Loading...

Клъстер: какво трябва да знаеш за клъстерите?

Клъстер: какво трябва да знаеш за клъстерите?

Компютърните клъстери (срещани като clusters и computer clusters) придобиват все по-голямо значение в съвременните бизнеси и технологичните решения, в които се използват. По време на предстоящия курс Linux System Administration Advanced - януари 2025 ще придобиеш практически умения как се изграждат и управляват клъстери. Затова не се колебай да се запишеш, ако развитието в системната администрация ти е приоритет.

Но защо изобщо ти е необходимо подобно умение? Отговорът е прост – все повече компании използват архитектура, базирана на клъстери, за да управляват операциите си.

В следващите редове ще отговорим на това какво е клъстер, какви типове има и за какво се използват. А ако си готов да надградиш уменията си на системен администратор, не забравяй да се запишеш и за самия курс.

Какво е клъстер?

По своята същност, клъстерът е група от 2 или повече свързани компютъра, наричани nodes или участници. Те работят заедно и паралелно, за да осъществят определена задача.

Целта е да се осигури по-голяма изчислителна сила – паралелните задачи се разпределят между различни участници в клъстера, като същевременно могат да използват комбинираната изчислителна мощ и памет на клъстера.

При изграждането на един клъстер, участниците се свързват в мрежа, за да могат да комуникират помежду си. Те може да използват споделено съхранение на данни или всяко устройства да съхранява информация локално.

Обикновено едно от устройствата се смята за водещо и е входна точка към клъстера. През него може да минава разпределението на задачите, както и да се получават обобщени резултати и информация.

В общия случай, клъстерите се разглеждат като единни системи. Потребителите трябва да могат да достъпят един клъстер все едно е единствена машина, а не група от няколко.

Сред приоритетите при създаването и управлението на клъстери е ограничаване на латентността и предотвратяване на получаването на т.нар. bottlenecks или обструкции при комуникацията между различните участници.

А ако искаш да разбереш и какви са типовете компютърни клъстери, продължи към следващата секция!

Типове компютърни клъстери

Три са основните типове компютърни клъстери, с които може да ти се наложи да работиш в практиката си като системен администратор. Ето кои са те:

  • High Performance клъстери – един високопроизводителен клъстер се състои от няколко устройства, работещи по осъществяване на една или повече задачи, които изискват много ресурси за изпълнението си.
  • High Availability клъстери – или т.нар. клъстери с висока наличност, познати още като Failover. Целта е минимизирането на downtime и при отпадането на даден ресурс, например сървър, друг да поеме работата. Този тип клъстери могат да бъдат асиметрични или симетрични.
  • Load Balancing клъстери – или клъстери с балансирано зареждане, които по своята същност са симетрични клъстери, при които е въведена система за балансиране на натоварването. Целта е балансираното разпределение на работата между участниците в един клъстер, така че да се оптимизира производителността.

Един клъстер може да бъде комбинация от различните типове – всичко зависи от целите, за които се създава. Като системен администратор, несъмнено ще имаш полза от изграждането на клъстери по няколко причини, които ще разгледаме в следващите редове.

Ползи от компютърните клъстери

Компютърният клъстер е решение, което дава сигурност и висока наличност на услугите. Търпимостта към появата на грешки и проблеми е по-висока, тъй като участниците в клъстера могат да компенсират за появата на проблеми и дефекти.

А при появата на дефект, обратното присъединяване на възстановен node след това е бързо и лесно. А ето и някои от другите водещи предимства на използването на клъстери:

  • Надеждност и устойчивост – компютърните клъстери се създават с оглед на производителността. Те трябва да са надеждни и да осигуряват продължаването на дейността, дори и един от участниците в даден клъстер да даде грешка. Тъй като всеки компютър в клъстера е самостоятелна машина, отпадането на една от тях няма да доведе до загуба на информация или спиране на дадена услуга.
  • Скалируемост – компютърният клъстер може многократно да превъзхожда което и да е индивидуално устройство. Няма ограничение на броя участници, които могат да се добавят към клъстера, а присъединяването на нови такива може да се осъществи, когато е необходимо.
  • Централизирано управление – можеш да управляваш участниците в един клъстер от едно място, а дейностите да се насочат към няколко от тях едновременно. По тази причина, характеристиките на устройствата в клъстера обикновено са сходни и по отношение на хардуера, и във връзка със софтуера.

В резултат на тези предимства, компютърният клъстер се превръща във все по-значимо решение в различни сектори на технологичната индустрия. Ако си решил да се реализираш като системен администратор, то най-вероятно ще ти се наложи да работиш с клъстери.

За да се подготвиш и на практика за това предизвикателство, запиши се още днес за предстоящия курс за напреднали и започни да развиваш практическите си умения в Linux System Administration Advanced - януари 2025. Очакваме те!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.