Дължина на лекциите и обем на материята
Бях коментирал въпроса в секцията за предложения и проблеми, но си мисля, че е хубаво да се направи по-обемна дискусия, тъй като въпросът е достатъчно сериозен. Става дума за продължителността и обема на материала, който се преподава в една лекция. Лекциите продължават по 3-4, понякога и повече часове. Колкото и да е добър лекторът, колкото и да са ентусиазирани студентите, човешкото съзнание има все пак ограничени възможности. В повечето университети по света една лекция продължава не повече от час и половина. Аз лично след два часа спирам да възприемам. Забелязвам и че много колеги започват да цъкат в нета. С един трейнър се шегувахме, че е като Тодор Живков на партиен конгрес - в един момент никой вече не го слуша, но накрая всички му ръкопляскат.
Освен това предвид факта, че лекциите са от 6 до 10, в 21.30 едва ли на някой му се остава да решаваме задачи и да търсим помощ от асистентите. Съответно се губи частта с упражненията и груповото решаване на задачи. Материалът в лекциите е важен, затова според мен не трябва да се орязва, нито да се претупва. По-скоро може да увеличим броя на занятията - примерно вместо две лекции по 4 часа да имаме три по 2-3 часа. Така ще остава време и за задачи. А и трейнърите са хора, не знам на тях какво им е да говорят по 4 часа без прекъсване. Ще се радвам да чуя различни мнения.
Това звучи по-разумно, отколкото да учиш 4 месеца и да остане горчив вкус в устата, че не си научил нещата. Това са моите 5 цента разбира се, сигурен съм, че тук мнозинство няма да се постигне.
Като гледам статистиката, че от ниво на ниво преминават 50%-60%, няма да е ефективно да се провеждат последните нива (ако са 5), тъй като ще останат с по 20 участници. Студентите ще почнат работа недоучили и ще зарежат образованието си. Това сме го виждали и преди.
Дискутираме вътрешно вариант едно ниво да е 5 месеца вместо 4, за да има повече време за по-важните курсове.
Ще съберем мнения и от други колеги.
Във никакъв случай фронтендърската част не трябва да се премахва . По скоро настроението на форума е да не се смесва с фундаментален материал като ООП-то. Аз мисля че проблема не е чак толкова голям, за да доведе до глобална смяна на строя. Нека всички курсове да си запазят статуквото и да не се пипат, просто молбата е ООП-то да получи по голям приоритет защото всички съзнават колко е важно, а практиката показа че материала не се усвои напълно (може би защото нямаме нужните качества и това е възможно).
Най-искрената ми молба към Наков и Софтуни е да не взимат бързи решения, ние тука си размишляваме и коментираме, но според мен няма цялостна картина все още на мнението. Има доста варянти които не биха засегнали психиката на нещата тук. А и може би сега е времето Студентският съвет да си влезе в ролята, и да се направи по обмислен варянт за действие.
Поздрави!
Дали ни харесва или не - както казах за качествено научаване трябва време, дори човек да е схватлив.
Моето мнение е, че бих жертвал още няколко месеца, но да съм уверен, че съм усвоил преподаденото на добро ниво.
Високото качество трябва да има предимство пред обещанието, че за една година ще научим еди-какво си. Ако една материя се учи за година и 4 месеца, безполезно е да се пресилваме да я взимаме за по-малко време и накрая да излезем на пазара на труда като недоошлайфани кадри.
Че за 1 година няма да станем велики програмисти - няма, но ако за година и половина получа солидната основа, винаги бих гласувал за този вариант пред този, който се оформя в момента (а именно - около 10% от хората смогват на темпото, останалите полека и сигурно затъват с половинчати знания).
Аз, както Ицо, съм безработен и отделям цялото си време и спестявания за това обучение и влизам в положението на хората, които очакват в по-кратки срокове да получат компетенциите за започване на работа. Но това е висококвалифициран труд, не е реалистично да очакваме бързо да станем добри.
Също така се слагам в категорията на сравнително бързо учещите, та разбирам и хората, за които темпото е ОК и биха гледали на удължаване на обучението като на забавяне на професионалното им развитие.
Но за мен качественото научаване е приоритетно и съм за всяко предложение, което е насочено към повишаването на качеството в разумни срокове (а мисля, че няколко месеца е приемливо).
По отношение на отпадащите студенти - аз бих откроил две основни причини.
1. Първите випуски все още сме опитни зайчета и някои хора не са доволни от леко хаотичната среда, в която са попаднали. С времето това ще отслабне като фактор.
2. Темпото на преминаване през материята е високо и хора, които биха продължили да се обучават успешно, не го правят, защото им е нужно повече време да навлязат в нещата. Един вид караме по програма, която взима за baseline топ студентите, а не средностатистическия студент. Ако се вземат мерки този фактор ще отслабне и няма да стои проблемът "в ниво 5 ще останем 20 човека".
В допълнение ако мога да кажа нещо. Да се вземе едно временно локално за учебната-програма решение, 2-ро ниво да се увеличи с един месец като запази стуктурата си и се даде приоритет на курса по ООП. Мисля че това е доста безболезнено.
Действително още 4 месеца (било то под формата на допълнително ниво или удължаване на сегашното) преди започване на работа биха ме затруднили финансово. Предполагам това важи и за много колеги. Повечето сме в трудоспособна възраст и всеки месец без доход е проблем.
От друга страна обаче качеството не бива да спада. Дали не е възможно някой от курсовете да се премести като фасттрак и да се мине след трето ниво? Било то и като задължителен.
Позволявам си да споделя своите наблюдения от досегашните си преживявания.
Ниво 0 - Напълно достатъчни са 2та месеца отредени за него, предвид сложността на изпита. Хора със средна/добра комютърна култура не би трябвало да са особено затруднени.
Ниво 1 - Като цяло материята от нивото не беше трудна за усвояване, но в самото начало (Java Basics) нещата тръгват много бързо и този факт влияе леко стряскащо (възниква въпросът "ще се справя ли", сред някои студенти). След това става по-нормално с HTML & CSS, JS и PHP. Четирите месеца са достатъчни, но все пак съм неработещ и мнението ми не е обективно съобразно тази част от студентите.
Ниво 2 - Тръгна с темпото на Ниво 1 и само се засилва! Материята е напълно нова и непозната и съм разтревожен ако продължи така какви ще бъдат резултатите от изпитите. Опитвам се да попия възможно най-много от лекциите, но просто не се получава всеки път. Преценихме да не се записваме за екипен проект с няколко колеги, за да имаме един срок по-малко за гонене (все пак работим върху екипен проект, усърдно).
Смятам, че трябва да се разпокъсат нещата, въпреки тяхната смислова свързаност на места. По-добре лекциите да са по 2 часа (таван) и да има време за повече Live Demos и свободна дискусия с лекторите и асистентите.
Summary: Подкрепям идеята едно ниво да е 5 месеца (особено 2ро, като 2 са за C# OOП) каквото и да коства това. Все пак нали и това е идеята - качествено образование, не препускане през лекции и теми, както правят някои академии и подобни на СофтУни формати.
Да се правят промени при утвърдена програма и при започнато ниво никак не е приемливо. Особено за трето ниво, което би трябвало да е последното със задължителни курсове и след него се очаква програмата да е по-лесна. След нас върви следващ випуск и тези, които не се справят с темпото биха могли да се възползват от осеммесечната програма и паралелно да участват в някой фаст трак от 4то ниво. Другият вариант е да изнесете ASP.NET MVC във фаст трак курс и да разтеглите останалите курсове
За мен второ ниво си беше ОК като продължителност, ако включим времето за празниците (поне аз го използвах на 100% и се справих). т.е. с тази програма 5 месеца са добре. Ако лекторът по Anguaлар беше кадърен преподавател, нямаше да го има настроението срещу ангулар. Друга част от колегите мрънкаха, защото си почиваха по празниците и седнаха последните 2-3-5 дни да пишат. Тоест при 5 месеца без празници времето би стигнало.
Ако искате обаче да се вместите в 4 месеца за второ ниво, ангулар е излишен. Ангулар е алтернативна технология на SammyJS + Mustache + JQuery и си признавам, че завършването на нивото с него допълни представата ми за SPA и нещата се подредиха в главата ми. Но като алтернативна технология може да се изнесе спокойно във фаст трак курс към същото ниво. Който има сили да го кара с второ ниво, който няма да го кара със следващите нива.
Та накратко предложението ми:
1. второ ниво си остава със същата програма и продължителност 5 месеца
2. за ниво 3: Изкарвате от програмата ASP.NET MVC като фаст трак курс и трето ниво остава 3 месеца (или 3.5 месеца), за да компенсира второ ниво.
За допълнителния фаст трак курс по MVC може да намалите таксата за явяване на изпит, за да не каже някой, че се чудите как да вземете повече пари.
Ще направите ли някаква анкета/допитване по въпросите, които са зададени или се очаква да отговаряме тук в темата?
Питам понеже са зададени към 'всички'?
Нека се направи едно запитвате, защото във всяка анкета която ми пуска СофтУни, аз пиша и пиша за онлайн обучението, че трябва да е с други срокове. Мисля, че 8 месечно обучение под формата на два пъти по 4 месеца, не е решение. За мен трябва да се пусне анкета за 5-месечно обучение, аз съм твърдо ЗА.
Както се казва - кучетата си лаят, керванът си върви. Ние си пишем, времето си върви, курса минава и ни вопъл ни стон. Никой не излезе да каже, ще се удължи ли курса, как ще се удължи, какво ще има допълнително.
P.S.
В неделя имаме 4 часа lab и 4 часа workshop.
Не е така. Софтуни излезе с предложение вече. И аз мисля че е доста добро, защото решава проблема с дефицита на студентите в крайните нива и в същото време запазва програмата. Но това решение първо трябва да се разисква от студентският съвет, който в момента ще се избере, и анкетата която ще бъде пусната непосредствено преди това за да се види какво мнение се обработва . После екипът (СУ) трябва въз основа на това да прецени дали да прави прекрояване на програмата. Хубавите неща стават бавно, въобще такъв тип ситуации трябва да бъдат решавани бавно. За сегашното второ ниво може да се вземе часно решение което отново трябва да се внесе в студ. съвет. Не трябва да се чувстваме ощетени ако вълната не ни хване, по скоро трябва да се надяваме тя въобще да премине. Не е коректно при толкова слаба активност на судентите във форума да се вземе такова важно и кардинално решение. Разбира се екипа може да реши самоволно да реши проблема но в навечерието на раждането на студ. съвет не е добре.
П.С. Направете една подписка (виртуална в гугъл докс и я представете на Софтуни, докато студ. съвета още не се е оформил, да има някакъв веществен материал и мнение върху което да се работи за взимане на временно решение), разбира се попитайте ръководството преди това дали да го правите. Защото тука се късае за разни правни моменти, които в момента не ми се ровичка да ги търся...
И така описана процедурата вече показва колко излишен ще е този студентски съвет като посредник между студентите и екипа на софтуни. И колко допълнително ще забавя решенията.
Ще трябва вместо софтуни да пусне анкета, те да направят предложение на студ. съвет, който от своя страна да го обсъди на сбирка, след това да се допита до студентите (вероятно пак с анкета), да обобщят резултатите пак на сбирка, да върнат резултатите на Софтуни, те вероятно пак ще ги обсъдят и преценят и едва тогава ще има някакво решение.
Кому бяха нужни тези затруднения?!
Ами незнам, не съм много сигурен, но пък съвета ще снеме малко тежест от гърба на Софтуни, които са затрупани със задачи, а това ще се увеличава. Също така, силно зависи колко сериозно студентите искат да участват в управлението на СУ (в каква степен вярват че студ. съвет ще бъде инструмент на техните идеи), защото форума не може да бъде веществен документ за щяло и нещяло. Появиха се много случаи (паранормални :-) ), които говорят че е нужен допълнителен инструмент за контрол на "социалните проблеми". По добре е нещата да се случват бавно но осъзнато. Отново темата за студентски съвет беше подмината някак си на бързо, беше казано че е формален и неефективен такъв тип управленчиски инструмент, но със сигурност индивидулното и личностното ще бъдът главните инвеститори на идеи и решения, които ще превърнат студ. съвет в неформален. Това не е идеалистическа философия, а просто нещо което съм забелязал в практиката.
Аз искам да попитам кога ще има анкета и защо да чакам някакъв студентски съвет, колко още колеги трябва да се разочароват и да прекъснат обучението си ... Аз съм онлайн студент, защото работя 80 процента от онлайн студентите са принудени да работят и нямат достатъчното време да отделят и питам ОТНОВО, защото във всяка анкета досега съм го казвал, защо онлайн обучението не се направи да е с месец по-дълго от това за присъствените(да не кажа и повече). КОГА ще се вземе под внимание колко студенти влязоха, бяха много надъхани, но просто времето не им стига. Не ме интересува колко време ще продължи присъственото обучение, но много колеги, които бяха във онлайн форма на обучение прекратиха обучението си, защото не им остава време да усвоят тежкият материал за толкова кратко време. Нека се помисли за това как присъствените не успяват, при положение, че имат повече свободно време и това какви са сроковете за онлайн студентите и как им се предлага да карат още един път курса с другият випуск вместо да се вземе логичното за мен решение: Да има разлика в редовно обучение и онлайн. Онлайн да бъде поне с месец повече всеки курс!
Като един от хората, които живот и здраве сме вече почти на финала на основното обучение, мога да кажа, че съм доволен, че ще приключа за 1 година.
Наистина обаче във второ ниво имаше някои моменти, когато така ангажиментите идваха доста и се изискваше много добра лична организация и свободно време, за да се справя човек. Може би част от причината е бързото темпо, с което започва нивото и многото нов материал за усвояване което така сварва хората малко неподготвени.
След средата на курса вече не беше толкова трудно, защото реално продължаваш с поредната JavaScript библиотека. Езикът си остава същия, вече си му свикнал, нещата малко или много са улегнали и всичко става по-лесно.
Колкото до Angular, въпреки всички мнения за курса, за мен лично той си е полезен и се радвам, че го имаше. В крайна сметка сега, когато всичко е минало, остават само позитивните неща и придобитите знания.
Ако от СофтУни решите да удължите сроковете, внимавайте, защото може да дойде момент в който хората просто да си губят времето, вместо да го ползват за учене :). Например аз няма какво да си кривя душата, имаше и моменти в които причината за затрудненията си беше изцяло в мен и протакането ми да се заема по-сериозно с нещата. Разбира се има нужда и от почивка за глъдка въздух от време на време, всичко е в баланса.
Да има различни срокове за присъствено и онлайн не е практично, просто не виждам как ще стане чисто организационно. Ще настъпи голям хаос.
Недейте да се лъжете, че на присъствените студенти им е по-леко, защото ние отделяме доста време да ходим на лекции в определени дни и часове, докато онлайн студентите могат да гледат видеата когато пожелаят и то на по-висока скорост, с изрязани почивки от записа, с пауза и т.н. Има доста присъствени студенти, които работят, има и онлайн, които не работят; да не създаваме стереотипи.
Сроковете ако се удължават ще е за всички форми. И е хубаво да се удължат.
Не е нормално в една седмица да имаме 12 часа лекции, да предаваме между 3 и 5 домашни, да проверяваме между 3 и 5 домашни (х3 или повече от всяко), да има в една седмица 2 лаба и един уъркшоп (всеки по 4-6 часа), последната седмица от курса да имаме нормалните 3 лекции, на следващия ден защита на екипни проекти и два дни след това - изпит. Натовареността ни излиза над 40 часа седмично. А ако добавим и че някои хора ходим като асистенти на долното ниво става още повече. И няма почивни дни, защото постоянно се гонят някакви срокове. Би трябвало даден студент ако иска да прави всичко, което се изисква от него и му се предоставя като възможност, да може да го направи, а виждам, че масово хората спират да правят или проверяват домашни, не идват на лабове и т.н.
Като гледам графика на ниво 2 за седмицата 23 февруари - 1 март се чудя кой го е направил и въобще как се е взело решение, че това е приемливо. На мен ми се струва, че на поправката по ООП ще е пълно, защото не виждам кога хората ще имат време да се подготвят за изпита (28 февруари е 24-часов ден, едва ли ще стигне). Аз лично разсъждавам така - ако на изпита се изложа, има поправка, докато оценките на екипния и от домашните остават, следователно няма да се готвя за изпита и отивам после на поправителен. И такива сметки щом се правят само като се погледне графика - значи нещо много сериозно е сбъркано в цялото нещо.
На първо време можете да удължите сроковете за предаване на домашните с няколко дена - от 7 да ги направите на 10 примерно. Това едва ли ще събори графика за изпитите, който сте направили или някакви други срокове.