Еволюцията на потребителските интерфейси
Днес сме свикнали да недоволстваме при най-малката проява на мистериозност от страна на софтуера, който ползваме, но представете си свят, в който потребителят трябва да се съобразява с машината, а не обратното. Точно такъв свят можем да заварим през 60-те години на миналия век, когато компютрите заемат цели складове, а думата „монитор“ значи нещо много различно.
Batch интерфейси:
По това време, единствените способи за въвеждане на информация за изпълняващия се софтуер са или редица от лостове и бутони, или най-съвършеното средство за времето – перфокарти. Представяте ли си да беше нужно да изработвате отделни листове картон с привидно случайно разположени дупки? Явно е било точно толкова неудобно, колкото звучи, тъй като следва първата голяма стъпка по пътя към модерния потребителски интерфейс.
Команден ред:
Командния ред не винаги е бил това, което виждаме по хакерските филми, а по-скоро е започнал от устройства, наподобяващи пишеща машина, която може и да ви отговаря. Командите са се въвеждали без визуална подкрепа, а резултатът е бил принтиран на хартия, точно както принтираме документите си днес. За щастие, с времето технологията достига по-голяма степен на развитие и програмистите се сдобиват с видео терминали, които спестяват мастило, хартия, грешки и много повече време. Способността да използваме графично представяне на действията, които се извършват, както и резултатите им ни тласка да направим още една много голяма крачка:
SAA и Текстови интерфейси:
SAA (Systems Application Architecture) е концепцията за потребителски интерфейс на операционна система, която се използва от DOS в ранните си дни, но познаваме и до ден днешен в Windows. Това, което тя дефинира е добре познатата ни структура – система от менюта, които са закачени за горния ръб на екрана с работна/статусна лента в дъното и клавишни комбинации, които да отговарят за най-често използваните функции. От там посоката за развитие е само една:
Графични потребителски интерфейси:
Първата система с графичен интерфейс (NLS на Дъглас Енгелбарт) е демонстрирана още през 1968-ма, но трябва да минат още две десетилетия, за да стигнем до първия цветен компютър с графичен интерфейс, достъпен за средностатистическия човек – Macintosh II. Промените графичния интерфейс на един компютър до ден днешен вероятно са ви добре познати, но простият факт, че можете да стигнете до тази статия с няколко клика ви показва колко дълъг път е преминал потребителският интерфейс до момента.
С няколко клика, вие можете да оставите и собствената си следа в развитието и подобряването на способите ни за комуникация с машините чрез новото ни обучение Уеб и UI дизайн за начинаещи - май 2017! Записването за него е активно до 2-ри май, затова побързайте и запазете своето място още днес!