[Discussion] Лекциите в СофтУни - Предложения
Мислите и разсъжденията по-долу са от гледната точка на онлайн обучаващ се.
Целта на този пост е да предизвика градивна дискусия и да събере различни гледни точки по отношение на формАта на лекциите в СофтУни.
Ето един вариант, който според мен би бил по-добър от досегашния: предварително записани, редактирани и обработени видеа, както например в EDX, Coursera, Udacity или Pluralsight, съпроводени с информация под друга форма (както слайдовете и демата до сега).
Умувайки не особено задълбочено върху идеята, а и под въздействието на горчивия спомен за изпита по КПК от вчера, ето какви ползи на предложението виждам аз:
Лекциите ще са изчистени от ненужна или не добре представена информация.
- Информацията ще е стегната, оптимална като обем и без излишно „разводняване“.
- Ще се намали и времетраенето.
- Примерите на живо към темата ще са „изрепетирани“ и по-лесно проследими (например когато лекторът навигира между елементите от проекта – класове, методи, и т.н. - понякога може да е леко объркващо, може би и заради големия зуум на екрана, който се използва за проекторите в залата)
- Няма да е нужно всички обучаващи се да слушат въпросът на конкретен човек например. (може да ви звучи малко дребнаво, затова ще хапна един Сникърс)
- Поради възможността за редакция и корекция по време на изготвянето на материалите, качеството на информация ще е максимално. Границата е възможностите на екипа.
- Звукът ще е качествен
- Няма да се рисува с мишка по екрана. Не, че искам да засегна художествените възможности на някои от лекторите но има и по цивилизовани начини, ако се налага рисуване по екрана.
Видеата могат да се разбият на по-малки сегменти описващи конкретна част от темата.
- Например темата е „Цикли“ а видеото може да се раздели на „For цикъл“ , “While цикъл“ и т.н. което, заедно със слайдовете по темата, може дори да служи като енциклопедична видео библиотека. Трябва ти информация за едномерен масив в C# и я намираш като самостоятелен видео сегмент в лекцията за масиви например.
Ще се постигне консистентност в представянето на информация по дадена тема
- Различните лектори преподават по индивидуален начин и така някой от тях може да даде, например, по-подробно обяснение на конкретен проблем, или пък да пропусне някой детайл, който би бил от полза.
- Лекторите няма да повтарят една и съща лекция по 3-4 пъти през годината
- stay DRY, нали така
- Не е задължително една тема (видео) да се води от един лектор - може да се вземе най-доброто от всеки.
Няма да има нужда да се губи времето на залата за нещо което може да се свърши у дома.
- Залата ще може да се използва за работата в екип. За решаване на задачи на живо заедно с трейнъри и обсъждане на решенията след това.
- Лекциите в залата могат да бъдат заменени с дискусии и Q&A по темата.
- Т.е. ще се използва за нещо, за което действително е нужно, или по-удачно физическото присъствие.
Лекциите могат да се запишат(дублират) и на английски.
- Популярността на СофтУни ще се разшири многократно.
Негативи (спорно):
- Ами, изисква се доста работа и човек, или хора, които разбират от видео продукции. Аз лично бих се включил като доброволец в подобна инициатива. Сигурен съм, че сред нас има хора с добри компетенции по проблема, които също биха отделили част от времето си за подобен проект. При това лекциите на СофтУни са достъпни за всички безплатно, така че ще остане и усещането за "полезност" на обществото.
- Някой би казал, че хубавото на лекцията на живо е, че можеш да задаваш въпроси на момента. Ами, спорно е! За един може и да е хубаво но за 1000 други да е досадно и загуба на време. Въпросите могат да се обособят като Q&A, било то във форума, или към страницата на всяка тема.
- Живият контакт е важен и мотивира. Да, но когато си в група от 5 - 8 човека. Като си с 200 колеги и слушаш лекция е все тая, поне според мен. Е, ако лекцията протича като популярен фестивал от 69г. например, си взимам думите обратно и изтривам поста. Аз лично предпочитам гледането на лекция от удобството на средата, в която реша да я гледам – пред камината, или в хижата, или в гората – няма значение. Не смятате ли, че това е една от ползите на съвременните технологии. За съжаление видео лекциите в момента не са особено "онлайн френдли".
Ще се радвам, ако споделите мнения и собствени предложения по темата.
П.С. Ако вече има подобна тема, се извинявам и трия скоропостижно.
Разбирам опасенията ти. Но нека предположим, такава система, при която лекциите са за домашно. Какъв тип занятие би трябвало да последва след дадена тема. Първото ми предположение е следното:
Разбира се сценариите са безброй, но кой е най-лошият вариант? И трябва ли това опасение да е причина за това да се откажем да подобрим видеата от лекциите.