Първи стъпки в тестването на софтуер
Тестването на софтуер се превърна в една от най-желаните сфери за развитие, тъй като много хора я виждат като бърз път към реализацията в IT областта. Към т.нар. QA непрекъснато се насочват както напълно начинаещи, така и вече доказали се специалисти, които търсят нови възможности и хоризонти за развитие. По повод предстоящия курс QA Fundamentals – март 2022, ще разгледаме тестването на софтуер по-отблизо, ако искаш и ти да навлезеш в IT света, но не като програмист.
В курса ще се запознаеш с основните концепции на осигуряването на качеството на софтуера, а към края ще открехнеш и вратата към автоматизацията. Ако все още не си съвсем сигурен какво те очаква като QA специалист, или откъде да започнеш, нека видим заедно!
Ръчно тестване и защо да започнеш с него?
Вероятно и ти си завладян от лъскавите възможности на автоматизираното тестване. Но истината е, че сто процентова автоматизация не е възможна. Не съществува инструмент за автоматизация, който напълно да елиминира необходимостта от човешка намеса. Човекът е този, който съблюдава процесите, за да се избягват забавяния и грешки.
Затова и умения за т.нар. manual testing са императивни и отправна точка за почти всички QA специалисти. При него не използваш никакви инструменти за автоматизация, затова и не са ти необходими познания за тях. Вместо това разчиташ на различни техники за тестване.
Крайната ти цел е да откриеш има ли очевидни дефекти, които пречат на софтуера да работи добре и според очакванията. Изчерпателното тестване не е възможно, но е възможно оптимално тестване. С други думи, да намериш колкото се може повече дефекти.
Етапи на тестването
Според това какво искаш да постигнеш, какво трябва да тестваш и в кой етап от софтуерната разработка се случва тестването, различаваме няколко етапа в процеса, които ще спомена с няколко думи:
- Component testing – тестовете на ниво градивна единица обръщат внимание на различните компоненти на един софтуер. В общия случай, този тип тестване се извършва от разработчика, написал кода. Примери за дефектите, които се търсят, са грешен код или логика, или грешни функционалности.
- Integration testing – при тестовете на ниво интеграция изхождаш от допускането, че вече е осъществено тестване на компонентите, и фокусът е върху работата на софтуера след събирането на компонентите. Т.е. дали си взаимодействат правилно.
- System testing – тестовете на системно ниво се фокусират върху системата като цяло, какви са възможностите ѝ, какво е поведението ѝ по време на изпълнение на задачи и т.н. Тяхната цел е да установят какви дефекти може да срещнат настоящи и бъдещи потребители.
- Acceptance Testing – това е последната стъпка преди внедряването на софтуера, или т.нар. приемни тестове. При тях се осъществява срещата между поведението на системата и очакванията на клиента. Целта е да се установи дали софтуерът и системата работят непосредствено преди да се пристъпи към същинската експлоатация.
С всички нива на тестването на софтуер ще се запознаеш по-подробно в курса QA Fundamentals. Не само това, ще разгледаш различните видове тестове и кои са подходящи в различните нива, а също така ще овладееш и различни техники за софтуерно тестване. Когато откриваш дефекти, ще се научиш и да ги описваш, освен, че ще трябва да ги докладваш.
Ако искаш да научиш дори повече за света на софтуерното тестване, не се колебай да се запишеш за курса QA Fundamentals – март 2022 ето ТУК. Започваме на 7 март!