Loading...

QA Basics: как работи софтуерното тестване?

avatar Пламен Тотев 3 минути 263
QA Basics: как работи софтуерното тестване?

Процесът по софтуерно тестване е интегрална част от разработката на софтуер. Тестването е важна стъпка по осигуряването на надеждността и функционалността на един софтуерен продукт и затова изисква особено внимание и прецизност. Според данни от доклад на KPMG, глобалният пазар на софтуерното тестване е надвишил 40 милиарда долара през 2020 година и се очаква да нарастне между 7 и 12 процента за периода 2021-2025 година.

Днес ще разгледаме заедно какво представлява софутерното тестване и защо е толкова важен аспект от осигуряването на качеството (QA). Ако вече имаш изразен интерес към темата, не се колебай да кандидатстваш в цялостната програма по QA инженерство. Тя стартира с безплатен курс, който ще те запознае с всички основни понятия в сферата.

Какво е софтуерното тестване?

Софтуерното тестване е метод за проверка на съответствието на софтуерния продукт с очакваните изисквания и гарантиране, че той работи безпроблемно и няма дефекти. На практика това е процес на изпълнение на различни софтуерни или системни компоненти чрез ръчни или автоматизирани инструменти с цел откриване на грешки.

Тестването на софтуер се използва за определяне на изправността, завършеността и качеството на разработения компютърен софтуер. Като гарантира, че софтуерът не съдържа грешки, тестването на софтуера спомага за повишаване на качеството на продукта. За да се постигне по-добро качество, тестването на софтуера трябва да се извършва рано и често в процеса на разработване на софтуера. Освен това е от съществено значение да има добре дефиниран и изчерпателен план за тестване.

Източник: Vecteezy

Защо е важно?

Софтуерното тестване е от ключово значение за осигуряването на качеството на софтуера поради няколко причини:

  • Идентифицира бъговете на ранен етап - разработването на сложни приложения може да остави място за грешки.
  • Подобрява качеството на продукта - когато става въпрос за привличане на потребители, предоставянето на качествен продукт е важен критерий, който трябва да се вземе предвид.
  • Повишава доверието и удовлетвореността на потребителите - тестването на даден продукт през целия му жизнен цикъл изгражда доверието и удовлетворението на клиентите, тъй като осигурява видимост на силните и слабите му страни.
  • Открива уязвимости в сигурността - незащитеният код на едно приложение може да стане жертва на злоупотреба затова трябва да бъде тестван по време на различните етапи от разработването на приложенията.
  • Помага за мащабируемостта – тестването може да определи колко добре приложението се мащабира при увеличаване на натоварването, като например трафик на потребителите, обем на данните и брой на транзакциите.
  • Спестява пари - проблемите при разработката на софтуер, които остават незабелязани поради липсата на тестване на софтуера, могат да сполетят организациите по-късно и да им струват по-скъпо.

Как работи софтуерното тестване?

Съществуват много различни видове софтуерни тестове, всеки от които има специфични цели и стратегии:

  • Acceptance testing - проверка на това дали цялата система работи по предназначение
  • Integration testing - осигуряване на съвместната работа на софтуерните компоненти или функции
  • Unit testing - проверка дали всяка софтуерна единица работи според очакванията
  • Functional testing - проверката на функциите чрез имитиране на бизнес сценарии въз основа на функционални изисквания
  • Performance testing - тестване на работата на софтуера при различни работни натоварвания. Тестването на натоварването, например, се използва за оценка на производителността при реални условия на натоварване.
  • Regression testing - проверява се дали новите функции не нарушават или влошават функционалността
  • Stress testing - тестване на това колко натоварване може да понесе системата, преди да се повреди
  • Usability testing - проверката на това колко добре потребителят може да използва системата или уеб приложението, за да изпълни дадена задача.

Източник: TechTarget


Дори едно най-просто приложение може да бъде подложено на разнообразие от тестове. Ако искаш ти да си човека, който да се заеме с тази отговорна задача, кандидатствай в цялостната програма по QA инженерство на СофтУни!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.