Loading...

Софтуерно тестване: 7 ключови принципа

Софтуерно тестване: 7 ключови принципа

Софтуерното тестване днес е една от най-привлекателните сфери за развитие в IT сектора. Ако и ти си се насочил натам, сега имаш възможност да се запишеш за курс QA Fundamentals и да направиш първите си стъпки. По повод предстоящото обучение, от което можеш да станеш част, ще обсъдим по-подробно какво е софтуерно тестване и кои са основните му принципи.

Накратко за софтуерното тестване

Процесът по софтуерно тестване изисква от теб внимателно проучване на даден софтуерен продукт, за да се установи контрол върху качеството му. Целта е да се покаже, че продуктът отговаря на заложените очаквания, като тестването можеш да се осъществи както ръчно, така и автоматизирано.

Днес процесът по софтуерно тестване е интегрална част от разработката на софтуер. Той оптимизира разходите на бизнеса (тъй като, както ще видиш, е по-евтино да откриеш и отстраниш дефекти преди продуктът да е излязъл на пазара) и осигурява удовлетворението на крайните клиенти и бизнес партньорите. А най-важното е, че се грижи за качеството на продукта и неговата сигурност.

Източник: I-Verve

Като напълно начинаещ, ще направиш първите си стъпки чрез ръчно тестване. А през целия път ще се водиш от 7 фундаментални принципа на софтуерно тестване – отправна точка за всички специалисти в тази сфера. Ето и кои са те:

1. Софтуерното тестване може да покаже наличието на проблеми, но не и отсъствието им

Процесът на тестване на една система може единствено да установи наличието на дефекти в системата, свидетелство за които са откритите проблеми в поведението на софтуерния продукт. Обратното, невъзможността да се открият такива обаче не означава задължително, че софтуерният продукт няма заложени проблеми. Може да означава, че софтуерният тестер и дори целият QA екип не може да ги открие.

Причините за това могат да бъдат различни, но обикновено най-честата е неизчерпателни тестови сценарии. Важно е да запомниш този принцип, за да не си позволяваш никога да твърдиш, че един софтуер е напълно лишен от дефекти. В общия случай, това няма да е вярно.

2. Изчерпателното тестване на софтуер е невъзможно

Не е възможно да бъдат тествани всички възможни входни данни и тестови ситуации. Опита това да се направи може да струва твърде много, или да изисква твърде много време и ресурси, което невинаги е оправдано. Обикновено като специалист по софтуерно тестване стратегията ти ще бъде да селектираш тестовете, които ще бъдат покрити, спрямо оценката на риска им за системата. Стратегията си за тестване можеш да изградиш чрез техники като white box и black box, които са и сред техниките, с които ще се запознаеш по време на QA Fundamentals – октомври 2022.

3. Ранно тестване

Основно правило в софтуерното тестване е, че колкото по-рано се хване един проблем, толкова по-лесно и икономично е отстраняването му. Ако даден пропуск се хване още на етап описание на изисквания, коригирането му ще бъде изключително бързо и лесно, а това значи и, че ще коства по-малко разходи. Ако обаче проблемът се хване на етап разработен продукт, пуснат за употреба, то отстраняването му ще бъде значително по-сложно, времеемко, а от там и скъпо.

Източник: CSFieldGuide

4. Струпване на дефекти

Според принципа на Парето, при процеса на софтуерно тестване се вижда, че почти 80% от проблемите са породени от 20% от модулите в системата, което води до принципа за така нареченото “струпване на дефекти”. Затова и като тестер, фокусът ти пада върху тези 20%, от които идват повечето проблеми.

5. Парадокса на пестицидите

Ако в процеса на софтуерно тестване непрекъснато използваш един и същи набор от тестове отново и отново, в един момент тези тестове ще спрат да намират нови дефекти. За да се избегне това “изхабяване” на тестовете, е необходимо като специалист по тестване на софтуер непрекъснато да разширяваш и обновяваш тестовите си сценарии, ако искаш ефективно да намираш нови дефекти в системата, която се тества.

Трябва непрекъснато да подобряваш и обновяваш практиките си, за да си сигурен, че вършиш работата си оптимално. В крайна сметка, това е най-доброто, което можеш да постигнеш, тъй като, припомням, няма как да тестваш изчерпателно на 100% и да покажеш, че софтуерът ти няма никакви дефекти.

6. Тестването зависи от контекста

Различните методологии, техники и типове софтуерно тестване трябва да са съобразени и подбрани в зависимост от приложението, за което ще се използват. Например, при тестването на медицински софтуер е необходимо да има много по-стриктни стандарти и завишени критерии за качеството, отколкото при тестване на игри. Още повече, че при тестването на медицински софтуер ще е необходимо да се приложи метода на тестване спрямо риска и да се следи спазването на всички правила и регулативни стандарти, наложени в сферата.

7. Грешката “липса на дефекти”

Схващането, че продукт с малък брой дефекти е успешен софтуерен продукт. Само защото тестването не е открило дефекти, не означава, че няма такива и продуктът е готов за предаване и употреба. Дори софтуер, свободен от дефекти на 99% може да бъде негоден за ползване.

Необходимо е първо да се установи дали проверените тестови ситуации са направени така, че да хванат най-важните възможни дефекти. Дали проверяват всички изисквания към функционалността на продукта? Както и други стандарти, необходими, за да си сигурен, че процесът по софтуерно тестване е планиран и проведен така, че да покаже качеството на продукта.

Ако намираш областта на тестването като интригуваща и пълна с възможности, сега можеш да се впуснеш в преследване на кариера като специалист по софтуерно тестване и QA. Професията е една от най-привлекателните днес и можеш още сега да сложиш начало на развитието си с курса QA Fundamentals – октомври 2022.

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.