Loading...

Денят на IT експерта: Васил Коцев – Software Consultant II

Денят на IT експерта: Васил Коцев – Software Consultant II

Ако си tech-savvy, но все още не си сигурен дали ежедневието на IT специалист е за теб, не се притеснявай! В новата ни рубрика „Денят на IT експерта“ ще те запознаем с хора, които не просто са част от успешните курсисти на СофтУни, но днес вече са доказали се експерти. Те повдигат завесата на ежедневието си, споделят любопитни детайли и не спестяват истини. Всеки от тях ще ти сподели и кои са най-важните качества за успех в IT сферата!

Днес ще си говорим с Васил Коцев, който разкрива редица моменти от работата по Scrum методологията. В следващите редове ще се срещнеш с един детайлен, вдъхновяващ и мотивиращ разказ!

Представи се на читателите ни!

Здравейте, казвам се Васил Коцев и в момента заемам позицията на Software Consultant II в Accedia. Участвал съм в разработката на системи за финансови анализи, автоматични ревюта на активи, обработка на здравни документи и SaaS решение за анализ и управление на сгради с BIM технологии, като програмист и консултант. Технологичният ми стек е .NET, Angular и Azure, но естеството на работата ми налага широк спектър от познания в много други направления като библиотеки, работни рамки, C++, Java и др.

За СофтУни знаех от самото му създаване, но избрах институцията главно заради лекторския състав и структурата на програмата. Имах добри впечатления за част от преподавателите в C# пътеката и програмата ми се стори най-добрата на пазара в България.

През какви обучения премина и как помогнаха на реализацията ти?

Преминал съм през цялата C# Web Development пътека в СофтУни и част от JavaScript модулите. Изкарал съм и няколко странични обучения като C# Masterclass и различни семинари. Успях да впечатля журито на защитата на уеб проекти след последния модул в пътеката. Моят проект беше награден с първо място из между петте най-добри проекта за инстанцията на обучението.

Смятам, че това отвори много врати за мен и съм много благодарен на екипа, който го проведе. Малко след Web модула получих и оферта от Accedia да заема позицията на Software Consultant. Познанията, които придобих тук, започнах веднага да прилагам в практиката. Да започна обучението си в СофтУни се оказа едно от най-съдбоносните решения, които съм взимал, и се отплати многократно.

С какво е изпълнен денят на IT специалиста?

Денят ми започва с проверка на мейли и други канали на комуникация с наши клиенти. След това обикновено имаме оперативка с екипите, с които работим по даден проект. В рамките на една до две минути, кратко и структурирано, всяко техническо лице дава обобщение на това, което е свършил предходния ден. Тези срещи често се провеждат на английски, защото присъстват и други чуждестранни лица, било то изпълнители от трета страна или хора от други отдели на клиента.

В зависимост от това дали използваме Scrum методология на работа и започва нова итерация се провежда и т.нар. Sprint Planning среща след оперативката. Нейната цел е да се организират задачите за следващата итерация, която най-често трае една или две седмици. В средата на седмицата се провежда и една Grooming среща, където се обсъждат задачите от backlog-a за следващата сесия на планиране.

Ако има задачи и функционалности, които не са добре описани, или технияt обсег е доста голям, се разбиват на повече задачи или се връщат в backlog-a, където product owner-a е отговорен да ги опише по-добре, или да промени изискванията. Обикновено в тази среща се оценяват и техническите задачи, като това се случва под формата на покер игра (scrum poker). Всеки разработчик дава оценка колко време или усилия ще е нужно за да се завърши дадената задача. Мерната единица е най-често “story points” и следва редицата на Фибоначи, но не задължително. Голяма част от този процес се изчиства от екипите и те може да се напаснат според конвенциите, които решат да следват.

След срещите сутрин, продължавам, или започвам работа по някои от задачите, които са ми назначени за текущата итерация. Понякога ползвам и Помодоро техника за управление на времето, докато програмирам. Преди писането на код трябва ясно да съм разбрал заданието, ако имам колебания или въпроси ги задавам на Grooming срещата.

Естествено, случва се да изникне някакъв въпрос впоследствие, но продукти като Azure DevOps, GitLab, GitHub предлагат възможност за дискусия под задачите. Ако е нужно, се организират и допълнителни кратки срещи между други разработчици или product owner-и. При писането на код се съобразявам със стила на екипа и конвенциите, които следваме, стремя се да постигам решения с максимално най-малко код и се придържам към принципите за КПК (качествен програмен код).

В ранния следобед често имам технически срещи или pair programming сесии. Случва се колега да има проблем и да се наложи да погледна, или да се координира нещо с останалите разработчици. След това продължавам с код ревюта на колеги, старая се през целия ден да преглеждам pull request-и до колкото е възможно. Връщам обратна връзка или давам предложения, след това одобрявам промените, или ги отхвърлям. До към 16ч. продължавам с техническите задания и главно пиша или дебъгвам код. Стремя се да отделям по един час за обучение и четене на статии поне 3-4 пъти в седмицата, но това зависи до колко съм натоварен.

До края на работния ден продължавам с технически задачи, адресирам коментари от ревюта на колеги, или работя по нови функционалности.

В края на всяка итерация провеждаме и една ретроспективна среща в която обсъждаме какво е преминало добре, какво – не, както и какво може да подобрим в следващата итерация.

Коя е най-предизвикателната част от работата ти?

Балансът между времето за изпълнение, качеството и разходите за разработката на даден софтуерен продукт. Широкият спектър от технически познания, които в днешно време се налага да придобием, и не на последно място, бих споменал управлението на време.

Коя е най-удовлетворяващата част от работата ти?

Споделянето на знания с колеги. Друго, което ме удовлетворява, е, когато даден продукт, който сме разработвали от нулата, започне да се използва пълноценно от хора в целия свят.

Сподели ни за постижение, с което истински се гордееш!

Най-много се гордея с това, че имах възможността да съм ментор на няколко колеги и стажанти. Малко или много ги въведох в първата им работа като софтуерни специалисти в продължение на няколко месеца и видях как се изградиха професионално. Когато постъпих на работа имах щастието да попадна на много добър ментор, който ме въведе в работата, и винаги ще съм ѝ благодарен.

Относно технически постижения, едно от нещата, за които се сещам, е един модул за редактиране на шаблони за документи. Трябваше да напиша темплейтинг енджин, който да поддържа поръчков синтаксис с основни операции като условни конструкции, математически операции и др. Постигнах го с expression trees и се получи доста добре според мен.

Какви качества притежава добрият IT специалист?

Несъмнено за мен най-важните качества са: инженерното мислене, комуникацията, стремежа за развитие, управление на времето, внимание към детайла, техническата компетентност и самодисциплината.

Какъв практически съвет ще отправиш към всички младши специалисти?

Чисто от практическа и техническа гледна точка бих ги посъветвал да пишат по-опростен, качествен и абстрактен код вместо прекомерно проектирани решения. Да оптимизират код, когато има нужда, и да прилагат шаблоните за дизайн. Естествено винаги има изключения, но смятам, че като технически лица е важно да пишем „самодокументиращ“ се и качествен код. Често системите, които разработваме сега, в бъдеще ще се поддържат от други хора и, за да се случи това, първо продуктът трябва да е използваем.

---

Още любопитни детайли за деня на IT експертите ще откриеш в блога, къде споделяме още интервюта с експерти като Васил. За да поемеш по техния път, не пропускай възможността да се запишеш в безплатния курс Programming Basics и направи първата крачка. А ако си наш курсист и искаш да споделиш своите съвети и опит с бъдещите си колеги, не се колебай да ни пишеш на content@softuni.bg!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.