Струва ли си бизнесът да инвестира в корпоративни обучения през 2024 г. ?– интервю с Жельо Пенчев, директор „Бизнес развитие“ в СофтУни
В свят, в който бизнес средата се развива все по-динамично, за една успешна компания е по-важно от всякога да бъде в крак с тенденциите. Затова днес нашият директор „Бизнес разивтие“ - Жельо Пенчев ще сподели какво ще бъде значението на корпоративните обучения през 2024 г. Дали те са стратегическа инвестиция или излишен лукс на днешния пазар?
Вижте какво разказа той:
Доколко важни са корпроративните обучения в днешната икономическа реалност?
През изминалите години в СофтУни наблюдаваме нарастващ интерес от компаниите на пазара към корпоративните обучения за служители. Тук ключова роля играят както дигитализацията на индустрията, така и технологичният подем, насочен към нови технологии и инструменти, необходими за реализиране на проекти и продукти.
В епоха, характеризираща се с бързи технологични промени и развиващи се пазарни изисквания, корпоративното обучение се превърна в незаменим инструмент за поддържане на конкурентно предимство на бизнесa. С промяната на изискванията на пазара, на компаниите се налага да намират бързо решение, което да надгражда специфични умения на служителите. СофтУни е в челните редици на тази еволюция, като лидер в сектора на техническото образование, предлагайки специализирани обучителни програми, които отговарят на разнообразните нужди на бизнес средата, в която живеем днес.
Какви са тенденците при корпоративните обучения в бизнес света?
Очакванията са размерът на пазара на корпоративни обучения в Европа да нарасне с 12,93 милиарда долара от 2022 до 2027 г., с годишен темп на растеж над 7,41%. По данни на „ResearchAndMarkets" глобалният пазар на корпоративни обучения да се разшири от 363,26 милиарда долара през 2022 г. до 380,70 милиарда долара през 2023 г. и още до 460,04 милиарда долара до 2027 г., поддържайки СГТР от 4,8%
Ето няколко ключови аспекта, които подчертават значението и необходимостта от корпоративните обучения в бизнес света днес:
Адаптация към технологичните промени: Съвременното работно място се трансформира под влиянието на нови технологии и автоматизация. Това налага компаниите да обучават своите служители, за да ги подготвят за настоящите и бъдещи изисквания. Създаването на устойчив и адаптивен работен екип е от съществено значение за бизнесите, които искат да растат и да се развиват.
Подобрение на кариерното развитие и живота на служителите: Инвестициите в развитието на служителите са ключов фактор за задържането им. Според изследване на LinkedIn, 94% от служителите биха останали на работа при работодател, който активно инвестира в тяхното развитие. Това подобрява не само тяхната работна производителност, но и качеството и стандарта на живот.
По-висок морал и продуктивност: Upskilling (подобрението на уменията) на служителите подобрява морала и продуктивността, което може да помогне на организациите да спестят разходи за наемане на нови служители.
Преодоляване на недостига на умения: Според McKinsey, 87% от организациите в момента изпитват или очакват недостиг на умения в близките години. Решението включва фокусиране не само върху специфичните умения, но и върху отношението и поведението на служителите.
Инвестиции в развитие: Когато организациите инвестират в своите служители, те инвестират в тяхното задържане, ориентация и продължаващо кариерно развитие, което прави Upskilling-a икономически ефективен.
Цифрова трансформация и необходимост от умения: Инвестирането само в технологии не е достатъчно, ако екипите нямат необходимите умения, за да извлекат максимална стойност от новите цифрови инструменти. Подготовката на служителите за дигиталната трансформация е съществена стъпка за успеха на всяка организация.
Как СофтУни се адаптира към нарастващите нужди на бизнеса от специализирани обучения и как това се отразява на качеството на предлаганите програми?
В СофтУни се стремим постоянно да се адаптираме към технологичната реалност, надграждайки курсовете и програмите за обучения, според новите тенденции, технологии и очаквания. По този начин сме и в пряк контакт с най-компетентните лектори на пазара, които притежават нужните умения. Разчитаме на тях и за провеждане на корпоративни обучения с компаниите, които ни търсят за съдействие.
С годините сме изградили ефективен процес по позициониране на нуждите, които компаниите имат за надграждане на уменията на служителите си. Така, за кратък период може да определим entry/exit skills за всяко обучения, да намерим лектор, който да го проведе и да се съобразим със спецификата на провеждане му, благодарение на изградената инфраструктура, с която разполагаме.
Какъв е ефектът от проведените от СофтУни корпоративни обучения?
За да разберем ефекта, който SoftUni допринася в бизнес сектора, ще дам примери с вече проведени корпоративни обучения. Сътрудничеството ни с Devin беше насочено към развитието на цифрови компетенции и технически умения, с цел повишаване на ефективността и способностите на служителите. При партньорството ни с БНР, акцентът беше върху подобряване на дигиталните умения на служителите, фокусирайки се върху новите инструменти по дигитален маркетинг, за да се модернизира и подобри качеството на медийното производство.
В сътрудничеството с DXC Technology, ние се съсредоточихме върху разширяването на технологичните знания и умения в ИТ сектора, подготвяйки служителите за новите предизвикателства и иновации. С GfK, нашият фокус беше развитието на умения, целящи техническо усъвършенстване и професионално развитие на техните служители.
В годината успяхме да реализираме и много други форми на обучения, като наблюдаваме и значителен интерес към AI моделите и тяхното интегриране в работните процеси на служители.
На база на твоя опит, каква е връзката между инвестирането в корпоративни обучения и устойчивото развитие на компаниите в дългосрочен план?
Аз разглеждам компаниите на пазара като жив организъм. Без да се грижим за здравословното състояние на този организъм отвътре, няма как да очакваме да постига високи резултати. Много компании обръщат внимание на връзката с клиенти, доставчици, финансови и държавни институции, но забравят, че връзката със служителите и техните умения е нещото, което определя качеството на продуктите и услугите, които произвеждат.
Както казва Vaughn Aust, оперативен директор на Gemini: "Щастливите служители водят до щастливи клиенти, което води до повече печалби". Това подчертава връзката между инвестициите в развитието на служителите и общия успех на компанията. Инвестирането в корпоративни обучения не само повишава квалификацията и мотивацията на служителите, но също така спомага за създаването на позитивна работна атмосфера, която непосредствено се отразява на отношенията с клиентите и, в крайна сметка, на финансовите резултати на компанията.
Ясно е, че корпоративните обучения през 2024 г. ще бъдат от съществено значение за растежа на бизнеса. Но разговорът не свършва дотук. Ако сте компания, която иска да навлезе по-дълбоко в различните възможности, които корпоративните обучения предлагат, разгледайте страницата ни.