Loading...

От писане на код в тетрадка до софтуерен архитект - историята на Мартин Чаов

avatar Катерина Костадинова 6 минути 171
От писане на код в тетрадка до софтуерен архитект - историята на Мартин Чаов

Днес ви представяме Мартин Чаов - той е технологичен лийд и софтуерен архитект в SBTech - една от най-бързо развиващите се компании в сферата на спортните залагания. Специалист е в разработката на клиентски софтуер и програмирането с JavaScript. Основната му задача е да поддържа и развива архитектурата на приложенията за крайни потребители на SBTech. Това включва, responsive web applications, PWAs, native apps и др. Но това не е всичко. Неговият професионален път е дълъг, изпълнен с предизвикателства, които му дават и богат опит, който той днес с радост преподава на своите студенти. В следващите редове ще откриете вдъхновяващия разказ на неговото професионално развитие - стъпка по стъпка, за да почерпите доза мотивация за осъществяването и на вашите мечти в сферата на програмирането!

Как започна всичко

Когато за първи път се сблъсках с научно-фантастичните произведения, те успяха да разпалят любопитството в мен, исках да се докосна до компютрите от книгите, но уви, около мен изобщо нямаше компютри :).

Като ученик успях да се докопам до центъра за работа с деца в Пловдив (края на 90-те), където имаше курс по роботика. Разбирайте - Правец 8S (ако не се лъжа) и BASIC. Роботите не си ги спомням ясно, защото не бяха нищо особено. Това, което определено помня, е първият ми сблъсък с програмирането.

Дадоха ми да рисувам кораб! Като дете в 4-5-ти клас, в главата ми имаше какво ли не, но то не беше дори близко до резултата, който в случая излезе на екрана. Преписвах като луд от една тетрадка. Код, писан на ръка, на език, който не знам (английски + BASIC). След като ми оправиха грешките и кода се компилира, видях зеления кораб:


Не бях особено впечатлен.

Та така и със следващите няколко програми, които преписвах от тетрадката на баткото, който водеше заниманията. Никак не бях впечатлен. Това приключи кариерата ми на програмист за известно време :)

Преходът от софтуер към хардуер

С първия ми копютър - Windows 98SE - се случи каквото се случва и с първата палачинка - отиде в боклука, защото „малко гръмна“, след хубавото почистване, което му устроих. Добре че нашите се смилиха над мен и успяха да ми купят нов - преди 20 години компютрите си бяха скъпа придобивка.

Времената бяха сравнително скучни - интернет не беше това, което е сега. Търсачките се инсталираха и търсеха научни документи, а не… буквално всичко. Единственият ми досег със софтуер беше диск от списание. Така попаднах на различни приложения: за компютърна графика, 3д, видео обработка, игри. Опитал съм от всичко по малко. Препрочитах и чоплех това, което имам, по няколко пъти.

Точно на дисковете, които имах от списанията, попаднах на Macromedia Flash и Dreamweaver... Беше много яко и лесно да нахвърлиш нещо, което да работи в уеб браузър. JS по това време беше един от няколкото езика, които се бориха за надмощие в уеб браузърите. CSS нямаше. Ученическите ми години преминаха в заигравка ту със софтуера, ту с хардуера. За жалост, хората около мен не споделяха моите интереси и „програмистки трепети“. Като добавим и факта, че литературата по темата беше основно на английски, намирането на информация и ученето на нови неща от IT сферата в началото на второто хилядолетие се оказа предизвикателство.

В училище се занимавахме основно с Паскал, където за първи път се сблъсках с масиви. Но с 2 учебни часа на седмица - колко да научиш, покрай другите предмети…

Заради различните трудности с езиците и липсата на информация, лека полека се захласнах по хардуера. По този начин започнах и първата си работа в една фирма, която се занимава с асемблиране, инсталация и поддръжка на компютри. Около 2005-2006 г. вече знаех, че искам да се занимавам с хардуер. Не просто да асемблирам компютри, исках да пиша драйвери. Звучеше супер яко! Ходех по разни олимпиади по инфромационни технологии, където впрочем се запознах със Светлин Наков. Той беше в журито на едно от направленията. Приеха ме с информатика в ПУ, на база представянето ми на олимпиадата - мен и още 60 човека от различни конкурси. Но беше страхотно - нямаше приемни изпити, нямаше кандидатстудентски трепети. Бях приет още преди да завърша училище.

Преходът към дизайн

Леле, а как се пишат тези драйвери! Асемблито не успя да ме откаже от програмирането, нито математиката успя, а С++ направо ме уби. Имах чувството, че не мога да мисля по начина, по който трябва. Доста сломяващо усещане. Времето, прекарано пред графичните софтуери на Адоби, Дискрийт и Аутодеск, в крайна сметка ми помогна да си намеря стажантска работа като дизайнер в Пловдив през 2007-8 година. Нямаше много възможности. Една голяма фирма с много кандидати и ситно сито. Попаднах на много добра работа, която успявах да съчетавам с университета. В тази малка Пловдивска фирма правех основно фронт-енд и дизайн. Така отново се докоснах до JS. След години на игра с различни технологии, а и след университета, парчетата от пъзела си дойдоха на мястото. Попаднах на език, в който всичко, което напиша, работи. Доста изненадващо и приятно чувство. Започнах да се заигравам повече и повече. Можех да намеря приложение на повечето неща, които учех във ФМИ.

Първоначалният екип, с който започнахме работа, с времето се разпръсна, но всички продължиха да се развиват в тази сфера - някои като мениджъри, други - технически.

След известно време смених работата. Първите няколко промени бяха замайващи. Заплатата ми порасна рязко и за момент позабравих за университета :). В крайна сметка си завърших образованието, защото не обичам да оставам недовършени неща след себе си.

SBTech - началото като дизайнер, което прерасна в програмист

Така стигнах до SBTech (2010-11) - имах доста пълно дизайн портфолио и започнах да работя с тази (на времето малка) фирма като фрийлансър. Правех им всички визуални неща. Като се започне от банери, дизайн на цели продукти, печат, видео.

Поканиха ме да започна да ходя в офиса и лека-полека ме придърпаха на пълен ден при тях. Така започнах да се докосвам и до продукта на фирмата. Започнах и да пиша код - тук-там по нещо. Във времето се оказа, че като програмист съм по-ценен, отколкото като дизайнер.

И така, проблем след проблем, решение след решение, започнах да се утвърждавам и да поемам повече отговорности и предизвителства.

В SBTech съм минал през какво ли не, предвид, че съм там почти десетилетие. Започнах като фрийланс дизайнер, а след това захванах фронт-енда. Поех екип. Поех позиция на технически лидер. Спомогнах за установяването и обучението на новите екипи на няколко пъти и в различни локации. СТО-то разчиташе на мен за решаването на различни проблеми с клиентския софтуер. Отказвах ролята на софтуерен архитект няколко пъти, защото никога не съм се чувствал достатъчно подготвен за тази отговорност. В крайна сметка нещата се развиха така, че я поех в началото на 2017.

Началото на моето лекторско “пътешествие”

От 2013 насам изнасям лекции и обучения на различни теми. Сред тях основно са - програмиране, JavaScript, оптимизация на код, TDD, CI/CD, софтуерни архитектури. Това, само по себе си, е изключително преживяване за мен - чувството да можеш да предадеш своя опит на новите софтуерни таланти е невероятно. В момента съм изправен и пред още едно предизвикателство - от 2017 г. стартирах и магистърската програма по софтуерни технологии на ФМИ СУ.

Ако думите на Мартин са ви вдъхновили и си мечтаете и вие да направите първата стъпка в посока постигане на мечтаното професионално развитие в IT сферата – присъединете се към някой от предстоящите модули по софтуерно инженерство! Обучението е с изключителна практическа насоченост и имате възможността да получите кариерно съдействие за над 70 от най-добрите технологични компании в света!

Предстоящи модули:

МОДУЛ: Fundamentals Module – септември 2019

МОДУЛ: C# Advanced - септември 2019

МОДУЛ: Java Advanced - септември 2019

МОДУЛ: JS Advanced - септември 2019

МОДУЛ: C# DB - септември 2019

МОДУЛ: Java Web - септември 2019

МОДУЛ: JS Web - септември 2019

МОДУЛ: Front-End - септември 2019

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.