Loading...

"Исках удобство в професионален и личен план и вече е на лице" - Карим Христов, Senior Software Engineer

"Исках удобство в професионален и личен план и вече е на лице" - Карим Христов, Senior Software Engineer

Когато си извън нея, софтуерната индустрия може да изглежда страшна или романтична. Средно положение няма. Затова в рубриката „Денят на IT експерта“ се стремим да те срещаме с курсисти, чиито успешни истории вече сме ти разказвали, които вече се развиват с бързи темпове и имат значителен опит в сферата. С тяхна помощ повдигаме завесата на ежедневието на програмистите и IT експертите, така че да прецениш това ли е ежедневието, което искаш за себе си.

Днес надникваме зад завесата с помощта на Карим Христов – един от първите студенти в програмите на СофтУни, който днес вече е стигнал до ниво Senior Software Engineer в екипа на Entain. Ето какво ни сподели той за ежедневието си!

Здравей, представи се на читателите ни!

Здравейте, казвам се Карим Христов и се занимавам с програмиране от приблизително 10 години, 8 от които професионално.

Тъй като първо започнах обучението си в друга академия преди появата на СофтУни, бях запознат с идеята за него още преди реализирането й. Когато прочетох поста за това от блога на Светлин Наков, видях, че ще го бъде и от любопитство реших да се включа.

Бързо след това разбрах, че има какво да науча и така продължих до края. Обучението в университет също бе добро допълнение.

През какви обучения премина и как помогнаха на реализацията ти?

Имах честта да бъда сред първия випуск, като тогава програмата съдържаше 15 курса разделени в 3 модула, включващи най-важните части за изграждане на front-end и back-end със C#, JavaScript, HTML/CSS, SQL и други похвати.

Всеки един от тези курсове бе добре подбран и практически насочен с писане на код всеки ден и това, което научих, бе напълно достатъчно да започна работа като Regular програмист.

С какво е изпълнен денят на IT специалиста?

Стандартно започвам работа от вкъщи към 10:00 сутринта с бърз преглед на задачите, върху които ще работя през деня, и промените, които са направили колегите. Часът е съобразен спрямо standup-а – първата среща за деня, която е между 10:45 и 11:00. До 11:30 отговарям на съобщения (Teams) и email-и (Outlook), ако има нужда от това.

В 12:00 съм в офиса за обяд заедно с колеги до 13:00. След това идва първият солиден блок кодене – 2 часа, до 15:00. През това време игнорирам всякакви съобщения и email-и. От 15:30 до 16:00 правя пауза (кафе/чай), след което отговарям на съобщения, ако има такива. Завършвам с втори блок писане на код – около 2 часа, с което приключвам работния ден.

Екипът, в който съм, е Scrum и отделно от стандартните за него срещи, няма много други такива. За сметка на това комуникацията в писмен вид понякога може да отнеме значителна част от деня.

Проектът, върху който работя, е платформа, която се използва като основа в над 20 уебсайта, отворени за потребители. Платформата съдържа общата функционалност като вход, регистрация, footer, header и много други компоненти предоставени за ползване като Angular модули.

В допълнение, проектът съдържа back-end API (.NET Core) и специфичен за проекта програмен език (domain specific language – DSL), който служи за показване на динамично съдържание директно от CMS системата. Работата включва разработване на нови front-end компоненти - 60%; разработване на API-и + DSL-и - 20%; комуникация - 20%.

Коя е най-предизвикателната част от работата ти?

Когато става въпрос за работа върху голям проект, често има стъпки, на които е нужно да се обърне внимание. Някои от тях са:

  • съобразяване с текущата архитектура и технологии (конвенции, принципи и др.);
  • установяване на зависимостите и съответната комуникация с различни екипи за разрешаването им;
  • разделянето на имплементацията на малки части (ако е твърде голяма), по които може да работи повече от един човек.

Към това бих включил комуникацията с хора с различна култура и не на последно място – именуването на променливи.

Коя е най-удовлетворяващата част от работата ти?

Работата върху софтуер, който се ползва от милиони потребители, е винаги вълнуваща. А също и работата до мотивирани колеги, жадни за знания.

Сподели ни за постижение, с което истински се гордееш!

Избягвам гордостта, но една основна цел бе да имам удобство в професионален и личен план. Доволен съм, че това е вече на лице.

Какви качества притежава добрият IT специалист?

Като основа: интерес и мотивация за решаване на проблеми, любопитство и консистентност в изучаването, използването и преподаването на нови технологии. Тъй като разработката на сериозен продукт включва много хора, качествата, свързани с работа в екип, са от изключително важно значение също.

Какъв практически съвет ще отправиш към всички младши специалисти?

Най-добрият начин за учене и създаване на добри навици е работата в екип с опитни и мотивирани хора, особено при наличието на ментор. Ефективното търсене (Google) и ползването на инструменти за продуктивност (Ditto) улесняват живота драматично.

Ползите от физическата активност, съня и добрата храна са много по-големи от всичко останало!

---

Ако виждаш и себе си в ежедневие като това, направи първите си крачки към него в цялостната програма по Софтуерно Инженерство на СофтУни. Безплатният курс ще те въведе в материята плавно, за да прецениш дали програмирането е дейност, с която би се занимавал ежедневно. Оттам нататък само ще надграждаш с интензивни практически курсове и занятия. Още любопитни истории от софтуерната индустрия ще откриеш в блога, а ако и ти имаш такава, която искаш да споделим, пиши ни на content@softuni.bg!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.