Loading...

ChatGPT: какво се случва година по-късно?

avatar Пламен Тотев 6 минути 791
ChatGPT: какво се случва година по-късно?

В края на ноември 2022 година стартира ChatGPT на OpenAI и за отрицателно време взриви не само бизнес средите и технологичната индустрия, но и цялостния обществен дискурс. Въпроси като „Ще ни замени ли изкуственият интелект?“ все по-често изникват на дневен ред.

Колко голяма заплаха е всъщност и какво сочат проучванията ще разгледаме в днешната статия. За начало ще ти подскажа – не, ChatGPT няма да замени програмистите.

Ако това те възпира от мечтата ти да бъдеш програмист, няма място за тревога. Ще ти споделя и още една добра новина – никога не е късно да започнеш да преследваш целите си. Затова направи първата стъпка още днес с цялостната програма по софтуерно инженерство на СофтУни!

А сега нека видим какво сочат данните:

Има ли спад в трафика на ChatGPT?

По данни на Similarweb трафикът от десктоп и мобилни устройства към популярния чатбот е намалял с 3,2% до 1,43 милиарда. Това се случва на фона на 10% спад на трафика два месеца по-рано, с което се установяват три поредни месеца спад.

По-задълбочено съвместно проучване на Sparktoro и Datos от юли месец тази година анализира 20 милиона устройства (настолни и мобилни, обхващащи над 200 държави) изследва потенциалните причини за това, като обособява две теории:

  • Редовната употреба на ChatGPT все още е на високо ниво или расте, но намаляват само новите потребители или тези, които го използват без конкретни задачи.
  • Огромна част от използването на ChatGPT е свързана с училищната работа, съответно този спад вероятно се дължи на летните ваканции за учениците.

Datos събира всеки URL адрес, посетен от милионите устройства, които са се включили в техния панел, и от тях можем да видим не само месечния трафик към OpenAI, но и колко посещения правят тези устройства.

Източник: SparkToro

Тук виждаме, че посетителите от 1-2 пъти месечно наистина са намалели от май до юли месец тази година. В същата група се наблюдава голям спад след декември (когато новините за възможностите на ChatGPT 3 предизвикаха рязък ръст на първото използване). Но първата теория, че намаляват само новите потребители не издържа на анализа на устройствата с 3-10 посещения на месец или на устройствата с над 11 посещения на месец. И в двата случая се наблюдава значителен спад от май.

Оказва се, че всъщност спадът при устройствата с над 11 посещения на месец се наблюдава още от април.

Това ни оставя с втората теория, че образователните потребители са отговорни за спада, което имайки предвид анализа от април е трудна задача за доказване.  Към октомври 2023 година, по данни на Semrush, трафикът към openai.com се е увеличил с 25,86% в сравнение със септември и достига 2.51 милиарда посещения. Виждаме също, че за разлика от август месец, септември бележи ръст.

Източник: Semrush

Трудно е да се заключи обаче, че това се дължи на образователните потребители. SparkToro и Datos изготвят анализ на цялостното използване на ChatGPT, който ни разкрива защо.

За какво използват хората най-често ChatGPT?

Анализ на над 4000 реални и релевантни потребителски prompts (фрази или инструкции, които се предоставят на ChatGPT, за да генерира отговор) показва следното:

  • Потребителите на ChatGPT са почти равномерно разпределени (по 1/3) между сесиите с един prompt 2-4 prompt-a и 5+ prompt-a.

Източник: SparkToro

  • Най-често ChatGPT е използван за програмиране – 29,14% от всички prompt-ове попадат в този случай. Това е и случаят с най-ясни и недвусмислени отговори. Следва образованието, като в него са включени както въпроси, свързани с обогатяване на лични знания и интереси, така и професионални въпроси за целите на работата. На трето място се нарежда изготвянето на съдържание, като отново са включени резултати за лични и професионални интереси.
  • Използването на ChatGPT в продажбите и маркетинга се припокриват със създаването на съдържание, но са разделени в проучването с цел да се визуализират само онези сесии, които могат да бъдат класифицирани единствено като подпомагане на специалистите по продажби и маркетинг при изпълнението на техните задачи (анализи, въпроси за това в кои канали да популяризират продуктите си, задачи за оптимизиране на реклами и дори помощ за изпращане на съобщения/промоция - всички те са включени в набора от данни).

Източник: SparkToro

За още по-ясен изглед в това изследване е предоставена и пълна разбивка в използването на ChatGPT на подкатегории:

“Висше образование”, “начално образование” и “домашна работа” са всички подкатегории, в които ChatGPT класифицира сесиите, и заедно те съставляват приблизително 10% от всички случаи на употреба. Това не е достатъчно, за да се отчете близо 29% спад в трафика от април/май до юли и по този начин отпада и теорията, че образователните потребители са причината за него.

Става ли ChatGPT „по-глупав“?

След като установихме, че ChatGPT се използва най-често за програмиране идва и въпросът дали се представя толкова добре, колкото в началото. Възникват критики, че представянето на чатбота напоследък е по-лошо спрямо началото, когато тепърва стана достъпен за потребителите.

Проучване на изследователи от Станфордския университет и Калифорнийския университет – Бъркли подкрепя тези критики и установява, че и двата модела на ChatGPT (GPT-3.5 и GPT4) променят поведението си и са се влошили „значително с времето“.

Използвайки API достъп, те тестват версиите от март и юни върху задачи като решаване на математически проблеми, отговаряне на чувствителни въпроси, генериране на код и визуално ориентиране. Най-вече способността на GPT-4 да идентифицира прости числа се е понижила драстично от точност от 97,6 процента през март до само 2,4 процента през юни. Странно, GPT-3.5 показа подобрена производителност през същия период.

Източник: Ars Technica

Междувременно OpenAI отрича всякакви твърдения, че GPT-4 е намалил възможностите си. Питър Уелиндер, VP of Product в OpenAI пише в социалните мрежи: "Не, не сме направили GPT-4 по-глупав. Точно обратното: правим всяка нова версия по-умна от предишната. Настоящата хипотеза: Когато го използвате по-интензивно, започвате да забелязвате проблеми, които не сте забелязвали преди."

Източник: X

Засега OpenAI е наясно с новото изследване и казва, че следи докладите за намаляване на възможностите на GPT-4. "Екипът е наясно с докладваните регресии и ги проучва", пише в Twitter Логан Килпатрик, ръководител на отдела за връзки с разработчиците на OpenAI.

Източник: X

Уволнението на Сам Алтман

По последни новини на 17 ноември Сам Алтман – изпълнителният директор на OpenAI беше уволнен, след като управителният съвет заяви, че "вече няма доверие в способността му да продължи да ръководи OpenAI". След уикенд на преговори за евентуално връщане на Алтман в OpenAI, главният изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела обяви, че Сам Алтман и Грег Брокман ще се присъединят към ръководството на новия изследователски екип на Microsoft за усъвършенстван изкуствен интелект.

Източник: X

Едно е сигурно – най-интересното тепърва предстои. И макар проучването на изкуствения интелект да има своите недостатъци, критиците отново и отново изтъкват като проблем затворения подход, който за GPT-4 не разкрива източника на учебните материали, изходния код, тежестите на невронните мрежи и дори документ, описващ архитектурата им.

При затворен модел като GPT-4 изследователите се лутат в тъмното, опитвайки се да определят свойствата на система, която може да има допълнителни неизвестни компоненти. Освен това моделът може да се промени по всяко време без предупреждение.

В заключение - бъдещето на ChatGPT може да е несигурно, но с прозрачност от страна на OpenAI и бдителност от страна на потребителите е възможно моделът да бъде подобрен и поведението му да се стабилизира. Тъй като продължаваме да разчитаме на изкуствения интелект за различни задачи, от решаващо значение е да следим за тяхната ефективност и да държим разработчиците отговорни за поддържането на качеството им. В крайна сметка в света на AI еволюцията трябва да бъде единствената посока.

Ако и ти искаш да бъдеш част от технологичната индустрия и да бъдеш двигател на дигиталната революция, кандидатствай в SoftUni още днес!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.