Agile with Scrum – артефакти за напреднали

При разработката на софтуер и практически всеки аспект на IT индустрията, Scrum се е доказал като желаната рамка за разработка, доставка и поддръжка на продукти. “Agile with Scrum” е най-честият отговор, който ще срещнеш, когато компаниите разкриват по какъв начин прилагат методологията. Именно това разкрива и годишният доклад The State of Agile. Ако искаш да си максимално подготвен за работа по подобна методология и точно с тази рамка, запиши се за надграждащия курс Agile Advanced with Scrum, който започва през юни.
Източник: Annual State of Agile Report
Ако попаднеш в Agile среда на работа, или методът на работа навлиза в компанията ти, най-вероятно ще работиш именно с процесната рамка Scrum. Не пропускай да се запишеш за обучението, ако вече имаш базов опит с методологията, за да се справиш успешно в работата в такъв екип. Междувременно ще обсъдим по-подробно един от най-важните компоненти на рамката, а именно – артефактите. Наред с тях в обучението ще разгледаш подробно ролите, как да измерваш ключови параметри в екипа, как да оценяваш сложността и да приоритизираш работата, и не на последно място – прилага ли се Agile методологията извън IT сферата, и ако да – къде?
Какво са Scrum артефактите?
Думата артефакт се асоциира с археологията, но не и в IT средите. Артефактите в контекста на Scrum носят информация за задачите, техния приоритет и резултатите, към които се стремиш. Те са резултат от дейността на екипа – планирането, разработката, проследяването на прогреса и итерациите. Чрез тях разработчиците се ориентират в производителността на спринта и предлагат възможност за инспекция и адаптиране, както и прозрачност.
Всеки артефакт трябва да носи една и съща информация за на различните участници в екипа, да го разбират по един и същ начин. Именно затова прозрачността е толкова важна – решения, свързани с управлението на риска и оценката разчитат на нея. При ниска прозрачност, нараства рискът. Scrum екипът работи като едно, воден от своя Master, за постигане на максимална прозрачност. Това е непрекъснат процес и за оптимална прозрачност трябва да се следи непрекъснато.
3 основни артефакта
Прилагането на Agile със Scrum и дейността на екипа води до създаването на три артефакта. По-подробно ще се запознаеш по време на обучението за напреднали, което предстои, а тук ще ги маркираме с няколко думи:
1. Product Backlog
Product backlog-ът е списък, съдържащ всичко, което трябва да бъде свършено по проекта, по който работиш. Той е единственият източник на информация за Scrum екипите. Product owner-ът е този, който отговаря за него, той определя колко е достъпен и как са подредени приоритетите в него. Но ключов момент е, че backlog-ът никога не е изчерпателен, а е динамичен и се адаптира според нуждите на продукта.
Когато продуктът излезе на пазара и започне да се използва интензивно, product backlog-ът се изменя на база на обратната връзка, ставайки все по-изчерпателен. Списъкът се влияе както от обратната връзка на потребителите, така и от измененията на пазара, развитието на технологиите и бизнес нуждите.
Интересно е да отбележим, че когато върху един проект работи повече от един Scrum екип, не се разработват няколко списъка с основни нужди и изисквания. Напротив, работи се на база един общ product backlog. Елементите, които се намират най-напред в списъка, обикновено са по-детайлни, а промени могат да се правят само и единствено от product owner-а. Ако искаш такива да се въведат, трябва да убедиш него.
Източник: Nira
2. Sprint Backlog
При планирането на т.нар. спринтове се създава и Sprint backlog. Той черпи информация от списъка в product backlog-а и формира основните задачи, които трябва да се свършат в текущия период. Sprint backlog-ът е прогноза, съставена от разработчиците, какво ще бъде предложено при следващия инкремент (третият артефакт). Спринтът има цел и именно списъкът от задачи показва как ще бъде постигната тя.
Промените в Sprint backlog-а зависят от разработчиците, работещи по него. Задачите в списъка са сравнително изчерпателни, но търпят промени в процеса на работа, ако изникнат нови нужди и изисквания. Ако в процеса се установи, че в списъка има ненужни задачи, те биват премахвани. Всичко това зависи от разработчиците и решенията за промените в Sprint backlog-а са техни.
3. Increment (инкремент)
Инкрементът представлява последната стабилна и работеща версия на продукта. При достигането на такова състояние, екипът се приближава една стъпка по-близо до продуктовата цел. Инкрементът се добавя към всички предишни и задължително се проверява, че е съвместим и може да работи успешно с тях. За да може да се смята за част от инкремента, определена свършена дейност трябва да бъде възприета като „готова“.
Дали един елемент е „готов“ е въпрос на решение от страна на Scrum екипа. Всички негови членове трябва да имат едно и също разбиране както значи „готов“ и да следват дефиницията, до която са достигнали заедно. Подобно на случая с product backlog-а, ако няколко екипа работят по един проект, техните разработчици трябва да стигнат до обща дефиниция за това какво значи даден елемент да е „готов“.
Източник: Nira
Място на Scrum артефактите в методологията
Артефактите в рамката на работа са ключови за работния процес. Затова и повечето решения за управление на процеса като Jira предлагат вградени функционалности за артефактите. Ако искаш да навлезеш още по-дълбоко в света на Agile със Scrum, да научиш повече за това как си взаимодействат ролите, как се съставя и променя product backlog-а, какво представлява backlog grooming и още много, не пропускай обучението за напреднали. Ще разгледаш много практически казуси и ще видиш приложението на Agile методологиите и извън IT сферата. Запиши се за Agile Advanced with Scrum още сега, очакваме те!