Софтуерно Инженерство
Loading...
+ Нов въпрос
Kosta avatar Kosta 35 Точки

[Discussion] Лекциите в СофтУни - Предложения

Мислите и разсъжденията по-долу са от гледната точка на онлайн обучаващ се.

Целта на този пост е да предизвика градивна дискусия и да събере различни гледни точки по отношение на формАта на  лекциите в СофтУни.

Ето един вариант, който според мен би бил по-добър от досегашния: предварително записани, редактирани и обработени видеа, както например в EDX, Coursera, Udacity или Pluralsight, съпроводени с информация под друга форма (както слайдовете и демата до сега).

Умувайки не особено задълбочено върху идеята, а и под въздействието на горчивия спомен за изпита по КПК от вчера, ето какви ползи на предложението виждам аз:

Лекциите ще са изчистени от ненужна или не добре представена информация.

  • Информацията ще е стегната, оптимална като обем и  без излишно „разводняване“.
  • Ще се намали и времетраенето.
  • Примерите на живо към темата  ще са „изрепетирани“ и  по-лесно проследими (например когато лекторът навигира между  елементите от проекта – класове, методи, и т.н. - понякога може да е леко объркващо, може би и заради големия зуум на екрана, който се използва за проекторите в залата)
  • Няма да е нужно всички обучаващи се да слушат въпросът на конкретен човек например. (може да ви звучи малко дребнаво, затова ще хапна един Сникърс)
  • Поради възможността за редакция и корекция по време на изготвянето на материалите, качеството на информация ще е максимално. Границата е възможностите на екипа.
  • Звукът ще е качествен smiley
  • Няма да се рисува с мишка по екрана. Не, че искам да засегна художествените възможности на някои от лекторите winkно има и по цивилизовани начини, ако се налага рисуване по екрана.
     

Видеата могат да се разбият на по-малки сегменти описващи конкретна част от темата.

  • Например темата е „Цикли“ а видеото може да се раздели на „For цикъл“ , “While цикъл“ и т.н. което, заедно със слайдовете по темата, може дори да служи като енциклопедична видео библиотека. Трябва ти информация за едномерен масив в C# и я намираш като самостоятелен видео сегмент в лекцията за масиви например.

Ще се постигне консистентност в представянето на информация по дадена тема  

  • Различните лектори преподават по индивидуален начин и така някой от тях може да даде, например, по-подробно обяснение на конкретен проблем, или пък да пропусне някой детайл, който би бил от полза.
  • Лекторите няма да повтарят една и съща лекция по 3-4 пъти през годината
    • stay DRY, нали така wink
  • Не е задължително една тема (видео) да се води от един лектор - може да се вземе най-доброто от всеки.

Няма да има нужда да се губи времето на залата за нещо което може да се свърши у дома.

  • Залата ще може да се използва за работата в екип. За решаване на задачи  на живо заедно с трейнъри и обсъждане на решенията след това.
  • Лекциите в залата могат да бъдат заменени с дискусии и Q&A по темата.
  • Т.е.  ще се използва за нещо, за което действително е нужно, или по-удачно физическото присъствие.

Лекциите могат да се запишат(дублират) и на английски.

  • ​Популярността на СофтУни ще се разшири многократно.

Негативи (спорно):

  1. Ами, изисква се доста работа и човек, или хора, които разбират от видео продукции. Аз лично бих се включил като доброволец в подобна инициатива. Сигурен съм, че сред нас има хора с добри компетенции по проблема, които също биха отделили част от времето си за подобен проект. При това лекциите на СофтУни са достъпни за всички безплатно, така че ще остане и усещането за "полезност" на обществото.
  2. Някой би казал, че хубавото на лекцията на живо е, че можеш да задаваш въпроси на момента. Ами, спорно е! За един може и да е хубаво но за 1000 други да е досадно и загуба на време. Въпросите могат да се обособят като Q&A, било то във форума, или към страницата на всяка тема.
  3. Живият контакт е важен и мотивира. Да, но когато си в група от 5 - 8 човека. Като си с 200  колеги и слушаш лекция е все тая, поне според мен. Е, ако лекцията протича като популярен фестивал от 69г. например, си взимам думите обратно и изтривам постаsmiley.  Аз лично предпочитам гледането на лекция от удобството на средата, в която реша да я гледам – пред камината, или в хижата, или в гората – няма значение. Не смятате ли, че това е една от ползите на съвременните технологии. За съжаление видео лекциите в момента не са особено "онлайн френдли".

Ще се радвам, ако споделите мнения и собствени предложения по темата.
П.С. Ако вече има подобна тема, се извинявам и трия скоропостижно.

6
Общи приказки 08/02/2016 21:47:49
Kamigawa avatar Kamigawa 750 Точки

Интересна идея, но има много сериозен проблем - ако се каже - гледайте си вкъщи видеата и идвайте на очни за въпроси и решаване на казуси и т.н., съм почти сигурен, че много голяма част от хората просто ще отиват, без да са гледали видеото. Това от своя страна ще превърне упражненията отново в лекции, понеже трайнъра ще трябва да обяснява нещата, които уж са гледани.

1
Kosta avatar Kosta 35 Точки

Разбирам опасенията ти. Но нека предположим, такава система, при която лекциите са за домашно. Какъв тип занятие би трябвало да последва след дадена тема. Първото ми предположение е следното:

  • Започва се с кратко резюме на темата от лектора.
  • Преминава се към въпроси от студентите.
    • Опитвам се да си представя че съм отишъл неподготвен.
    • Не мисля, че бих могъл да задавам конкретни и смислени въпроси по тема, с която не съм запознат.
    • В горното предположение обаче има две ключови думи – „конкретни“ и „смислени“.
    • Тук лекторът ще трябва да влезе и в ролята на модератор и да отклони по подходящ, и за съжаление учтив начин, неадекватните въпроси.
    • Как става това – нямам никаква идея. Да споделят хората с опит.
  • Започва решаването на задачи – например „домашното“ става „присъствено“
    • Това вече е отиграно. Помощници на лектора – доброволци – обикалят и помагат на нуждаещите се.
    • Сещам се, че може да се взаимства идеята от курса по Python и решенията да се събмитват онлайн, и да се прави анализ на грешките и добрите практики – нещо което ми се стори доста полезно, но не му е мястото в самата лекция.
    • Но аз обаче нали не съм наясно с материята и не мога да отлепя и два реда код.
    • Почвам да се ровя из лекциите и да гледам материалите в час – вече съм назад от другите.
    • Досрамява ме и си тръгвам

Разбира се сценариите са безброй, но кой е най-лошият вариант? И трябва ли това опасение да е причина за това да се откажем да подобрим видеата от лекциите.

0
ttitto avatar ttitto 1155 Точки

Страничните неща в лекцията допринасят за по-доброто научаване на материала чрез допълнителни асоциации, които възникват в мозъка. Това, което предлагаш е лекциите да се "скопят" откъм индивидуалност, да се представят с изчистен, монотонен и лишен от емоции говор. А и да речем, че за два випуска (месеца) се достигне до перфектното видео за дадена лекция. Какво правим след това?! Няма нови видеа, всички следващи учат от едно видео, което ще придобие смисъл на библия - свещеното видео.

Винаги съм си мислел, че идеята  да си пуснеш видеото е, да се почувстваш все едно си в залата. А това да можеш да слушаш и любимия си лектор си е вече незаменима екстра.

6
Kosta avatar Kosta 35 Точки

Никъде не съм казал, че лекциите трябва :

"да се "скопят" откъм индивидуалност, да се представят с изчистен, монотонен и лишен от емоции говор."

Прав си, че в изброените по-горе платформи съществуват и немалко неудачни, скучни и напълно безлични проекти. Напротив, трябва да се намери оптималния баланс за качествено и същевременно увлекателно комуникиране на дадената информация. И разбира се, че аз нямам рецепта за това как се постига този баланс. Трябва експериментиране. Например да се започне с една тема, или един кратък курс. След това анализ, статистики и т.н. 

"всички следващи учат от едно видео, което ще придобие смисъл на библия - свещеното видео"

Аз лично не виждам проблема в това, да разполагаш с учебен материал, който покрива високи критерии за качество и няма да те е срам да го споделиш с целия свят например. А и разбира се няма да се превърне в библия, поради причината, че по определената тема има пре-много допълнителна и свободно достъпна информация. Аз и сега използвам значително количество странични (не от СофтУни) материали, като лекции и задачи.

Тук по-скоро съществува проблема с адаприрането към Промяната, т.е. колко лесно биха могли учебните материали да се адаптират към променящите се технологии. За фундаменталните курсове това не е от особено значение(освен ако не влизаш в детайли, като например да обясняваш как се инсталира VS 2010).Но този проблем, така или иначе, е валиден и за съществуващата система.

По отношение на 

" по-доброто научаване на материала чрез допълнителни асоциации"

Следният метод е доказан като изключително добър за усвояване  на нови знания:
Материалът се дава на малки порции - от по 10-30 мин. след което следва кратък тест  или задача върху наученото до момента, което изключително благоприятства създаването на нови мозъчни връзки. Забелязвам, че този метод се използва и от СофтУни в последно време - упражненията по време на лекция. Но онлайн формата е там където подобна практика наистина работи добре.
А ако имаше и начин да се опиташ да обясниш наученото на някой, това щеше да е от най-голяма полза за самия теб. 

"А това да можеш да слушаш и любимия си лектор си е вече незаменима екстра."

Чак ми се прииска да си пусна една лекцийка по Алгоритми за преди лягане wink

0
julieta.p.atanasova avatar julieta.p.atanasova 74 Точки

Интересно предложение, но в интернет мисля, че има предостатъчно сайтове с клипчета, като тези, които ти предлагаш. В Софтуни никой не те задължава да идваш на лекции. Ако по-добре усвояваш материала от такива видеа, може просто да си ги гледаш (където и когато пожелаеш).
Особено за c# и microsoft има страшно много източници в интернет. Всъщност към някой курсове директно са давани линкове именно към такива сайтове, клипчета и туториали. Те са полезни, но според мен не са взаимозаменяеми с лекциите.

0
Kosta avatar Kosta 35 Точки

Е, това ми прозвуча като "Ами като не ти харесват, гледай си клипчетата в интернет." Искам да поясня, че това което предлагам не са клипчета а вариант да се подобри системата за обучение. Освен ако не смятате, че няма място за подобрение и всичко е тип топ. В по-горните сайтове "клипчетата" са цели курсове изготвени от университети като MIT, Harvard и т.н. така че винаги щом имам времето се записвам и ги следя внимателно.Трудни са smiley. Дискусията я започнах защото ми пука и варвам в доброто бъдеще на СофтУни и в оптимизма на Светлин Наков. И защото ми се иска както ние гледаме техните курсове, така и те да гледат нашите. Например не съм попадал на курсове приличащи на нашият КПК.
Не се опитвам да отправям забележки или да критикувам. Надявам се размислите по темата да имат единствено градивен характер.

0
RoYaL avatar RoYaL SoftUni Team Trainer 6883 Точки

Това по-скоро е идея, ако се дублират видеата на английски.

0
Filkolev avatar Filkolev 4428 Точки

Идеята не е лоша, но не е напълно приложима в контекста на СофтУни. Обсъждани са подобни предложения и преди.

Проблемът е, че за мащабите на обучението тук такава схема няма да работи. Така или иначе всички знаят, че имат на разположение стари лекции; въпреки това са малцинство хората, които ги гледат предварително (най-често отличниците). За да е успешен този модел, трябва предварително да се подсигури, че хората са много сериозни, за да се движи учебният процес по план. А това значи, че няма да има по повече от 30-50 души във випуск, което е съпоставимо с HackBulgaria например.

Това, което може да се направи, е в някои отделни отворени курсове да се тества такъв подход. Но в основната програма няма как да се случи, защото подобна схема не е съвместима с бизнес модела на университета. Обратното твърдение трябва да бъде доказано емпирично, за да има шанс този модел някога да бъде поставен като реална алтернатива и евентуално приложен на практика в целия курс на обучение.

0
KatyaMarincheva avatar KatyaMarincheva 572 Точки

Аз имам друга идея - не моя, видях я във видеа от курс за $3500 на месец - PHP II Higher Structures на Zend Technologies - за съжаление скриха видеата за които имах password.

Та текният лектор правеше следното:

- курсистите имат Exercises Book, в който буквално не пише нищо, това е само списък какво ще се прави на дадената лекция - за една лекция пишеше само че ще се пишат класове

- лекторът открива лекцията, казва сега си напишете по един клас - без да обяснява как! Всички студенти се логват в https://dotnetfiddle.net/

- след определено време, всеки студент paste-ва неговия си вариант на клас в dotnetfiddle

- преподавателят избира сполучлив вариант, обсъжда го, поправя каквото реши; минава бързо по по-малко сполучливите или просто алтернативни добри варианти и посочва стандартни грешки, после дава следващата задача - а студентите си остават с целия обсъждан код в dotnetfiddle (аз например си копирах този код от техните dotnetfiddle сесии от целия курс - много полезно!)

Това може да се пробва дори на една лекция само. Естествено не повече от 5 човека ще дойдат подготвени и ще се решат да paste-ват код във видимата за всички, обща dotnetfiddle сесия. Преподавателят ще има малко неща за преглеждане реално. Ще се очаква интелигентно разбиране от страна и на студенти и на преподавател: студентите не могат да очакват преподавателя да може да им коментира веднага и без предварителна подготовка всеки код който са взели copy/paste от stackoverflow, преподавателят също не бива да го очаква от себе си.

Изпълнимо е, доказано полезно е - и е вариант на идеята на Наков, че програмиране се учи с писане на код, не с гледане!

 

1
ttitto avatar ttitto 1155 Точки

Това е много близко до практиката в курса по Питон. Наистина много полезен подход, но за съжаление бързината, с която се случва това не е достатъчна. В смисъл нашите студенти доста бавно качват задачите, а единият лектор, който остана, не успява да прегледа в реално време качените решения и същевременно да отговаря на въпроси в залата.

Като цяло моето мнение по темата е консервативно. Мисля, че Софтуни успя да стъпи на крака и предоставя доста добри материали за обучение за тези, които наистина искат да научат нещо. Но никога, каквито и да са тези материали, те няма да бъдат достатъчни нито да станат добри програмисти, нито дори да си вземат изпитите с отлична оценка. Винаги студентите трябва да търсят сами допълнителни материали, които подхождат на тяхната индивидуалност. 

0
Kosta avatar Kosta 35 Точки

Започвам да разбирам опасенията ви.Оказва се, че предварително записаната лекция води неизбежно до модела тя да е за домашно, а домашното да е за в клас. Моята гледна точка, пак казвам, е на онлайн студент, където всичко ми е за домашно освен изпита. Явно нещата стоят по друг начин, когато става въпрос за присъствена работа с обучаващите се.

Поправи ме, ако не съм те разбрал правилно, но това което казваш е, че подобен модел ще отсее сериозните от несериозните студенти, защото само сериозните ще вземат участие в присъствените занятия.Това лошо ли е? Т.е. сега и сериозни, и несериозни пълнят залата, та чак до изпита, когато става "отсяването". Може би при сегашния вариант, тези които изостават имат шанс да наваксат до самият изпит. Докато, при експерименталния, изпуснеш ли 1, 2, упражнения и ще се демотивираш от усещането за изоставане от основната група... 
И да, разбира се, че подобна идея изисква евентуален експеримент, "proof of concept", в малък мащаб за да може да се анализират плюсовете и минусите, и да се стигне до някакво заключение.

Хубаво е, че ти от гледната точка на трейнър споделяш опит от "кухнята".

1
val4o89 avatar val4o89 240 Точки

Откровено казано, аз не бих предпочел да гледам "изчистено" видео, доста по приятно ми е да го гледам цялото, със всичките отклонения, които допринасят за усещането на атмосферата в залата. Изчистено мога да си го прочета в книгата.

2
denka avatar denka 52 Точки

Мен идеята като цяло ми звъчи добре. Аз лично още от училище си задавам въпроса "Защо трябва да ми чете някой нещо което мога и сама да си прочета?" , т.е. както колегата предлага да се добие някаква представа по материала предварително и после самата лекция да се ползва за по тънките моменти в материала, а не тепърва да се преподават основи. Това обаче, както казват пък другите колеги е добре, ама само за някои, не за всички. Та аз бих препоръчала нещо по - средата:

1. Предварително да се качват презантациите от лекциите, като самите презентации да са малко по - подробни.

2. Самото видео от лекцията да си остане както е сега (Тук наистина го има момента с реакциите на лектора в зависимост от въпросите/реакциите на хората. Допълнителните асоциации и примери, които ще даде)

3. След лекцията, при необходимост, да се качат вече допълнителни видеа, които са разделени вече по някакви по - смислени и обемни части от лекцията. (Това по някога може и да се направи предварително, но като цяло самия лектор, ще го направи по - добре, ако преди това е водил лекцията и е чул въпросите).

Много хубав пример за това е : "Зареждане на Linux и bootloaders" от https://softuni.bg/trainings/1291/linux-programming-january-2016 курса. - Много изчистени слайдове - като цяло човек може да се ориентира достатъчно добре от тях. После видео от самата лекция с всичките въпроси зададени на място и допълнителни обяснения и примери. Малко след лекцията бяха качени отделни видеа за най - сериозните точки от лекцията - обяснени и показани вече доста изчистено и подробно.

0