Loading...

Какво е QA?

Какво е QA?

В света на софтуерното инженерство иновациите и ефективността са на първо място. Именно затова гарантирането на качеството и надеждността на софтуерните приложения започва да придобива все по-голямо значение. А тази важна отговорност се пада на QA специалистите – героите, които детайлно тестват, оценяват и валидират софтуерните системи, за да осигурят безупречно потребителско изживяване.

Днес ще разгледаме заедно същността на QA професията и конкретно всички ключови елементи, които я превръщат в основен стълб на софтуерното съвършенство. Ако ти е любопитно да се запознаеш с QA инженерството още по-отблизо, кандидатствай сега за цялостната програма по QA на SoftUni.

Ето и повече информация за ролята и същността на QA:

Какво представлява QA?

Съкращението QA идва от Quality Assurance или буквално преведено – осигуряване на качеството. Що се отнася до софтуерните приложения това представлява систематичен процес, който се прилага, за да се гарантира, че те отговарят на необходимите стандарти за качество, функционални изисквания и очаквания на потребителите. Съответно ролята на QA специалиста е насочена към идентифицирането и отстраняването на дефекти или грешки в софтуера, за да се осигурни неговата надеждност и производителност.

Източник: sofeast

Основни цели и задачи на QA

Мисията на QA експерта е да поддържа и повишава качеството на софтуера през целия му жизнен цикъл. За постигането на тази мисия е необходимо изпълнението на няколко основни задачи.

На първо място, разбира се, е откриването и предотвратяване на грешки. QA специалистите непрестанно тестват софтуерните приложения за бъгове или уязвимости, защото чрез откриването на проблемите още в ранна фаза на цикъла на разработване те предотвратяват достигането им до крайните потребители. По този начин осигуряват възможно най-доброто качество на софтуера.

Освен това QA специалистът проверява и дали софтуерните приложения отговарят на определените функционални изисквания, за да гарантира, че софтуерът работи по предназначение.

Друга задача на експертите в сферата на QA е да тестват производителността на софтуера. Това означава да проверят дали той може да се справи с очакваните натоварвания и да работи оптимално при различни условия.

Източник: iStock

Техники в QA

QA специалистите използват различни методологии и техники, за да осигурят цялостно тестване и гарантиране на качеството. Някои от тях включват:

- Функционално тестване – това включва тестването на отделни софтуерни функции, за да се гарантира, че те работят правилно и дават очакваните резултати.

- Регресионно тестване – извършва се, когато в софтуера се правят промени или актуализации, за да се гарантира, че съществуващите функционалности не са засегнати негативно.

- Тестване за приемане от потребителя (UAT) – включва тестване на софтуера с реални крайни потребители, за да се потвърди неговата използваемост, функционалност, както и цялостната потребителска удовлетвореност.

- Автоматизирано тестване – QA експертите използват инструменти и рамки за автоматизирано тестване, за да рационализират процеса на тестване, да подобрят ефективността и да откриват дефекти по-бързо

С кого си сътрудничи QA специалистът?

За да осигурят безпроблемен и ефективен проецс, QA експертите работят в тясно сътрудничество с разработчици, дизайнери, продуктови мениджъри и други заинтересовани страни. Ефективната комуникация и умението за работа в екип са жизненоважни за процеса по разработване на софтуер още от самото му начало до достигането до крайния потребител.

---

Зад всяко софтуерно приложение, което ни достига в най-качествения си и надежден вид, стои QA инженер. Както виждаш, ролята на специалистите в тази сфера безспорно е ключова за разработването на софтуер. Затова не е и изненада, че днес QA експертите са едни от най-търсените професионалисти в индустрията.

Ако искаш да направиш първи стъпки към професионална реализация в QA инженерството, кандидатствай още сега в SoftUni!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.