Loading...

Еволюцията на потребителските интерфейси

Еволюцията на потребителските интерфейси

Днес сме свикнали да недоволстваме при най-малката проява на мистериозност от страна на софтуера, който ползваме, но представете си свят, в който потребителят трябва да се съобразява с машината, а не обратното. Точно такъв свят можем да заварим през 60-те години на миналия век, когато компютрите заемат цели складове, а думата „монитор“ значи нещо много различно.

Batch интерфейси:

По това време, единствените способи за въвеждане на информация за изпълняващия се софтуер са или редица от лостове и бутони, или най-съвършеното средство за времето – перфокарти. Представяте ли си да беше нужно да изработвате отделни листове картон с привидно случайно разположени дупки? Явно е било точно толкова неудобно, колкото звучи, тъй като следва първата голяма стъпка по пътя към модерния потребителски интерфейс.

Команден ред:

Командния ред не винаги е бил това, което виждаме по хакерските филми, а по-скоро е започнал от устройства, наподобяващи пишеща машина, която може и да ви отговаря. Командите са се въвеждали без визуална подкрепа, а резултатът е бил принтиран на хартия, точно както принтираме документите си днес. За щастие, с времето технологията достига по-голяма степен на развитие и програмистите се сдобиват с видео терминали, които спестяват мастило, хартия, грешки и много повече време. Способността да използваме графично представяне на действията, които се извършват, както и резултатите им ни тласка да направим още една много голяма крачка:

SAA и Текстови интерфейси:

SAA (Systems Application Architecture) е концепцията за потребителски интерфейс на операционна система, която се използва от DOS в ранните си дни, но познаваме и до ден днешен в Windows. Това, което тя дефинира е добре познатата ни структура – система от менюта, които са закачени за горния ръб на екрана с работна/статусна лента в дъното и клавишни комбинации, които да отговарят за най-често използваните функции. От там посоката за развитие е само една:

Графични потребителски интерфейси:

Първата система с графичен интерфейс (NLS на Дъглас Енгелбарт) е демонстрирана още през 1968-ма, но трябва да минат още две десетилетия, за да стигнем до първия цветен компютър с графичен интерфейс, достъпен за средностатистическия човек – Macintosh II. Промените графичния интерфейс на един компютър до ден днешен вероятно са ви добре познати, но простият факт, че можете да стигнете до тази статия с няколко клика ви показва колко дълъг път е преминал потребителският интерфейс до момента.

С няколко клика, вие можете да оставите и собствената си следа в развитието и подобряването на способите ни за комуникация с машините чрез новото ни обучение Уеб и UI дизайн за начинаещи - май 2017! Записването за него е активно до 2-ри май, затова побързайте и запазете своето място още днес!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.