Loading...

Какво представлява "The Traveling Salesman Problem"?

Какво представлява "The Traveling Salesman Problem"?

Проблемът с пътуващия търговец (от английски „The Travelling Salesman Problem“) се състои в следния казус: „Даден е списък с градове и разстоянията между тях. Какъв е най-късият маршрут при който може да се посети всеки град и да се върнем в този, от който сме тръгнали?“. Зад тази простичко-формулирана задача всъщност стои доста сериозен математически проблем, свързан с комбинаторната оптимизация, която е важна в различни сфери сред които и компютърната наука. От къде произлиза този проблем?

Произходът на проблема с пътуващия търговец не е ясен, макар, че се заражда постепенно именно от пътуващите търговци и нуждата да оптимизират времето си за обиколка, през далечния XIX-ти век. През 1832 г. е издаден наръчник за пътуващите търговци, който дава препоръчителни маршрути на територията на Германия и Швейцария. Той е с изцяло практическа насоченост и не съдържа математическа трактовка на проблема.

Първата математическа формулировка се появява по-късно през същия век и е дело на ирландския математик W. R. Hamilton и британския математик Томас Къркман. Хамилтън създава т.нар. „Hamiltonian cycle” - алгоритъм, който се прилага за създаването на затворена верига от отсечки, преминавайки точно един път през всяка точка.

Проблемът обаче е дефиниран по-цялостно едва през 30-те години на XX-ти век, когато вече е привлякъл интереса на множество математици, сред които и Карл Менгер. Той изтъква, че за решаването на всеки отделен случай е неизбежна употребата на т.нар. „груба сила“ или „алгоритъм с груба сила“ - в математиката това означава при наличие на множество елементи, те да се комбинират по всеки един възможен начин, за да се намери търсеният резултат.

Друг подход за решаването на този проблем е чрез т.нар. „Greedy algorithms“ („алчни алгоритми“). Особеното при тях е, че те търсят оптимален резултат при решението на всяка отделна стъпка от даден проблем. Крайният резултат при тях не винаги е най-добрият, но на локално ниво (т.е. при проблем с по-ограничен мащаб) намира оптимално решение, което дава приблизително оптимален глобален резултат, за приемливо количество време. Приложена конкретно към проблема с пътуващия търговец, решението, което greedy стратегията ни предлага е, че достигайки всяка следваща точка, програмата ще търси най-близката следваща точка, която е непосетена. Чрез тази стратегия ние няма да намерим най-доброто решение при даден набор от точки на произволно разстояние една от друга, но ще намерим добро решение, което ще е изпълнено според принцип, при който няма да са необходими много стъпки, за да се достигне до такова.

За да се намери максималното решение на проблем с такава сложност обикновено са необходими други подходи към естеството на проблема, които или включват повече стъпки, което води до по-сложна логическа конструкция, или проверка с „груба сила“.

Днес алгоритмите не са свързани с теоретични задачи и проблеми, а отдавна са неизменна част от арсенала на всеки добър програмист. Затова сме подготвили модула Algorithms with Java - май 2020“. Той е изцяло онлайн и е подходящ за всеки, усвоил основните принципи на обектно-ориентираното програмиране с езика Java, но е подходящ и за хора с еквивалентни знания с езиците „C”, “C++” и “C#”. Очакваме ви!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.