Професията "UX специалист" през очите на Георги Балинов и Стефан Иванов
От 10 ноември в СофтУни започва безспорно един от най-интересните курсове до сега - Crash course in UX. Какво е UX, ще попитате. Нещо, без което не може нито един продукт/услуга, които искат да са успешни.
Безплатният курс ще ни запознае отблизо с дизайна на потребителското изживяване (UX - user experience), както и с цялостния процес на създаване на продукти с висока ползваемост, чрез фокусиране върху нуждите на крайните потребители.
Лектори на курса ще са UX мастърите Георги Балинов от криейтив и маркетинг агенцията HYPE и Стефан Иванов от световните лидери в UX - Infragistics. Как виждат света те, как определят професията си и кои качества ценят най-много у колегите си може да прочетете в блиц интервюто, което им взе Петя от екипа на СофтУни.
Петя: Представи се с 3 думи.
- Стефан: Спокоен, целеустремен, принципен.
- Георги: Креативен, усмихнат, позитивен.
Петя: Какъв искаше да станеш като малък?
- Стефан: Сякаш най-живият ми спомен от детството е как рисувам и искам да стана художник. Е, озовах се не в някоя коренно различна професия, макар още да не мога да рисувам красиво J
- Георги: От малък ми бяха интересни по-креативните професии, където хората обикновенно създават неща със собствените си ръце. Баща ми, майка ми и брат ми винаги са майсторили и създавали какви ли не неща покрай мен, а и подраствайки аз наблягах доста на рисуване и приложни изкуства.
Петя: Как би описал работата си като UX специалист на едно дете?
- Стефан: Създавам играчки, които мама и тате с радост ще ти купят, за да можете заедно да си играете и да се забавлявате.
- Георги: Правя нещата приятни и лесни за ползване.
Петя: Какъв е най-ценният урок, на който те е научила работата ти?
- Стефан: Постоянно да поставям под въпрос собствените си предположения за това как трябва да се създаде определен продукт.
- Георги: Имайки предвид, че хората винаги мислят и действат, водени от собствените си емоции, настроения и убеждения, да се стремя да разбера техните нужди и чувства и да направя взаимодействието им с даден продукт по-приятно и запомнящо се.
Петя: Кои са трите най-ценни качества на хората, които се занимават с UXдизайн?
- Стефан:
- Умеят да слушат и да вникват в проблемите отвъд думите, които чуват.
- Винаги търсят начин да си докажат, че грешат.
- Търпение към хората.
- Георги:
- Поставят хората в центъра на всичко, което създават.
- Стъпват в обувките на потребителите и визуализират пътя, който те биха извървяли използвайки даден продукт
- Синтезират най-важните неща за даден продукт.
Петя: Каква е мисията на Infragistics? Каква е мисията на HYPE?
- Стефан: В Инфраджистикс нашата основна мисия е да увеличим продуктивността на разработчиците на софтуер и същевременно да превърнем качественото потребителско преживяване в ежедневие за бизнеса.
- Георги: Основната мисия на HYPE е да създаваме продукти, които са винаги водени от правилната перспектива, фокусиращи върху решаване на основните проблеми, довели до тяхното създаване, и най-важното - провокиращи не просто страхотни резултати, но и емоции в своите ползватели.
Петя: Кое е първото нещо, което ти прави впечатление, когато се запознаваш с нов продукт или услуга?
- Стефан: Колко бързо мога да се ориентирам какво е в ръцете ми и колко грешки допускам преди да изпълня успешно първите си няколко задачи.
- Георги: Освен като UX специалист, се развивам също като графичен дизайнер. Като такъв винаги съм много критичен към "опаковката" и това е първото нещо, което изгражда представата ми и с което запомням продукта или услугата.
Петя: Опаковката или съдържанието?
- Стефан: Опаковката като начин да предразположиш потребителя за съдържанието, което му предстои да изпита.
- Георги: Бих казал и двете - опаковката е важна в краткосрочен план, а съдържанието - в дългосрочен.
Петя: Книгата или корицата?
- Стефан:Цялостното преживяване от четенето и емоциите, които то оставя у читателя.
- Георги:За разлика от продуктите или услугите, при книгите не обръщам толкова внимание на кориците, колкото на страниците между тях.
Петя: Успехът за теб е…?
- Стефан: ...пътуване, а не крайна точка, направлявано от малките решения, които взимам всеки ден.
- Георги: ...истиснски, когато е споделен с всички около теб.
Петя: Вярваш във…?
- Стефан: ...добротата у хората и силата на добрата мисъл или дума, дори когато ситуацията не предразполага към това.
- Георги: ...смислените неща, които всеки може да постигне в своя живот, стига да има желание.
Петя: Къде намираш вдъхновение?
- Стефан:В хората, обожавам да наблюдавам тях, средата и поведението им.
- Георги: Извън обичайните места и среда, най-често когато пътувам и се срещам с интересни хора.
Петя: Ако имаше филм за живота ти, как щеше да се казва?
- Стефан: lorem ipsum…
- Георги: "Мечтателя".
Петя: Какъв съвет би дал на хората, които тепърва започват да се занимават с UX?
- Стефан: Създайте си правилните навици, научете се да слушатеумно и работете усърдно. Индустрията в България тепърва се заражда, а липсата на качествени кадри е болезнена. И в заключение, не забравяйте, че колкото повече научавате, толкова по-уверени ще се чувствате и толкова по-трудно ще ви е да се усъмните в предположенията си: stay hungry, stay foolish, deliver memorable experiences!
- Георги: Говорете с хората, които ползват вашите продукти - те ще ви кажат как да си свършите работата по най-добрия начин. Споделяйте и обсъждайте постоянно идеите си с колегите от вашия екип. И не забравяйте: потенциалът и полето за развитие в сферата на UX в България е огромен и тепърва нуждите от UX специалисти ще продължават да растат.
За да се включите към безплатото обучение, посетете страницата на Crash course in UX.