Професионална програма
Loading...
+ Нов въпрос
SimeonSimeonov avatar SimeonSimeonov 77 Точки

Има ли интерес към присъствен курс без лекции?

Здравейте колеги,правя тази тема защото ми е любопитно има ли реално интерес към изцяло практически курс без лекции и ако да колко голям.
1во разбира се нека да разясня какво имам предвид под практически курс без лекции:
Лекциите се гледат само онлайн и предварително(тоест на присъствените занятия ще се очаква от студентите да са гледали лекциите вече) и да не се водят на място отново и отново.
Вместо лекции,2-3 пъти седмично(или дори повече)да има чисто практически интерактивни занятия.
Под това имам предвид лабове,упражнения и отборни проекти на място.

Лабовете може да останат горе долу същите каквито са във момента,само бих предложил да се преминава на следващите задачи,не когато мнозинството реши дадена задача,а когато над 80% от присъстващите решат дадена задача и при въпроса "има ли хора които не са решили задача" да няма повече от 4-5 вдигнати ръце(все пак тези упражнения са основно за хората които не знаят нещата перфектно и идват да научат нещо,а не само асистентите и отличниците да си се съзтезават кой по бързо може да реши всичко...).

Тъй като лабовете са прекалено формални и изискват повече усилия и време от страна на екипа(създаване на подробно обяснени задачи с условия,нулеви тестове и проверка в judjge),може да имаме лаб веднъж на 1-2 седмици а останалото да бъде запълнено от практически упражнения.
На практическите упражнения не трябва да има judje и каквито и да е било класирания,а лекторите набързо да имровизират някакви задачи(или да изберат от предварително подготвен Pool от задачи подобни на домашните,който да е reusable и да се използва и при бъдещи курсове)и да започне всеки да ги решава,като отново целта да е да се движим с темпото на най бавните за да могат всички да научават по нещо и всеки да получи персонални съвети и помощ.

И най накрая,подобно на лабовете,веднъж на 1-2 седмици,може да имаме team work на място,където на място биваме разделени в произволни отбори(от не повече от 4 човека,за по лесна организация) и ни се дават някакви по сложни задачи които сам човек трудно да може да направи за 4 часа.
Отделните отбори също така могат да получават отделни задачи и накрая да трябва да съберем цялото нещо.
Например,в курса по CSS,разделяме се на 4ри основни групи отбори и всеки отбор се опитва да направи по една страница от сайт като софт уни(като отделните членове например се разпределят кой да направи нав бара,кой да направи бодито и тн)и накрая събираме всичко.
Целта отново ще бъде всеки да научи и да направи нещо,а не на всяка цена да имаме оптимален завършек на проекта.

 

Аз лично смятам че при подобни интерактивни занимания,се учи много по бързно,лесно и ефективно и също така не виждам голям смисъл  от това да се водят лекции отново и отново,при положение че се повтарят 90% едни и същи неща(даже може да се направи конкурс за най добри лекции и съответните лекции да станат стандарт).
Все пак сме 21в. и смятам че трябва да надраснем традиците на държавните университети да "четем" лекции(тъй като всички тука сме що годе грамотни и сами може да си гледаме/четем лекции без да идваме на място).
Това също така смятам че ще вдигне желанието за записване на присъствено обучение,тъй като ползите от присъствено спрямо онлайн обучение ще са много по очевидни(сега като ме питат мои приятели защо да запишат присъствено,вместо онлайн и да дадът 300лв отгоре,не съм много сигурен какво да им отговоря).

 

Та какво мислите,бихте ли желали да има такова ниво в бъдеще?

gdikovg avatar gdikovg 22 Точки

 Здравейте според мен това наистина ще е много готино и полезно, но все пак и да не пренебрегване и гледната точка и опита на лектора понеже смятам че и това би донесло голяма полза. Нека да сме в златната среда ;) Аз лично бих предложил може би да се качат всички домашни от курса до края. Ползите са че примерно в някоя седмица може да си я разтоварване за сметка  на друга, и може да си разбереш грешките и пропуските на самата лекция или да получиш мнението на лектора, както и по добрите да си се развиват и да си имат повече време за само подготовка за изпита а не да се връщат на минали неща. 

Благодаря и поздрави. 

1
SimeonSimeonov avatar SimeonSimeonov 77 Точки

1)Домашните може да ги гледаш от предишни курсове,аз например на C# до 4то домашно бях решил всичко преди да почна курса.
2)Предложението ми по никакъв начин не пренебрегва труда на лекторите,дори напротив,лекциите ще си бъдат качени във подобни курсове и ще е строго препоръчително всеки да се е запознал с лекциония материал преди дадено упр(например вместо да пише лекция за условни конструкции,както е в момента в ниво 0 да речем,да пише упр за усл конструкции,за което упр ще се очаква че ти си гледал лекцията преди да дойдеш и няма да се губи време на място да се изнася на ново).
Ние много по пълноценно може да се възползваме от опитът на лекторите във едно практическо занятие,защото тогава занятието не е scripted(както  е една лекция)ами е динамично(демек ние задаваме въпроси,лектора отговаря,заедно мислим,лектора наблюдава на какво точно се затрудняват повечето студенти и т.н)

2
Lills avatar Lills 19 Точки

Аз даже си мислех да го предложа, но не ми беше още изкристализирало. Като цяло това е много, много добра идея, според мен.

Трябва да се стимулира проактивността. Лекциите и теорията следва да са за вкъщи. Може към всяка лекция да се посочва и допълнителна литература. На място се дискутират въпроси, обсъждат се задачи, ако нещо има неясно се доуточнява. Мога да давам доста идеи по този подход от собствения ми опит и осъзнах, че това е много работещ вариант. :)

2
Filkolev avatar Filkolev 4485 Точки

Има доста предимства в схемата, която предлагаш. Това ще е доста по-пълноценно както за студентите, така и за лекторите/асистентите.

Например в момента присъствените студенти се явяват малко ощетени по отношение на лекциите, защото са длъжни да идват на място и да слушат материал, който може би вече са слушали (доста колеги гледат предварително видеа). При положение, че лекциите са дълги и тежки, не остава време за упражнения и излиза, че да си онлайн има предимства - например, че може да гледаш дадена лекция когато поискаш, да сложиш по-висока скорост и т.н. И за 4-те часа, в които един онлайн студент би изгледал видеото набързо и би започнал да пише задачи, един присъствен само ще слуша теория и ще гледа как някой друг пише код; ще се прибере скапан в 11 вечерта и писането на задачи остава за следващия ден, когато често се налага почти всичко да се преговори. Съвсем не на шега съм споделял с колеги, че от лекции нямам време да уча...

В момента, в който по даден курс има вече налични 3-4 предишни издания с лекции към тях, мисля, че може да се направи експеримент доколко това би сработило, например в Programming Basics. 

Подобни идеи трябва да се тестват, защото има сериозни потенциални ползи. В момента имам усещането, че доста голяма част от времето си прекарвам непродуктивно; единият фактор за това са лекциите, другият - проверките на домашни (което е съвсем друга много обширна и спорна тема).

 

7
namelessspace avatar namelessspace 4 Точки

+ за  повече лабове и по малко лекции

3
Yulia avatar Yulia 1345 Точки

Това, което предлагаш не е нищо ново. Този метод се прилага вече на други места и щом и тук мнението върви в тази посока - значи наистина е редно и от екипа на СофтУни да преосмислят системата :)

+1 и от мен.

5
mihayloff14 avatar mihayloff14 825 Точки

Аз също подкрепям идеята на колегата.

Досега в курсовете съм гледал лекциите онлайн, въпреки че съм присъствено, и съм се справял с материала добре. Реално ползата от присъствието ми е било да задам някой въпрос, за който съм се сетил докато гледам лекцията от запис.

Като цяло, смятам че от присъствените занятия най-полезни са ми били лабовете и затова смятам, че повече занятия насочени към решаване на упражнения onsite биха били полезни на всички.

3
nakov avatar nakov SoftUni Team Trainer 5301 Точки

Ще експериментираме с идеята с някой курс от избирателните. Знаем за този модел на обучение, знаем също, че работи само при много сериозни и много нимателно подбрани студенти, защото останалите като им кажеш да гледат предварително 4 часа видео и просто не го правят, и съответно се принуждаваш в клас да обясняваш от нулата.

9
24/02/2015 17:44:59
SimeonSimeonov avatar SimeonSimeonov 77 Точки

Съгласен съм че определено ще има и такива случаи,но всеки сам трябва да си решава според мен.
Не си гледал лекциите преди упражнението а ти е казано че трябва?
Еми ок,лекторите и асистентите обаче няма да са длъжни да ти изнасят нова лекция ами директно си преминават на задачите и упражнението.
Това е моето виждане,разбира се може и да греша.
Най добре е наистина да се пробва във някое от по ниските нива,аз лично бих предложил следващото programming Basics,тъй като и без това са по 2 групи нормално,едната да е по стандартния до сега начин на обучение а другата да е по новата практически ориентирана система и да се предоставя на студентите възможност да изберат една от 2те,така накрая най ефективно и обективно ще могат да се сравнят резултатите от 2та типа обучение след като мине един общ изпит и за 2те.

0
24/02/2015 20:41:02
knoteva avatar knoteva 1079 Точки

А, дали не трябва да има и лекция, "Как да пишем правилно?"

Не предентирам, че аз го правя. 

Но, ВСЕ ПАК, не може да напишеш: "варянт; незнам ( неискам; "Здравей,Гошо,аз съм Тошо.Приятно ми е...!)".

2
enevlogiev avatar enevlogiev 1168 Точки

Аз харесвам лекциите. Не мога да си представя система, при която предварително гледам запис и след това се явявам на място с готови въпроси. Т.е. мога, но при мен просто няма да работи. В това "четене" на лекции, което така не харесвате има определен социален елемент, който няма как да се възпроизведе, когато си сам вкъщи. Човек някак си се настройва психически и съответно концентрира, когато вижда около себе си 150 човека, които правят същото.

Второ, всяко недобре разбрано нещо може да бъде обяснено от лектора допълнително, на място, веднага. Представи си как всеки от 150-те човека се явява на интерактивното занятие с по един тефтер въпроси, половин час отлита веднага.

Нищо лично против идеята ти, колега, нека да се пробва паралелно с формата, която е сега.
Просто бих желал старовремският начин да остане като вариант за желаещите : )

4
MiroslavaKirilova avatar MiroslavaKirilova 13 Точки

Аз също подкрепям идеята до някъде. 

1. Присъственото "четене" на лекции се е доказало като много по-ефективно във времето. Независимо от различните начини, по които учи човек, когато това е на място има много повече позитиви - концентрация, социален момент, задаване на въпрос и много други.

2. Проблемът е в начина. За съжаление, е много лоша практика да излиза човек от пред, да отвори презентация и да почне да чете какво пише на нея. Това е изключително непродуктивна практика. Ако отидете при консултантска фирма, за да си купите обучение "Презентационни умения", повярвавайте ми, че ще ви бъде забранена веднага тази практика. При нея, точно след 15 минути вниманието на аудиторията е загубено. Мога да дам за пример лекцията на Стоян "Сто" за Линукс за Java Basics Ниво 1 (с всички мои уважения към този професионалист) - не само, че не я изгледах докрай, а искрено се ядосах. Той дори седеше през цялото време. Недопустимо!!!

Сега някой може да изтъкне довода, че темите са много технически. Извинете ме, но мога да предоставя главозамайващи презентации и лекции на технически теми в рамките на 1 час, които нямат нищо общо с ppt. За съжаление, такива лектори и умения са не-толкова често срещани. Всички сме били на лекции при Наков и разликата се усеща. Просто му идва от вътре.

Ако това се промени, смятам, че за всички присъстващи ще бъде ползотворно и интересно за по-дълго време. Аз лично, точно поради тази причина записах онлайн.

0
26/02/2015 16:10:54
Martu avatar Martu 1 Точки

Аз също подкрепям тази идея , имаме нужда от повече практически упражнения . Лекциите са полезни но много колеги са разгледали уроците подробно вкъщи и нямат много полза от това да присъстват, освен може би да зададат някои друг въпрос,но за тази цел имаме форума.Заради това лекциите може да станат леко скучни.Така че подкрепям повече лабове и по-кратки лекции.

1