Loading...

Роли в Scrum и тяхното значение

Роли в Scrum и тяхното значение

Scrum e може би най-популярната рамка за работа по Agile методологията. Именно затова с курса Agile Essentials with Scrum ще се фокусираш върху нея, приложението, ролите и мястото ѝ в Agile методологията. Ще осъзнаеш всъщност защо това е най-често използваната рамка. По данни на годишния доклад Annual State of Agile Report, над 60% от Agile екипите разчитат на Scrum, а ако броиш и хибридните методологии като ScrumBan и Scrum/XP, това число достига над 80%.

По повод началото на курса, ще те запозная с ролите, които се различават в Scrum методологията. По този начин и ти ще знаеш по-добре как да намериш своето място в такъв екип, какви биха били твоите задължения и отговорности. Имай предвид, че рамката отдавна не се прилага само и единствено в IT сферата, ще я срещнеш и в много други индустрии. Така че, дори и да не обмисляш кариера в софтуерното инженерство, може да ти е от огромна полза.

Основни идеи и ползи от Scrum

Причината Scrum да е толкова популярна рамка в IT екипите е фактът, че помага за по-лесното и ефективно осъществяване на много големи проекти, разделяйки проекта на итеративни фази, наречени спринтове (sprints). Това са времево-регламентирани (time-boxed) събития, в които екипът изпълнява определен набор от задачи, които са част от цялостния проект. Scrum рамката има три основни аспекта:

  • Роли – според рамката, екипът се разделя на три основни роли – собственик на продукт (product owner), Scrum master и разработчиците (development team). Именно тях ще разгледаме по-подробно в следващите редове.
  • Събития – събитията в Scrum екипите включват планиране на спринт, самият спринт, ежедневен Scrum, или ежедневни срещи, познати като daily, ревю и ретроспекция на спринта. Събитията служат за подобряване на процесите по работа и ефективното осъществяване на проекта.
  • Артефакти – когато работиш по Agile методология като Scrum, разполагаш с три артефакта – Product Backlog, който съдържа всичко, което трябва да се свърши по даден проект/продукт, и е източникът на работа за Scrum екипа; Sprint Backlog, който съдържа етапите от текущата работа, задачите от Product Backlog-а, които се вършат сега; и Increment (или инкремент – конкретният етап, на който се намира екипа от цялостната работа по продукта). Артефактите служат за приоритизиране на задачите и доставянето на резултати в уговорени срокове.

Scrum екип – градивната единица на рамката

Т.нар. Scrum Team е малък екип, който работи на принципа на самоуправлението, няма под-екипи (или йерархия) и е комбинация от разнообразни специалисти, които са достатъчно малко на брой, за да работят бързо, но и достатъчно, за да свършат необходимото количество работа. Целият екип е съсредоточен върху продуктовата цел, залегнала в Product Backlog-а. За да обезпечи плавната и ефективна работа, в Scrum екипа има три роли:

1. Продуктов собственик (Product Owner)

Product Owner-ът отговаря за Product Backlog-а на продукта. Той осигурява ясната формулировка на продуктовата цел, последователността на елементите в Product Backlog-а и ясното им комуникиране. Неговата отговорност е да максимизира стойността на продукта. Един човек въплъщава ролята, но има възможност да делегира задълженията си. Ако някой иска да се направят промени в продуктовия Backlog, трябва да убеди Product Owner-а, че ще са от полза.

2. Scrum Master

Scrum Master-ът е роля, която също се пада на един човек в екипа. Неговата задача е да осигури ефективността на екипа, да помага на колегите около себе си (не само в екипа, но и в организацията си) да разбират приложението, а и теорията зад рамката, както и да подобряват практиките си в рамките на Scrum.

Той е истински лидер, който служи на организацията, отстранява проблеми пред екипа си, обезпечава плавното и резултатно провеждане на всички Scrum събития. Основната му задача е да помага, напътства, дори да възпитава колегите и организацията в усвояването на Scrum практиките. Той осигурява комуникацията между Scrum екипа и външни за него заинтересовани страни.

3. Разработчици (Development Team)

Разработчиците, разбира се, са хората, които всъщност вършат работата по проекта. От тях зависи съдържанието на плана за спринта (Sprint Backlog). Те ежедневно адаптират този план, за да постигнат целта, залегнала в спринта. Разработчиците допринасят с индивидуалните си умения, но отговорността по реализацията на целите е колективна за екипа. Заедно те формират мултидисциплинарен екип, който ежеседмично работи по елементи от Product Backlog-а, за да могат в края на спринта да реализират инкремента.

Избери мястото си в екипа!

Agile методологията на работа несъмнено промени света на софтуерната разработка, а вече все по-широко се прилага и в други индустрии. Не трябва непременно да си програмист, за да се възползваш както от Scrum рамката, така и от знанията, които можеш да придобиеш по време на курс Agile Essentials with Scrum. Ако искаш да научиш повече за процесите и ползите от прилагането на Scrum практики, включи се от ТУК. Очакваме те!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.