Loading...

Бъдещето на QA професията – прогнози и тенденции

avatar Мария Вълчева 7 минути 297
Бъдещето на QA професията – прогнози и тенденции

СофтУни държи ръката си на пулса на технологичната сфера, за да сме сигурни, че осигуряваме качествено и достъпно образование за всички, които искат да се реализират в IT сектора и да повишат стандарта си. За да ти дадем повече възможности, разработихме цялостната програма по QA инженерство, която ти отваря още една врата към сферата на информационните технологии.

Сигурно се питаш и какво от това? Защо пък да се занимаваш с QA, особено сега, когато секторът е изключително динамичен. Истината е, че през годините професията се превърна в крайъгълен камък на софтуерната разработка.

В днешния материал сме събрали проучвания в глобален мащаб и мнението на експерти, които разкриват тенденциите в сферата и бъдещето на quality assurance професията. Данните разкриват много интересни трендове, а по-важното е, че затвърждават QA кариерата като една от най-вълнуващите сфери на развитието.

Ето какви са перспективите пред професията!

Как се възприема ролята на QA експертите?

QA специалистите са разпределени в двете крайности – те или са хора с 10 и повече години опит, които имат поглед над цялостния процес по разработка и притежават широк спектър от знания и умения, или са в началото на развитието си. Според последното проучване на LambdaTest, 30% от QA експертите имат опит до 3 години.

Това е ясен сигнал, че QA все още е сравнително млада професия и тепърва ще търпи своето развитие.

Икономиката днес е преобладаващо дигитална, а потребителите са непрекъснато онлайн. Това налага необходимостта от дигитално потребителско преживяване с много високо качество – иначе потребителите и посетилите просто отпадат и отиват при конкуренцията.

Представи си приложение за организиране на задачите, което трие тасковете, когато го затвориш. Или сайт, който не чете специални символи в паролите. Това са елементарни примери за главоболията, които един QA експерт може да спести.

Поради тази причина все повече компании имат поне един QA специалист, а често развиват и цели екипи, които да се грижат за качеството на софтуера. Ето какво показват числата:

Колко се инвестира в QA?

По данни от проучването на LambdaTest, най-много компании имат между 1 и 3 QA експерти на всеки 10 разработчици в екипа си – средно 53.90%, като може да варира (не драматично) спрямо размера на компанията. След тях се нареждат компаниите, в чиито екипи на 10 разработчика се падат между 4 и 6 QA специалиста – 16.50%.

И сам се досещаш, че най-малките компании инвестират най-малко в индивидуални кадри, ангажирани с проверка на качеството. При тях на 10 разработчици може да се пада и по-малко от един QA, т.е. може изобщо да нямат такъв, а ролята да се съвместява от някой от програмистите.

Чисто финансовата инвестиция в дейности по тестване изглежда по подобен начин.

53% от компаниите инвестират между 10% и ¼ от бюджета си за разработка в дейности по тестване. Лидери са средните и големите компании – съответно 58.30% и 55.20% от тях. Сред 23.6% от компаниите инвестират между 26% и 50% от бюджета за разработка в QA. А близо 7% инвестират над 50%.

Сами по себе си тези данни показват достатъчно ясно, че QA дейностите увеличават значението си за компаниите. А нека видим и в какво се състоят те, за да си изградиш представа с какво ще се занимаваш.

Какви дейности запълват работния ден като QA?

Специалистите по проверка на качеството на софтуера са комплексни. Познават процеса по разработка, имат умения за програмиране с цел автоматизация и владеят разнообразни инструменти. Всичко това е необходимо, за да изпълняваш пълноценно задълженията си. А към тях спадат:

  1. Провеждането и проследяването на тестове – QA експертите прекарват средно 20.86% от времето си в подобни дейности. Най-много време за провеждане на тестове и мониторирането им отделят кадрите в средните компании.
  2. Планиране и разработка на тестове – тези дейности заемат близо 18% от времето на QA специалистите, като няма значение от размера на компанията.
  3. Анализ и докладване на резултатите – това отнема малко над 12% от времето на QA експертите, като най-много време отделят специалистите в малките компании (запомни, че там и броят им е по-малко, съответно обемът за един човек може да е по-голям), следвани от тези в големите компании (които пък разполагат с най-големи екипи и работя по най-големите проекти).
  4. Триаж и дебъгване – приоритизирането на бъгове за корекция и дебъгването заемат около 12% от времето на занимаващите се с QA служители.
  5. Оптимизиране на тестове – малко над 11% от времето е посветено на тази дейност, като най-изявен стремеж към оптимизиране на тестовете има в големите компании, в които се отделя 13.59% от времето за тези цели.
  6. Настройване и поддържане на тестовата среда – което отнема 10.40% от времето на специалистите, като отново най-много отделят хората в малки компании, около 14% от времето си, поради ограничения човешки ресурс.
  7. Поправка на счупени тестове – т.е. такива, които не са написани добре и самите те съдържат грешки, които ги правят непригодни да тестват за грешки. Поправката им е обект на средно 8% от времето на QA експертите.
  8. Корекция на ненадеждни тестове – това са тестове, които не дават последователни резултати или дават грешки и корекцията им заема средно 7.81%.

Всичко това се прави, защото повече от всякога тестването има и стратегическа роля в компаниите – в осигуряване на възможно най-доброто потребителско преживяване, защита на репутацията на марките и подпомагане на бизнеса по пътя му към успеха.

За да се постига всичко това, сферата също трябва да еволюира, подобно на теб като експерт. В следващите редове ще видим основни посоки  на развитие, които ще определят следващите няколко години.

Как се измества фокусът при тестването?

Разработката на продукти днес се диктува от комбинация от фактори – все по-взискателни клиенти, засилени регулации, все по-агресивни и интензивни киберзаплахи, изменящи се изисквания и стремежът към оперативна съвместимост. Всичко това засилва фокуса върху тестването и повишава изискванията към ефективността и качеството му.

Защо компаниите се вълнуват от това? Днес един пост, едно изречение, раздухано в пожара на социалните мрежи, може да доведе до сериозни щети за образа и репутацията на всяка компания. Ако фирмите допуснат влошаване на потребителското преживяване, рискуват да загубят всичко, за което са работили.

Затова една от водещите тенденции в развитието на QA професията днес е именно засилване на взаимодействието между бизнес екипите и онези, заети с тестване. Всъщност, 56% от организациите, по данни от World Quality Report, се опитват да постигнат именно такъв баланс и сътрудничество между заинтересованите страни и тестерите, особено по време на приемните тестове.

Тази задълбочена интеграция се допълва от усилия за повишаване на автоматизацията при осъществяването на дейности по тестване.

Ето какво очакват компаниите от нея:

  • 54% очакват намаляване на рисковете, асоциирани включително с участието на хора в процеса;
  • 52% очакват да се подобри ефективността на тестовете;
  • 51% разчитат, че повишената автоматизация ще намали дефектите;
  • 50% очакват да се намалят усилията, свързани с осъществяването на тестове;
  • 50% очакват да се подобри и цялостното потребителско преживяване като резултат от всички други ползи от автоматизацията;
  • 42% разчитат на автоматизацията за по-бързо достигане до пазара – това всъщност е спад в приоритетите от миналата година и подсказва тенденция към фокус върху качеството вместо скоростта.

Очакванията, с които компаниите натоварват автоматизацията на процесите, са ясен знак, че екипите вече достигат изискваната от тях скорост на работа. А стремежът ще бъде към намаляване на IT разходите. А всичко това изисква още по-комплексни и добре подготвени кадри.

3 тенденции за развитието на QA професията

Оформят се 3 ясни тенденции, които ще диктуват развитието на QA професията през следващите няколко години. Това включва:

  1. Разширяване на традиционното автоматизиране на тестове за увеличаване на ползите, включително с помощта на AI, машинно обучение и low-code/no-code подходи и инструменти.
  2. Дълбокото интегриране на Agile и DevOps практиките с дейностите на QA екипите, за по-надеждно постигане на резултати.
  3. Приоритизиране на качеството над скоростта на изпълнение, за постигане на стратегически за бизнеса цели.

Именно AI оставя най-чувствителен, дори революционен отпечатък и върху тази сфера. Като най-значим ефект от прилагането на генеративен AI и производните му инструменти се очертава продуктивността, следвана от скоростта на осъществяване на дейностите.

Не толкова търсен, но все пак положителен ефект от използването на AI в професията, е повишената надеждност и по-малкото дефекти.

А какво споделят и експертите, взели участие в изследването на LambdaTest? Един от тест архитектите изказва мнението, че „В света на AI, тестерите се превръщат в оркестратори, които насочват машините в генерирането на код, оптимизирането на тестове и увеличаване на качеството. Това е сътрудничество, което ни изстрелва в бъдещето.“

Според хора в ролята на QA директор, „Макар и способностите на AI за генериране на код да се поставят под съмнение, ролята на изкуствения интелект в технологичния напредък и етичните въпроси, които поставя, гарантират присъствието му в бъдещото развитие на QA.“

Ако се чудиш дали това е сферата за теб, запомни едно – пред quality assurance направлението в IT сектора стоят както предизвикателства, така и много нови възможности. За да бъдеш конкурентен, трябва да владееш нови подходи, инструменти и умения, чиято динамика силно зависи от новостите в света на разработката.

За всичко това можеш да се подготвиш в цялостната програма по QA инженерство. Ако смяташ, че си открил своята професия, кандидатствай още днес, очакваме те!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.