Как един модел на ръка постави началото на десетилетия развитие в 3D анимацията
Днес не се впечатляваме лесно от анимация. Когато цели светове се разкриват пред очите ни, а цветята и лъчите на слънцето изглеждат едва ли не по-естествени от реалните, ние можем просто да свием рамене и да се усмихнем. Нищо не е било същото, обаче, когато през 60-те години на миналия век единствено суперкомпютрите са били способни да генерират прости статични изображения.
По това време, Ед Катмул (бъдещ основател на Pixar) се отказва от мечтата си да стане аниматор в студио на Дисни и започва да изучава компютърни науки в университета на Юта, САЩ. Главната мотивация зад това, твърди самия той, е неговата неспособност да рисува добре. След кратък период на работа като програмист за Boeing, Катмул се връща в университета, за да довърши образованието си и точно там поставя едно революционно откритие, което променя света на анимацията и специалните ефекти завинаги.
Говорейки за 70-те години на 20-ти век, на всички би станало ясно, че тогава човечеството не е разполагало с компютър, способен да нарисува какъвто и да е тип 3D обект в реално време. Дори и най-мощните компютри от това време могат да бъдат засенчени от телефона в джоба ви, но това не е попречило на бъдещия основател на Pixar и президент на Walt Disney Studios да направи първия си принос към света на 3D специалните ефекти.
Като проект за завършването си, Ед разработва анимационен филм, който представлява анимиран модел на лявата му ръка. За да заобиколи хардуерните ограничения на наличната по това време техника, той започва с гипсова отливка на ръката си. След това той много внимателно нанася точно 350 многоъгълници по нея, като определя и координатните точки на докосващите им се върхове. За да направи компютърен модел на гипсовата отливка, той написва от основи софтуер, в който въвежда координатите на пресечните точки. Поради неспособността на компютъра да начертае цялото изображение в реално време, на Катмул е било нужно да заснема снимки с дълга експозиция, за да може да види целия обект. Веднъж щом всеки кадър на последвалата анимация със заглавие „A Computer Animated Hand” е бил завършен, анимацията е била заснета с 8-милиметрова камера в продължение на часове.
Това, което можем да видим и до днес е кратко видео, в което можем да видим основните три стадия от работата по дигиталния модел на ръка, кратка анимация на сърдечна клапа и няколко модела на лица – най-вече това на съпругата на Ед Катмул.
Вече не е нужно да прекарвате месеци пред 13-инчов монитор, просто за да анимирате двадесетсекундно видео на лявата ви ръка. Възможностите, които ни предоставя днешната технология могат да бъдат разкрити пред вас на новия ни безплатен курс „3D анимация за игралната индустрия – юни 2016“. Обучението ще ви запознае с това как да използвате AutoDesk Maya за да вдъхнете живот на своите творения и как това може да се приложи в компютърните игри. Обучението стартира на 8-ми юни, като можете да заявите своето участие до 5-ти юни от тук.