Loading...

QA специалист: какво трябва да знаеш?

avatar Мария Вълчева 3 минути 3468
QA специалист: какво трябва да знаеш?

Бъговете и проблемите със сайтове, приложения и софтуера, който използваме, може да отблъсне всеки потребител. QA специалистите са тези, които предотвратяват отлива на потребители, предизвикан от подобни проблеми. А това не е единственият начин, по който са ценни за бизнеса. Ако търсиш скоростен път към IT сферата, можеш да направиш първите си стъпки като кандидатстваш в цялостната програма по QA Инженерство на SoftUni.

Програмата е изцяло практически насочена и осигурява необходимите умения и знания за професия Manual QA Specialist в рамките на 5 месеца. Ако преминеш през цялата пътека, отнемаща 17 месеца, в края на обучението си ще завършиш с професия Automation QA Engineer и напълно подготвен да се влееш в работната сила.

Сред основните предимства на програмата е безплатният начален курс QA Basics – освен че ти помага да овладееш фундаментални концепции и умения в софтуерното тестване, ти дава възможност да прецениш това ли е пътят, по който да поемеш, без риск и ангажимент. Лично Д-р Светлин Наков е работил по създаването на съдържанието и упражненията в курса, така че да отвори широко вратите към света на QA специалистите.

А по повод новия прием в програмата по QA инженерство, днес ще ти представя професията по-подробно, какви умения са ти необходими и каква е перспективата пред експертите. Да започваме!

Какво е да си QA специалист?

Като QA експерт, основната ти роля ще е да осигуряваш качеството на софтуера. На теб се пада задължението да се увериш, че приложения, сайтове и софтуер стават достъпни до потребителите с минимален риск от грешки и бъгове.

Това е възможно благодарение на сериите от тестове, които се провеждат, както от manual QA инженери, така и от automation специалисти. Вероятно и сам се досещаш, че целта ти е да накараш продуктът „да се счупи“, така че разработчиците да знаят какво да променят или подобрят, преди да стане публичен.

Източник: ProductPlan

Затова и работата на QA специалистите се осъществява на етапи, координирани с процеса на разработка на софтуерния продукт. Ще работиш в тясно сътрудничество с колегите си от екипа по разработка и всички заинтересовани страни, замесени в осъществяването на даден проект. Целта е да минимизираш риска от проблеми при пускането му, следейки за качеството на всеки етап от разработката.

Виж още: Какво е "Quality Assurance"?

В тази връзка, трябва да си запознат с основните нива на софтуерното тестване.

Нива на софтуерно тестване

Четири са основните нива на софтуерно тестване, с които трябва да се запознаеш още в началото. Затова и са обект на изучаване във въвеждащия безплатен QA курс, по време на който ще ги разгледаш подробно. А в следващите редове ще маркирам с няколко думи:

  1. Компонентно тестване – първото тестово ниво, тестващо отделни компоненти (unit testing) на софтуера, например функции, методи и т.н. Осигурява откриване и отстраняване на бъгове в много ранен етап на разработката.
  2. Интеграционно тестване – тестването на интеграционно ниво (integration testing) е второ по ред. При него отделните компоненти се тестват заедно, за да се провери дали работят правилно в комбинация.
  3. Системно тестване – третото ниво от процеса на софтуерно тестване цели да провери как ще се държи системата като цяло и какви ще са възможностите ѝ, ако се използва от крайния потребител. Оттам и името – system testing.
  4. Приемно/крайно тестване – познато като acceptance testing, последното ниво от процеса въвлича както екипа (alpha тестове), така и крайните потребители (beta тестове), за да валидира работата на системата преди пускането ѝ.

Отделно от това, по време на занятията ще започнеш да правиш разлика между функционално и не-функционално тестване, както и кога кой тип се прилага.

Защо QA процесите са ключови за разработката?

Всяка компания се стреми да осигури максимално качество със софтуерните си продукти. Затова уменията за осигуряване качеството на софтуера са толкова ценни, а QA специалистите – търсени. Като такъв:

  • Ще спестяваш време и ресурси – бъговете се хващат още в процеса на разработка, намалявайки разходите, които възникват при откриването на дефект във вече деплойнат продукт.
  • Ще спомагаш създаването на скалируеми и сигурни продукти – ефективното тестване в процеса на разработка позволява на софтуера да скалира успешно, без проблеми с производителността, нарушаване на потребителското преживяване и пропуски в сигурността.
  • Ще подпомагаш репутацията на бранда – компании, неспособни да осигурят качествен софтуер, търпят мащабни репутационни щети. Като QA експерт, ще помагаш на бизнесите да деплойват сигурни, надеждни и работещи софтуерни продукти, осигуряващи позитивно потребителско преживяване.

Виж още: Какво е да си Manual QA Tester?

За да си способен на всичко това, не се изискват дълги години учене. Още в края на първите два етапа от програмата по QA в SoftUni ще притежаваш уменията, еквивалентн

и за Manual QA инженер. В края на всички модули, ще придобиеш професия Automation QA инженер. Не се чуди повече откъде да започнеш, за да навлезеш в IT сферата – кандидатствай още днес. Очакваме те!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.