Какво е QA?
В света на софтуерното инженерство иновациите и ефективността са на първо място. Именно затова гарантирането на качеството и надеждността на софтуерните приложения започва да придобива все по-голямо значение. А тази важна отговорност се пада на QA специалистите – героите, които детайлно тестват, оценяват и валидират софтуерните системи, за да осигурят безупречно потребителско изживяване.
Днес ще разгледаме заедно същността на QA професията и конкретно всички ключови елементи, които я превръщат в основен стълб на софтуерното съвършенство. Ако ти е любопитно да се запознаеш с QA инженерството още по-отблизо, кандидатствай сега за цялостната програма по QA на SoftUni.
Ето и повече информация за ролята и същността на QA:
Какво представлява QA?
Съкращението QA идва от Quality Assurance или буквално преведено – осигуряване на качеството. Що се отнася до софтуерните приложения това представлява систематичен процес, който се прилага, за да се гарантира, че те отговарят на необходимите стандарти за качество, функционални изисквания и очаквания на потребителите. Съответно ролята на QA специалиста е насочена към идентифицирането и отстраняването на дефекти или грешки в софтуера, за да се осигурни неговата надеждност и производителност.
Източник: sofeast
Основни цели и задачи на QA
Мисията на QA експерта е да поддържа и повишава качеството на софтуера през целия му жизнен цикъл. За постигането на тази мисия е необходимо изпълнението на няколко основни задачи.
На първо място, разбира се, е откриването и предотвратяване на грешки. QA специалистите непрестанно тестват софтуерните приложения за бъгове или уязвимости, защото чрез откриването на проблемите още в ранна фаза на цикъла на разработване те предотвратяват достигането им до крайните потребители. По този начин осигуряват възможно най-доброто качество на софтуера.
Освен това QA специалистът проверява и дали софтуерните приложения отговарят на определените функционални изисквания, за да гарантира, че софтуерът работи по предназначение.
Друга задача на експертите в сферата на QA е да тестват производителността на софтуера. Това означава да проверят дали той може да се справи с очакваните натоварвания и да работи оптимално при различни условия.
Източник: iStock
Техники в QA
QA специалистите използват различни методологии и техники, за да осигурят цялостно тестване и гарантиране на качеството. Някои от тях включват:
- Функционално тестване – това включва тестването на отделни софтуерни функции, за да се гарантира, че те работят правилно и дават очакваните резултати.
- Регресионно тестване – извършва се, когато в софтуера се правят промени или актуализации, за да се гарантира, че съществуващите функционалности не са засегнати негативно.
- Тестване за приемане от потребителя (UAT) – включва тестване на софтуера с реални крайни потребители, за да се потвърди неговата използваемост, функционалност, както и цялостната потребителска удовлетвореност.
- Автоматизирано тестване – QA експертите използват инструменти и рамки за автоматизирано тестване, за да рационализират процеса на тестване, да подобрят ефективността и да откриват дефекти по-бързо
С кого си сътрудничи QA специалистът?
За да осигурят безпроблемен и ефективен проецс, QA експертите работят в тясно сътрудничество с разработчици, дизайнери, продуктови мениджъри и други заинтересовани страни. Ефективната комуникация и умението за работа в екип са жизненоважни за процеса по разработване на софтуер още от самото му начало до достигането до крайния потребител.
---
Зад всяко софтуерно приложение, което ни достига в най-качествения си и надежден вид, стои QA инженер. Както виждаш, ролята на специалистите в тази сфера безспорно е ключова за разработването на софтуер. Затова не е и изненада, че днес QA експертите са едни от най-търсените професионалисти в индустрията.
Ако искаш да направиш първи стъпки към професионална реализация в QA инженерството, кандидатствай още сега в SoftUni!