Обръщане от двоична в десетична бройна система!
Искам да попитам, каква е причината и как произлизат цифрите от двоичните знаци?
Не ми е ясно защо трябва да се обръща в накаква степен и после да се събират!
Искам да попитам, каква е причината и как произлизат цифрите от двоичните знаци?
Не ми е ясно защо трябва да се обръща в накаква степен и после да се събират!
Същото и като десетичната бройна система. Би трябвало след елементарните сметки с числа в основното училище да се е учило разлагане на числа (които при нас са десетични)?
Например числото 412. Това има цифра на единиците ДВЕ (позиция 0), цифра на десетиците ЕДНО (позиция 1) и цифра на стотиците ЧЕТИРИ(позиция 2).
Съответно тъй като ние смятаме десетично, т.е. основата е десет, тази основа се ползва за да се повдигне на степен позицията, да се умножи по числото на съответната позиция и да се събере с останалите числа по този начин, ако има такива.
Сега имаме:
- Числото 412
- Бройна система: десетична (основа 10)
Съответно изхождайки от дадените ни неща и обяснението по-горе извършваме следната сметка:
(Основа ^ позиция) * цифра :
((10 ^ 0) * 2) + ((10^1) * 1) + ((10 ^ 2) * 4)
= (1 * 2) + (10 * 1) + (100 * 4)
= 2 + 10 + 400
= 12 + 400 = 412
Формулата е абсолютно приложима и за останалите бройни система. В това число и двоичната. Например 110 - на позиция 0, имаме 0. На позиция 1 имаме 1 и на позиция 2 имаме 1.
((2 ^ 0) * 0) + ((2 ^ 1) * 1) + ((2 ^ 2) * 1)
= (1 * 0) + (2 * 1) + (4 * 1)
= 0 + 2 + 4
= 2 + 4
= 6
Мисля, че в шести и седми клас най-много се засяга материята за десетичната бройна система и разлагането на числа, тъй като десетичната е много по-интуитивна от двоичната :) Ако си спомням правилно имаше задачи от типа на да се намери някакво число, като е дадена зависимост между цифрата на стотиците и на десетиците да речем.
P.S.: Май много съм се разписал, щом с цели 13 мин са ме изпреварили :)
От Книгата на Наков прочети Numerical Systems главата, би трябвало да ти се изясни всичко.
Ако се замислиш, десетичната не е по-различна.
1234 ->
4 * 10^0 = 4 * 1 = 4;
3 * 10^1 = 3 * 10 = 30;
2 * 10^2 = 2 * 100 = 200;
1 * 10^3 = 1 * 1000 = 1000;
1000 + 200 + 30 + 4 = 1234.
Просто всички сме свикнали с нея. Ако в училище ни преподаваха двоична вместо десетична, сега това 1234 щяхме да го гледаме като извънземни.
Ps. горната формула важи за всички бройни системи.
[число] * [бройна система] на степен [позиция на числото от дясно на ляво]
Това ме затрудни най-много и мисля че трябва да наблегна на него :) Това го оставих нерешено!
Благодаря!