Софтуерно Инженерство
Loading...
+ Нов въпрос
RoYaL avatar RoYaL SoftUni Team Trainer 6883 Точки

Идеята зад условието на отборния проект по DB && DB apps

Гледам го и му се мая на условието на тоя отборен проект, още от деня в който излезе, през курса по бази данни, когато нямахме и 1% знания за това как даже да го почнем проекта.

Минаха защитите и ми се иска да си споделя мнението около идеята зад условието, тъй като мисля, че то не е адекватно и за следващия випуск би било хубаво да е нещо различно.

Според мен условията за отборни проекти трябва да са атрактивни. Хората имат желание да работят по отборни проекти заради атмосферата и опита, но тъй като това е нещо, за което не им се заплаща, то тогава не им е все едно за какво точно работят, а търсят нещо атрактивно, техния дрийм джоб.

Идеята с игричките през 1во ниво и ООП беше добра. Една голяма част от хората си мечтаят да правят игри, на други им е забавно, а трети са ентусиазирани покрай останалите. Апликейшъните по JS Apps и PHP също до някаква степен бяха добри, тъй като някакви албумчета и форумчета сигурно са тръпка на доста хора, от като са видели че съществуват такива неща в онлайн пространството.

И изведнъж дойде ВЕРИГА СУПЕРМАРКЕТИ. Не, не си мечтая да работя във верига супермаркети, дори и в IT отдела. Задачката е преливайте от пусто в празно, щото шефа на магазина искал репорти, ама ги иска така, ама иначе, ама... майната му на шефа :) Сигурен съм, че има хора на които им е харесало, но не съм убеден (?) че на масата им хареса. Можеше дори и в този смисъл да е условието но да имаш някакъв сторилайн. Ако трябва да съм честен до последно нямах желание да измисля сторилайн, камо ли да си напълня базата с каси бира и шоколади нестле. През целия отборен проект го карах с Product 1, Sale 1, Product 2, Vendor 3...

Според мен сторилайнът е важна част от условието - можеше да сме примерно управители на верига магазини и да трябва да изкарваме проекции колко ще сме на печалба в следващото тримесечие или нещо от сорта. Въпреки, че data analytist-ите са добре платени и обикновено големи гурута, на редовия бъдещ проограмист това все още не му е dream job-а и му трябва време да порасне в тази насока. Според мен това трябва да се вземе предвид.

Не искам да говоря от множествено число, че току-виж се появили всички от курса да кажат колкото много им е харесал проекта, но моето лично мнение е, че не се почувствах ентусиазиран от условието.

Технически пък задачите изискваха конкретни неща, които някои хора даже не са чували. Как някой да генерира XML Report като даже не е чувал какво е XML? Говоря сериозно, наш колега ми каза, че си е нямал идея какво е XML и го разбирам. Абсурдно е напълно начинаещи да ги накараш да разберат какво е XML, а после и да започнат да работят с него и то в някакъв език за програмиране. Лекцията за XML беше доста късно. А де факто генерирането на този репорт е за начинаещите в отбора, за да могат напредналите примерно да се занимават със зип-а и екселите или оракъла. Де факто XML report-а звучи като 5 реда код, но е нещо напълно ново за хората и съвсем естествено изолира хората без предварителни знания.

Вярно, че и примерно по РНР форума трябваше да има логин и регистрация, ама не ни беше казано "ползвайте MSSQL". Кой както се усети и намери за добре. Един ще ползва база щото е разбрал че има такова животно и как да го ползва, друг ще ползва файлчета, трети кукита и като затвори браузъра вече няма юзъри и постове :) Но всеки ще си намери неговия начин. Тук спецификите в технологиите бяха големи.

8
Databases Basics
keller avatar keller 45 Точки

Съгласен съм със това че отборната беше суха. Също така презентациите бяха неприятна работа - вместо да покажеш нещо от типа "Глей т'ва кво е яко" се демонстрират черни конзоли и се броят записи. Но такъв е и курса. Ако нямаш интерес към базите данни те са си скучна материя.

За XML-а обаче бих казал че запознаването с нови технологии ( в този случай маркъп език ) е едно от нещата с който ще трябва да се справяме в реалния свят. Рано или късно ще се сблъскаш със технология която не си чувал или виждал. Трябва да може един програмист да се оправя и без лекция по темата. А Вече и начинаещите в ниво 3 не са толкова начинаещи.

2
jabalka avatar jabalka SoftUni Team 959 Точки

"Технически пък задачите изискваха конкретни неща, които някои хора даже не са чували. Как някой да генерира XML Report като даже не е чувал какво е XML? Говоря сериозно, наш колега ми каза, че си е нямал идея какво е XML и го разбирам. Абсурдно е напълно начинаещи да ги накараш да разберат какво е XML, а после и да започнат да работят с него и то в някакъв език за програмиране. Лекцията за XML беше доста късно."

Човек, аз преди СофтУни не съм се занимавала с програмиране. И за мен всеки един екипен проект значеше мозъчните ми клетки да правят шпагат, да гледам едно условие на екипния проект, в което почти разбирам какво значат всички термини. Още помня стреса от първия екипен проект - по Java. И се оправих. И е факт, че от екипните проекти съм научила най-много, точно защото не знаех нищо в началото и четох доста. Смятам, че така трябва да бъде - екипните проекти ни дават много повече от това да се научиш да работиш в екип. Учат де да търсиш и да се учиш сам. Не може да очакваш винаги да ти дават на работа само задачи, които знаеш как да направиш. Къде отива прогресът иначе? :)

Аз лично в нашия отбор правих експорта на XML-а. Знаех за XML-а колко... - чувала бях съкращението, но не знаех същността. Еми, човек, седнах, порових, прочетох, пробвах няколко начина за сериализация, почупих си главата, убих три дни и на края написах заветните няколко класа, с които се получи всичко. И това бяха едни от най-интересните и ползотворни дни в живота ми.

Едно време като учехме език в подготвителен клас в гимназията учителката ми (Лидия Кирилова, ПМГ Силистра - прекрасна жена, за това я споменавам с благодарност) ни сподели следното: Колкото по-голям речник ползваш, толкова по-добре ще научиш езика. Защо? Докато търсиш в големия речник твоята дума, ще се зачетеш в 5 други, освен това за твоята дума няма да има 5 значения, а 20 - богатство. Като учиш от лекциите само си ограничен, търсиш ли сам решението на даден проблем в интернет се обогатяваш неизмеримо повече, отделно, че когато намериш решението на проблем сам, а не ти го каже някой, няма забравяне после. Ако правим екипните проекти след края на курса (да са минали всички лекции) ще е доста по-лесно и ще са доста по неползотворно, според мен.

Не виждам проблем и в това, че в условието се говори за супермаркети. Как да правим игра, като учим бази данни... Харесва ми, че проектът има реална насоченост. Може да е скучно за някои - еми, няма да се занимават с бази данни след СофтУни... По-интересно ли щеше да е, ако се говореше за верига сексшопове или за продажба на космически кораби - все тая според мен... Същността е друга. Не ми пука за шоколадчетата и за биричките в таблиците - беше ми толкова интересно да вързвам базите и да уча нови неща и да мисля по архитектурата на проекта (да е жива и здрава Габи от отбора, с която направихме всичко, тя може би даже повече от мен, чудесно се работи с нея), че въобще не съм мислила защо в таблиците има бирички...

В презентацията на защитата ни на последния слайд имаше "Thank you"  за хубавия екипен проект ;) - най-интересния до момента.

EDIT: "Задачката е преливайте от пусто в празно" - Първото, което ми хрумна, когато прочетох условието беше, че ако работя за тая верига, първото, което ще направя, е да им унифицирам системата :D Вижда ми се несериозно да работиш с толкова бази :) Обаче същността на проекта е да се научим и да минем през всичките, за да видим, чуем и усетим как работят и това е безценен опит. Като ти се наложи нещо такова някога на работа (дали да поддържаш бази или просто да говориш с колегата, който поддържа базите), няма да си като в небрано лозе, а ще знаеш за какво става въпрос, ще си поне малко грамотен. Намирам това за хубаво.

 

Royal-е, знаеш, че много те уважавам и доста от това уважение идва от факта, че споделяш честно какво мислиш, та

No hard feelings и с уважение към тебе:

Яна

6
24/03/2015 11:36:21
RoYaL avatar RoYaL SoftUni Team Trainer 6883 Точки

Яна,

Благодаря ти за мнението.

Зачекнала си повече техническата част, от колкото същественото, за което смятам че трябва промяна за следващия випуск.

За техническата част сама каза, че си отделила 3 дни за XML-a :) Ами да представи си един отборен проект, в който ти имаш да направиш XML-а, друг има да направи Excel-ите, трети Mongo-то ... ами на всеки сложи средно по 4-5 дни и няма време за архитектура, но това не е проблем де. И аз харесвам да си човъркам мозъка с нови неща, от моята камбанария в отборния проект да има само нови неща не е проблем. :)

Да се върна на същественото. Тръгнах да чета абзаца по случая и още в началото ми се наби следното "Как да правим игра, като учим бази данни.". Надявам се не си сериозна с това изречение? Игрите, които сме правили по другите проекти са несериозни. Те нямат персистънс. Коя игра си виждала да е така? Играла ли си да речем ... CS? Влизаш в някой сървър и какво - не виждаш всички с 0 убийства, защото сега си влязла и в паметта на компютъра ти не се пази нищо, а ги виждаш с прогреса им до момента, нали? Къде мислиш че се пази всичко това? В някакъв вид база. Има допълнителни модули за top15, статистики по оръжия и прочие, които от къде им се вади статистиката? От база. Май при тях е файлова, което е още по-голямо разнообразие.

Even more - XS-Software, фирмата партньор на SoftUni, ако не си играла техни игри, то поне сигурно си разглеждала продуктите им. Тези MMO RPG-та са пълноправни DB Application-и. Някаква огромна заблуда е, че базите данни се ползват САМО за подобен род апп-ове като този от отборния проект. Което е голям проблем и води до изречението "Може да е скучно за някои - еми, няма да се занимават с бази данни след СофтУни.". Т.е. подобно условие на проект остава впечатление у хората, че базите данни се ползват само за такава материя, и ако не ти харесва - не се занимавай с бази данни. Което е далеч от истината.

Затова смятам, че трябва условието да се промени така, че да видят хората, че DB Application е много повече от преливане на пусто в празно. Говориш за практическа насоченост, но такава проектът далеч не покрива. Много малко от нас ще станат data analytist-и.

Широкоспектърност, това е :)

С уважение,

Иван

4
jabalka avatar jabalka SoftUni Team 959 Точки

Здрасти, Ванкаа :)

С тоя ти коментар съм напълно съгласна.

Цитатите от моя отговор, които си посочил, само показват още колко съм неориентирана в средата и напълно подкрепям този ти коментар. Всъщност като писах това за игрите и базите данни не се и замислих много. Не съм размишлявала много по темата какво може да се даде за тиймуърк и какво е добре да се даде - нямам опит, на който да стъпя. Ти, от друга страна, имаш този опит и е чудесно, че го впрягаш в това да подобриш качеството на обучение в СофтУни. Даваш хубави идеи. Повече хора като тебе да има :)

Да обобщим - съгласна съм, че objective-а на екипната работа може да се промени. За това, че нещата са нови и са трудни - не съм съгласна, според мен е о.к. както е сега.

 

Поздрави!

2
24/03/2015 12:21:10