Loading...

Истината зад успеха на СофтУни

avatar Катерина Костадинова 28 минути
Истината зад успеха на СофтУни

Вероятно всеки от вас вече има някаква изградена представа за СофтУни. Ние сме инициативата, която предоставя достъпно съвременно образование в сферите на информационните и дигитални технологии, за да подготви хората днес за най-перспективните професии както към момента, така и за бъдещето. Зад тази корпоративна обвивка обаче стои 6-годишна история с много трудни, емоционални и вълнуващи моменти, както и екип, който днес наброява близо 100 души. Ние виждаме ясно необходимостта на съвременните поколения от качествено и релевантно за заобикалящия ни свят образование, което да ни даде ясен път, към който да насочим своите кариерни усилия. Затова и за нас работата не е просто работа – тя е кауза, за която всеки член на екипа работи усърдно всеки ден. С годините сме постигнали не малко успехи и сме прескочили редица препятствия, с които продължаваме да се сблъскваме непрекъснато, но и с общи усилия ефективно да преодоляваме.

Аз се казвам Катерина Костадинова и съм PR и Content Marketing Expert в СофтУни. Обожавам работата си и екипа, в който работя, и казвам това, защото е истина :). Този път се представям от първо лице, единствено число, за да ви запозная отблизо с историята на инициативата СофтУни. В следващите редове аз, тримата основатели на компанията – Христо Тенчев, Иван Ненков и Светлин Наков, заедно с хора от екипа и наши студенти, ще ви споделим цялата истина, която стои зад историята на нашата 6-годишна дейност. Днес ще бъдем по-близо до вас от всякога, защото искаме да ви отведем на разказвателно СофтУни пътешествие.

Започваме разказа със Светлин Наков, който заедно с Христо Тенчев полага основите на СофтУни. Следващите няколко абзаца оставяме изцяло в неговите ръце, за да ни запознае със стартъп фазата и трудното, но успешно начало:

Светлин Наков: Предисторията на СофтУни

Светлин Наков

С програмиране се занимавам от четвърти клас, а първите ми наченки на преподавателска работа стартираха още когато бях в 10 клас (около 1998 година). Бях шампион по олимпиади на национално и международно ниво, затова събрах ученици, на които да помагам в подготовката за състезания. Този период повлия много на всичките ми бъдещи решения, а основното от тях – да се занимавам с преподаване.

Станах студент в София и ме взеха за асистент във ФМИ на СУ (2000-2010), след което започнах да правя собствени курсове и ми хареса много, паралелно работих като програмист в софтуерни фирми. Преподавах програмиране и софтуерни технологии в ТУ-София и НБУ.

През 2005 г. се роди идеята за създаването на НАРС (Национална академия по разработка на софтуер), където подготвяхме софтуерни инженери за нуждите на фирмите, защото в университетите и по онова време образованието в тази сфера не беше достатъчно добре развито.

През тези години се захванах и с писането и издаването на много книги по основи на програмирането, което ми помогна да стана и разпознаван като преподавател.

През 2009 г.  беше създадена и софтуерната академия на Телерик, в която аз и останалите основатели започнахме да работим в посока предоставяне на качествено съвременно образование по програмиране. Там разработихме цялостна програма за обучение на софтуерни инженери, с което се научихме да работим с големи групи хора – стотици курсисти в една зала, очакващи да научат най-важното, което ще положи основите на кариерата им.

Да навлезем още по-надълбоко в детайлите около раждането на СофтУни

През 2013 г. регистрирах домейна https://softuni.bg/, с идеята да си колаборираме с един университет за обща бакалавърска програма. Целта беше ние да даваме знанията, а те да издават дипломи за висше образование, от там идва и СофтУни като съкращение на „Софтуерен университет“. Същата година обаче Телерик бяха придобити от Прогрес, което наложи реструктуриране на академията и за да реализирам каузата за университет за софтуерни инженери, трябваше да напусна Телерик академията. Така започнах да работя малко по малко все по-активно по разработката на Софтуерния университет. Есента срещнах Христо Тенчев. Помня първият материал, в който срещнах името му – в него се твърдеше, че той смята университетското образование за недостатъчно за програмистите. Като собственик на фирма за игри с много успешна история, с немски инвеститор и десетки милиони играчи, ми сподели, че отдавна иска да направи академия за програмисти. Тази част от историята ще оставя в неговите ръце, за да сподели в неговите очи как се случиха нещата :)

Христо Тенчев: Стартирането на съвместна работа със Светлин Наков

Христо Тенчев

Идеята за СофтУни в мен се зароди още по времето когато бях студент в ТУ, учех Компютърни системи и технологии.

Още в училище се бях научил сам да програмирам, за да мога да направя компютърната игра, която исках (което даде началото на XS Software) и мислех, че в университета ще науча още много неща, които ще ме направят по-добър и силен програмист. Очакванията ми обаче не бяха оправдани. Направи ми силно впечатление колко неефективна е образователната система, а в същото време колко много хора искат да се развиват именно в тази сфера, а във фирмите тези кадри ставаха все по-търсени.

Светльо Наков беше постигнал вече това в академията на Телерик. Когато наемахме хора в XS Software, за нас завършилите в академията бяха много по-ценни и търсени кадри, отколкото завършилите в стандартни университети. В този момент започнах да споделям по интервюта за плановете ми да направя академия. Светльо се свърза много бързо с мен и ми сподели, че с Телерик поемат в различни посоки. По това време се свързах и с Телерик, за да ги попитам какъв човек е Светльо, как се работи с него, както и да им предложа да се включат към нашата инициатива под някаква форма. Те имаха други планове и фокус, но ми споделиха, че Наков е страхотен, гениален, но и също така, че им е създавал доста главоболия :)). Нещо, което не само не ми попречи, но ми хареса – Светльо говори това, което мисли, и макар невинаги това да се харесва от абсолютно всеки – той е откровен. Бурен е в действията си, има хъс и огромно желание.

С него си разказахме всички планове и амбиции, бяхме развълнувани. Последваха множество все по-детайлни разговори и планиране, а не много дълго след това се роди СофтУни. Светлин беше като фурия – много точно допълваше всички липсващи „парченца от пъзела“.

Разполагахме с около половин година, в която да се накоди първата версия на платформата SoftUni.bg, да се организира първата зала и да тръгнат първите обучения.

Отделихме едно помещение в тогавашния XS Software, където оформихме много малък екип. Сигурен съм, че Светльо има още какво да допълни за този така вълнуващ момент!

Светлин: ново начало

СофтУни с първите няколко служители

Много ясно си спомням стаичката в XS Software на Симеоновско шосе! Беше някъде в края на 2013 – началото на 2014 г. По спомен първият служител във фирмата, освен мен и Христо, беше Владо Георгиев, който беше нает да програмира първата версия на платформата ни. Той беше мой студент, който успоредно с работата по платформата, започна да разработва и курсове, кандидатстване и т.н. Вторият служител беше Петя Гроздарска, която се занимаваше с обслужване и грижа за клиентите основно, но освен това пишеше статии, публикуваше във Фейсбук и се грижеше за началната фаза на онлайн присъствието ни. Христо се занимаваше с бизнес въпросите, a аз - с учебната дейност.

Сградата в Хаджи Димитър

Сградата в Х. Димитър

Светлин: В този момент трябваше да подготвим SoftUni 1.0 – учебна зала, бюра, учебен план и съдържание за него. Всичко се разви много бързо, защото спонтанно един ден ми звънна телефона (беше януари 2014 г.) – беше фирма Ballistic Cell, екипът на която ни каза (цитирам по спомен) - „Много се кефим на вашата идея, искаме да ви подкрепим! Имаме офис от 2 етажа в една сграда в ж.к. Х. Димитър. Може да ви я дадем без наем!“ Първата ми реакция беше „това е лудост, толкова е далече, на труднодостъпно място…“. Само че те бяха готови дори да ни купят цялото обзавеждане за залите. Съгласихме се – помогнаха ни ужасно много и до ден днешен съм им безкрайно благодарен. Като правиш нещо, което касае много хора, намираш подкрепа от места и хора, от които не очакваш!

Христо: Изготвянето на първата зала също беше голямо приключение! Закъсняващи майстори, бюра, предстоящ старт. Лично аз и Светльо сме оправяли кабелни каналчета и кабели по първите бюра. Но за щастие, тогава много хора ни помагаха в каузата - колеги от Ексес, приятели всякакви.

Прием в Софтуерния университет - 2014 г.

Светлин: Първия прием обявихме януари (имахме кандидатури от хиляди курсисти!), а февруари-март се преместихме в новата сграда. Обзаведохме зала, окабелихме я, сложихме климатици… Събрахме доброволци, които да ни помогнат с воденето на безплатните курсове Programming Basics. През март 2014 стартирахме със 7-8 групи курсисти. Аз водех 2 от тях, останалите ги поеха доброволците-трейнъри - прекрасни млади специалисти, на които съм много благодарен за подкрепата за нашата прохождаща образователна кауза. През месец май се проведоха приемните изпити. След като стана ясно кои са успешно преминалите изпита, стартирахме и първия тех модул, което беше и грандиозен за нас момент – първи прием в цялостната програма по софтуерно инженерство. Имахме към 700 плащания за първия сезон, а това потвърди двете основни хипотези – че хората имат интерес и че са готови да платят, за да учат програмиране. Тогава си казахме – „СофтУни ще го бъде!“ (ха-ха :)).

До първия изпит работата не беше толкова много, но след това – започна усилено изготвяне на учебно съдържание, водене на курсове (тогава единствената специалност беше C# Web Developer и обучавахме малко на PHP и Java).

В този момент Христо се занимаваше с финанси, счетоводство, управление, правеше срещи с фирми, презентираше им, в опит да създадем първите си партньорства.

Началото на първата програма беше най-тежкият и натоварен за мен период от историята на СофтУни. Имаше по 2-3 занятия седмично, за които трябваше да се подготви съдържание и да водим лекции.

Ежедневието ми беше – понеделник правя слайдове, вторник преподавам по тях във втората половина на деня, заснемам с камера целия урок, после собственоръчно взимам записа от камерата и го качвам в YouTube, в сайта, сам задавам домашните и сроковете, и т.н. Хубавото беше, че имах не малко опит с разработването и създаването на съдържание.

Тогава се роди и второто ми детенце и аз, с две бебета вкъщи, непрекъснато търчах. Едното водя рано сутрин на ясла, отпрашвам към офиса в другия край на града, пия си кафето и започвам да си гледам имейлите, да обсъждам с програмистите технически проблеми, по обяд имахме срещи с Христо, след което следваше изготвяне на съдържание, презентации и т.н. В дните, в които нямаше лекции, организирахме семинари с външни експерти, а учебните занятия почти винаги ги водех аз лично. За семинарите комуникирах с лекторите, посрещах ги, включвах камерата ръчно. Вечер оставах до 10-11 ч. в офиса, а когато се прибера работата ми не спираше и по време на вечерята, когато продължавах да гледам имейли и въпроси в различните форуми и групи до към 1 през нощта.

Така изкарахме около половин година, а на есен започнахме да оформяме трейнинг екип с първите служители в него. Това в началото бяха най-будните студенти, които не спираха да ми помагат с измислянето на задачи, проверка на домашни и др. Един от тях например беше Кристиан Мариянов, който изкара доста дълго в екипа ни!

Залата в Х. Димитър


Светлин Наков: SoftUni Conf и още

SoftUni Conf, 2014 г.

Още 2014 г. решихме да правим тийм билдинг и социализация на студентите. Организирахме 2-3 пъти в годината по-големи конференции – Боровец, Пампорово и др., където имаше хем технически лекции, хем забавления, спортни инициативи, екипни занимания и др., китаристи… Беше много емоционален, сплотяващ, готин момент. До ден днешен тези, които ходеха редовно на конференции, се събират на по чашка всеки петък :)

SoftUni палатка Conf, 2015 г.

Забавен беше и маркетингът ни по това време – когато решихме с Христо, че ще правим нов прием, събрахме група студенти и заедно с тях отидохме да раздаваме брошури на ръка в парка. Писахме по форумите неща като – „Ще има безплатен курс, ела и пробвай!“. Не беше нищо особено и нищо особено успешно :).

Спомням си първия изпит по HTML – абсолютно всичко проверявахме на ръка! Събирах най-добрите студенти от предишните сезони да ми помагат, но това го правихме „тайно“, защото концепцията „студент проверява студент“ никак не се харесваше, въпреки стриктно изградената система от критерии, благодарение на които нямаше как да се получи грешка.

Включването на Иван Ненков

Иван Ненков

Светлин: До края на 2014 бяхме на същото място, но с новия випуск вече ни трябваше поне още една зала. В края на годината намерихме сегашната сграда, на ул. Тинтява, с която удвоихме капацитета от януари 2015 г. С подготовката за преместването екипът продължаваше да расте. Именно в този момент се присъедини и Иван Ненков, който започна да се занимава с продажби и развитие на бизнеса, с партньори, пакети и др., започна да развива кариерния център. С неговата поява фирмата започна да придобива структура, да се оформят по-ясни екипи, планове и цели.

ХристоИван е един от малкото хора, които съм имал късмета да срещна в живота ми, с които работата ми е вървяла повече от перфектно - изключително лесно, бързо разбиране, добро съиграване и т.н. Много бързо реших да доверя още отговорности към него. Той пое напълно маркетинга и със своите знания го вдигна на още по-високо ниво. После пое администрацията и скоро заедно със Светльо решихме, че Иван е липсващият партньор между нас двамата. 

Така решихме да му предложим да стане партньор в СофтУни и да поеме управлението на СофтУни като CEO.

И до ден днешен вярваме, че по този начин и тримата можем напълно да разгърнем потенциала си и да ангажираме най-силните си страни по най-подходящ начин за развитието на СофтУни.

Интересен факт тук - Иван не е най-старият член в сегашния екип на СофтУни (освен мен и Светльо). Това е Алекс Свиларова. Тя се присъедини към нас почти в началото и пое връзката с общността на СофтУни. Заради нейната отдаденост и искрена вяра в проекта, аз все още си я наричам “сърцето” на СофтУни :).

Иван: Най-голямото предизвикателство тогава бе това, че екип от няколко човека трябваше да действа като универсални войници, покривайки различните нужди на стартиралата организация и срещайки очакванията на студентите. През тази първа година бе немислимо да планираме неща като устойчиво развитие. Ежедневието ни по-скоро бе изпълнено с разрешаването на многобройните проблеми, които среща един стартъп, който се опитва да открие пътя на оцеляването си. Никой не знаеше дали идеята за СофтУни ще оцелее, дали пазарът ще я приеме или дали ние имаме потенциала и способностите да осъществим обещанията, зад които застанахме..

Христо Тенчев: Тинтява 15-17

Офисът на Тинтява успях да го намеря съвсем случайно, докато карах колело и видях, че се дава под наем. Веднага си помислих колко подходящо място е това като локация и колебанието не продължи дълго. Така преместихме и XS, а малко след това и СофтУни на този адрес, което облекчи непрекъснатите ми пътувания между двете фирми.

На Тинтява стартирахме с 2 големи зали на последния етаж. Малко по малко и с надеждата, че ни очаква растеж, успешно взимахме и всяка следваща зала, която се освобождаваше. Помня че първата зала, която се освободи, беше на партера и допреди това беше магазин - кръстихме я Code Ground :).

Христо: XS Software и СофтУни

Интересна история тук е продуктивното приятелство между XS и СофтУни.

- СофтУни започна в офиса на XS Software.

- XS Software намери сградата на Тинтява и подписа договор с опция за наемане на третия етаж, която СофтУни изпълни почти веднага.

- С разрастването на СофтУни, Ексес се наложи 2 пъти да отстъпи и да се премести, за да може СофтУни да се развие по-добре. Първо освободи втория етаж и се премести в Хъба. След това освободи Хъба и се премести на друго място, така че СофтУни да може да направи своите зали и да използва хъба като свой офис.

- СофтУни пък се отблагодари подобаващо и помогна с ремонта и обзавеждането на новия офис на Ексес.

Много скоро ще сме си пак много близо - и двете организации ще са на бул Ал. Малинов догодина :)

Иван Ненков за СофтУни в години

2015

Започнахме годината на нова локация, в познатата на всички сграда на ул.Тинтява. Това бе най-основополагащата година за нас – тази, през която щеше да стане ясно дали СофтУни има потенциал да стане наистина голяма организация, която променя живота на хиляди. В началото на годината се заех с изграждането на организационна структура на компанията. За първи път се замисляхме за неща като роли, функции и процеси на организацията. Това бе и периодът, в който се сформираха първите екипи, създавайки основите на бъдещата ни организационна структура.

Най-голяма нужда от подобрение имахме в частта с маркетинга, тъй като до този момент разчитахме да достигаме до аудиторията единствено органично, чрез препоръка, но за големите амбиции, които имахме, това бе крайно недостатъчно. В началото на годината създадохме и първата маркетинг стратегия. Започнах лично да работя по създаването на рекламни кампании, постове в социалните мрежи и блог статии. По време на тези времена, СофтУни далеч не бе толкова известна организация, каквато е в момента и определено имахме нужда да станем по-популярни.

През 2015-та 3 нови випуска стартираха своето обучение в програмата по софтуерно инженерство. Тогава разработихме и нова версия на учебния ни план - SoftUni 2.0, който бе разделен в 2 основни направления Front-end и Back-end със C# и малко JS. Това бе годината, в която създадохме и първите кадри, готови да се влеят в софтуерната индустрия, което постепенно започна да се случва регулярно. Работих фокусирано върху това партньорската ни мрежа да се увеличава все повече, а кадрите от СофтУни да се реализират по най-добрия начин.

През пролетта на 2015 организирахме и първия безплатен отворен курс по дигитален маркетинг, в който се включиха над 10 експерти от индустрията и се записаха над 2000 човека. Не след дълго направихме и последващи отворени курсове, които също успяхме да реализираме с големи успехи.

Наред с всичко това, организирахме и многобройни семинари на разнообразни теми, много от които не бяха свързани с технологиите. Обхванахме области като личностно развитие, лични финанси и дори human design. Някои от темите и техните водещи дори скандализираха IT общността със своята екстравагантност. Тези семинари пълниха залите ни всяка вечер и работеха изключително добре за нас и нашето популяризиране, не само сред IT сферата, но и сред по-широката аудитория.

Екипът ни продължи да се разширява и да придобива напълно нов облик. Отделните организационни функции се обособяваха все повече – освен трейнинг отдел, вече имахме и маркетинг звено, обслужване на клиенти и екип от софтуерни разработчици. В края на годината екипът ни премина 20 човека.

Това бе година на много експерименти, някои от които успешни, други не толкова. Но в края на годината едно нещо бе станало ясно – СофтУни има бъдеще и потенциал да се развие като голяма и успешна организация.

2016

Компанията вече се бе разраснала достатъчно, за да е очевидна нуждата от централизирано управление, в противен случай рискът от това да изпуснем контрола върху операциите и да настъпи хаос, беше значителен. Обособихме позицията Изпълнителен директор и аз поех тази отговорност. Тогава за първи път започна да се работи с фокус върху голямата картина, а не само върху отделните я съставляващи части. Компанията вече имаше цялостна и по-дългосрочна стратегия за развитие, а организационната ни структура започна да расте вертикално – обособиха се първите middle-management позиции.

Работихме усилено върху изграждането на най-ефективните процеси в различните отдели, които да гарантират по най-добрия начин качеството на образователния ни продукт и доброто обслужване на клиентите. С разрастването на екипа, както хоризонтално, така и вертикално, обособените функции в организацията ставаха все по-специализирани и съответно нуждата от все по-специализирани кадри растеше.

СофтУниaда

2016 година стартира с много голям ентусиазъм. Тя бе открита с едно емблематично за нас събитие – СофтУниада. Тя бе замислена като алтернатива на държавната олимпиада по програмиране. Искахме да създадем формат, който е много по-интересен и иновативен, с прякото участие на компаниите от ИТ индустрията. Вложихме много труд и старание и успяхме – събитието привлече над 500 таланта от цялата страна и десетки фирми от индустрията, които участваха в процеса по оценяване и награждаване на победителите.

Благодарение на силния ни маркетинг и безпрецедентното съотношение цена/качество, което успяхме да предложим на пазара, интересът към обучителните програми и курсове на СофтУни не спираше да расте. Кандидат-студентите ни за програмата по софтуерно инженерство достигнаха до средно 2000 човека на месец. През 2016 програмата ни еволюира значително, като вече нейната дълбочина и обхват се разшириха. Вече можехме да предложим специализация в 4-те най-търсени направления в софтуерната индустрия – C#, Java, JS, PHP.

2016 година ще запомним и с това, че успяхме да организираме и проведем безплатния курс по основи на програмирането в няколко български града, давайки възможност на хиляди българи да се докоснат до света на технологиите в своя собствен град. Отворените ни курсове също набираха голяма скорост, като успяхме да реализираме десетки успешни такива.

През тази година се захванах с подготовката на един нов проект – SoftUni Digital – първата цялостна програма по дигитален маркетинг в България. Следвайки визията ни SoftUni да бъде не просто ковачница на успешни софтуерни инженери, но също така организация, която създава успешни лидери и в останалите дигитални сфери. Започнах да работя целенасочено по изграждането на първата версия на учебния план, както и по привличането на преподавателите ни. Целта бе ясна – да изградим първата по рода си програма, която създава успешни дигитални маркетинг специалисти, водена от най-добрите и доказали се експерти в България. И през есента на 2016 програмата стана факт – над 2000 желаещи се записаха в първото издание.

През 2016 дадохме старта и на друг любим за нас проект – SoftUni Kids – академия по програмиране и иновации за деца от 1ви до 6ти клас.

2017

2017 година бе изключително успешна за нас, разгръщайки потенциала на СофтУни в много голяма степен. Това е година на много успехи и покорени върхове. СофтУни растеше стремглаво нагоре – курсистите ни се увеличаваха, добавихме много нови образователни формати, а екипът ни еволюираше. Тогава, минавайки през този период на изключително бърз растеж и нови възможности, които се отваряха пред нас, осъзнах, че пред нас има ново голямо предизвикателство – да успеем да балансираме скоростите между развитието на услугата, която достигаше до пазара, и нашето бизнес развитие.

Трябваше да превърнем този бърз темп на растеж в устойчиво развитие, така че с увеличаването на обема от обучения и курсисти, да гарантираме качеството на услугата, без компромиси. Разбира се, качеството на услугата е резултат от развитието на ефективна и устойчива организационна структура, с ясно обособени роли, функции и ефективни процеси, и най-вече - екип от лидери, които притежават голям потенциал за развитие, изповядващи общи ценности и имащи една визия – екип от съмишленици. Смятам, че това е най-голямото постижение на СофтУни.

През 2017 постигнахме резултати, които преди 3 години бяха немислими. 4 години след старта на инициативата, ние вече обучавахме хиляди българи, давайки им професия и работа. Това бе моментът, в който вече чувствахме и осъзнавахме, че започваме да реализираме нашата мисия на практика: България - силициевата долина на Европа.

През 2017 година, дадохме старта на още една емблематична за нас инициатива и друг любим мой проект, за реализирането на който работих с голямо желание – SoftUni Creative – първата цялостна програма по криейтив, дизайн и визуализация в България. Моделът ѝ бе замислен като близнак на супер успешната програма по дигитален маркетинг – учебен план и методология, произвеждащи успешни дизайнери и криейтив специалисти, обучавани лично от някои от най-големите експерти в индустрията.

Разбира се, 2017 не бе лишена и от трудни моменти, които срещнахме. Спомням си как през есента, когато всички програми бяха стартирали и буквално десетки хиляди хора учиха ежедневно в учебните ни зали и онлайн, поради допусната грешка в системната администрация, бяха затрити голяма част от данните ни – регистрации на курсисти, плащания за курсове, информация за изпити и т.н. Това бе много напрегнат и критичен момент за нас, имайки предвид важността на информацията и нейния обем. За щастие, с много усилия успяхме да възстановим почти цялата информация и студентите ни не пострадаха.

Големите ни успехи, постигнати в България, не останаха незабелязани. В края на 2017 година получихме предложение за придобиване на СофтУни от американска компания, целяща да развива образованието в блокчейн сферата по цял свят. След тежки преговори и планиране, през ноември 2017 дадохме зелена светлина на сделката, която беше обявена официално от техния основател през януари 2018, в Маями, на най-голямата Blockchain конференция в света. Общата визия пред нас бе това да обединим силите си и синергията, които смятахме, че ще се получат между нас, с цел това да ни помогне в изграждането на глобална образователна организация, която действа с голям размах и променя средата. След като обаче имахме възможността да ги опознаем отблизо и след значителни промени в крипто пазара, сделката не се състоя. До днес обаче считаме това решение за правилно, а самата ситуация ни помогна да израстнем като организация и да станем по-мъдри.

Иван Ненков: СофтУни през 2018 и 2019

2018

През изминалите месеци бяхме създали сериозна интелектуална собственост, под формата на учебни програми и курсове. Изведнъж се оказахме в ситуация на сериозен спор за тази интелектуална собственост, което можеше да се превърне във война от безкрайни съдебни битки за години напред. За щастие, предотвратихме един такъв сценарий, правейки редица компромиси, вземайки предвид това, че визията за развитието на СофтУни и промяната, която ще донесе на средата, са прекалено значими, за да бъде жертвана или застрашена по какъвто и да е начин. Това бе тежък период за нас, но всичко това, което се случи, ни даде ценен урок, правейки ни далеч по-мъдри и подготвени за бъдещето.

Освен с несъстоялото се придобиване, 2018 ще бъде запомнена и с обявяването на новата версия на програмата ни по софтуерни инженерство – СофтУни 4.0. Добавихме редица подобрения в обучителната ни методология, актуализирахме голям процент от обучителните ни материали и добавихме нови курсове. Също така, докато до този момент разчитахме основно на наши опитни топ студенти в преподавателския процес, от тук нататък, като част от програмата ни, станаха някои от най-изявените и разпознаваеми софтуерни експерти в България. Това, разбира се, се прие радушно от студентите ни, които поставиха рекорд по записвания – цели 2400 студенти се обучаваха в програмата по софтуерно инженерство.

2018 ще запомним и с това, че СофтУни стана ексклузивен образователен партньор на Google за България, реализирайки мащабния проект - Google дигитален гараж. Успяхме да обучим 15 000 човека в повече от 30 български града, развивайки техните дигитални умения.

2019

Екипът на СофтУни днес

2019 ще остане в историята като годината, през която направихме първите си крачки извън границите на България и това е периодът, в който дадохме началото на една нова страница в нашата история – развитието на СофтУни като глобална организация, която променя не само България, но и целия свят. Решихме да инвестираме в изцяло нова образователна платформа - SoftUni Interactive, която ще е основният инструмент, особено в първия етап от международното ни развитие.

Първите дестинации, които решихме да тестваме, бяха Филипините и Малайзия, като съответно през пролетта там бяха проведени поредица от курсовете по Основи на програмирането, в онлайн формат. Избрахме тези дестинации, въз основа на няколко фактора – голяма и развиваща се IT аутсорсинг индустрия, бързо растяща икономика и голям пазар като численост, добро ниво на владеене на английски език и сериозен дефицит на IT кадри. Всички тези фактори предполагаха успешен старт, но не подозирахме, че има и други сериозни фактори, които биха имали негативно влияние – ограничен достъп до интернет, хардуерни устройства и онлайн разплащания. Тези фактори повлияха на резултатите ни и решихме да тестваме още в два нови пазара, този път европейски – Румъния и Полша.

Резултатите определено бяха по-добри, но не толкова, колкото очаквахме. Тогава си дадохме равносметка, че всъщност най-сериозните фактори, през които преминава нашият успех, е изграждането на нашия бранд и способността ни да предложим локална услуга, така че да сме максимално близо до общността, както го правим всъщност на българския пазар. Поради тази причина, решихме да следваме дългосрочна стратегия за развитие на румънския пазар, изграждайки бранда ни с дългосрочна визия там и предоставяйки изцяло локализирана услуга на румънски език.

Друг голям успех през 2019 е обявяването новата версия на програмата ни по дигитален маркетинг - Digital 2.0, която ще предложи на студентите ни много по-разширен и задълбочен учебен план, воден от още повече експерти на топ ниво. Най-голямата промяна е това, че за първи път в България, студентите ще могат да се обучават по избрана от тях специалност, придобивайки една от следните професии – Social Media Marketing Expert, Performance Marketing Expert, Search Engine Marketing Expert.

2019 ще бъде запомнена и с много предизвикателства и трудни моменти, през които преминахме. Един такъв момент са мащабните хакерски атаки, които бяха организирани срещу сайтовете и ИТ инфраструктурата на СофтУни през есента на същата година. Тези целенасочени и зловредни за нас действия, навредиха на нас, като организация, и на студентите ни, които за определени моменти бяха лишени от достъп до основния ни инструмент, чрез който предоставяме образование – обучителната ни платформа. Но разбира се, преодоляхме и това предизвикателство, благодарение на което обърнахме много по-сериозно внимание върху сигурността ни.

Сега, 6 години по-късно, обръщайки се назад, виждаме колко дълъг път изминахме, спомняйки си за всички предизвикателства, трудни моменти, провали и победи. Много неща се промениха през тези 6 години. Преминахме през много битки, което ни промени като хора, мечтите ни станаха още по-големи, но едновременно с това станахме по-мъдри и зрели в решенията и действията си. В началото се събирахме в една малка стаичка с 5 бюра, а днес екипът ни надхвърля 80 човека, добре организиран в 10 екипа, с ясно определени функции, роли и ефективни оперативни процеси.

С растежа на организацията и екипа ни, до голяма степен оперативната ни структура се формализира и докато в началото действахме като един стартъп, бързо и гъвкаво, но в същото време без никаква възможност за по-дългосрочно планиране, то днес приличаме повече на голяма организация, която следва правила, рамки и генерира устойчив растеж, реализирайки дългосрочните планове, които сме изградили. Въпреки това, нещото, което не се промени през всички тези години, е нашата мисия - да превърнем България в силициевата долина на Европа, както и предприемаческата среда вътре в организацията, благодарение на която продължаваме устремено да реализираме големи идеи.

Във времето осъзнахме, че сърцето и душата на СофтУни всъщност не са създадените хиляди часове обучения, силният ни образователен бранд или пък голямата ни аудитория. Това е нашият екип – хората, които стоят зад завесата, влагайки страст и всеотдайност. Най-големият принос за това, което е СофтУни в момента, не е нито мой, нито на Светльо или Христо, а на всички колеги, преподаватели и партньори, които участваха и чрез своите усилия и енергия направиха СофтУни това, което е днес!

Катерина:

Това е не особено краткият и с не абсолютно всички подробности разказ на СофтУни. Обещаваме, че ще се постараем да го допълваме с времето, за да се превърне в нашата собствена СофтУни Уики страница, където да споделяме най-емоционалните, вълнуващи, трудни и дори шантави моменти. Мечтите са много, а възможностите за тяхната реализация – още повече. Като част от екипа на СофтУни, ще завършва разказа със – страхотни сте! И още по-страхотното е че не само вярвате в себе си, но вярвате и едни в други, в общите идеи, амбиции и цели.

За финал отправяме огромно благодаря към всички наши студентилекторитрейнърипартньоридоброволци и помощници от всякакъв тип, за огромната подкрепа през всичките тези години, както и за невероятната мотивация да променяме заедно образователната история на страната ни и да творим чудеса!