахъсани, и готови за учене яко, тези неща трябва да сме ги придобили още преди да влезем в академията, това не е естествен подбор.
Тук и аз бих искал да изложа и моите аргументи. Предполагам си студент, освен да ходиш на лекции други ангажименти нямаш, предполагам? Два дни в седмицата лекции и супер много свободно време за задачи, учене, упражняване и т.н. Което е супер, нали, че имаш толкова много време за самоподготовка и т.н. Но бих искал да погледнеш и от гледната точка на работещия човек, който да речем иска да се преквалифицира, сегашната му професия е неперспективна или просто вече не му харесва да я работи и иска ново предизвикателство. И какво се получава - работиш от 9 до 6 всеки делничен ден. След работа имаш поне още час за някакви домашни битови глупости да свършиш в къщи. След това вечеря и да речем към 8 вечерта вече да седнеш да решаваш някакви задачи... Утрепан от работния ден, изморен и т.н. И особено ако нямаш абсолютно никаква представа от програмиране, повярвай ми, доста лесно можеш да се демотивираш... Дропаутнах от миналата академия просто защото нямах толкова много свободно време за да се подготвя, пък и материята поне на мен ми беше сложна. И съжалявам, но нямах свободното време да търся в интернет нещата, които не знаех, защото бяха прекалено много. То не може на първата лекция Introduction in programming където се показва само един супер прост пример Console.WriteLine("Hello C#!"), а после да се дава домашно където една от задачите се решава с for цикъл... И я гледам тази задача, гледам презентацията, гледам задачата, гледам презентацията и се чудя "Абе аз ли нещо съм се побъркал или това никъде не е обяснено". Ясно е, че трябва самоподготовка. Но още на първия модул, първата лекция да трябва да се самоподготвяш е супер стресиращо за хората с 0 предишен опит... Как да се подготвя сам като нищо не разбирам? Първа лекция ми е това.... Помислете за напълно начинаещите... Това е все едно да отидеш на първия урок по английски език, да ти покажат азбуката и за домашно да ти дадат да упражняваш Past perfect continuous.... Лесно можеш да се демотивираш, повярвайте ми... Трябваше ми една седмица за да схвана тоя фор цикъл... Може би визираш хора като мен, че не ставаме за програмисти, но просто съм на 32, нямам никакъв предишен опит с програмирането, ходя на full time работа и не мога да отделям по 5 часа на ден за да си блъскам главата с една задача... Иска ми се, но няма как... И от тази гледна точка, съм благодарен на академията, че ме улесняват занапред. Съгласен съм с RoYaL, идеята е колкото се може повече хора да схванат нещата, а тези които искат да са най-най-най добрите, никой не им пречи да станат!
Съгласна съм с колегата dunedanetz - аз също работя фултайм и понякога домашните ми идват страшно нанагорно - не заради мързел или липса на мотивация, ами просто защото денонощието съдържа само 24 часа, няма как да ги разтегна до 50, та да се сместят и работа, и семейство, и спане, и 10 часа на ден, за да се боря с домашните.
Нека да има домашни, на мен също много ми помагат в ученето, но не бива да са задължителни и не бива да влияят върху оценката. Лично мнение.