Loading...
Kosta avatar Kosta 35 Точки

[Discussion] Лекциите в СофтУни - Предложения

Мислите и разсъжденията по-долу са от гледната точка на онлайн обучаващ се.

Целта на този пост е да предизвика градивна дискусия и да събере различни гледни точки по отношение на формАта на  лекциите в СофтУни.

Ето един вариант, който според мен би бил по-добър от досегашния: предварително записани, редактирани и обработени видеа, както например в EDX, Coursera, Udacity или Pluralsight, съпроводени с информация под друга форма (както слайдовете и демата до сега).

Умувайки не особено задълбочено върху идеята, а и под въздействието на горчивия спомен за изпита по КПК от вчера, ето какви ползи на предложението виждам аз:

Лекциите ще са изчистени от ненужна или не добре представена информация.

  • Информацията ще е стегната, оптимална като обем и  без излишно „разводняване“.
  • Ще се намали и времетраенето.
  • Примерите на живо към темата  ще са „изрепетирани“ и  по-лесно проследими (например когато лекторът навигира между  елементите от проекта – класове, методи, и т.н. - понякога може да е леко объркващо, може би и заради големия зуум на екрана, който се използва за проекторите в залата)
  • Няма да е нужно всички обучаващи се да слушат въпросът на конкретен човек например. (може да ви звучи малко дребнаво, затова ще хапна един Сникърс)
  • Поради възможността за редакция и корекция по време на изготвянето на материалите, качеството на информация ще е максимално. Границата е възможностите на екипа.
  • Звукът ще е качествен smiley
  • Няма да се рисува с мишка по екрана. Не, че искам да засегна художествените възможности на някои от лекторите winkно има и по цивилизовани начини, ако се налага рисуване по екрана.
     

Видеата могат да се разбият на по-малки сегменти описващи конкретна част от темата.

  • Например темата е „Цикли“ а видеото може да се раздели на „For цикъл“ , “While цикъл“ и т.н. което, заедно със слайдовете по темата, може дори да служи като енциклопедична видео библиотека. Трябва ти информация за едномерен масив в C# и я намираш като самостоятелен видео сегмент в лекцията за масиви например.

Ще се постигне консистентност в представянето на информация по дадена тема  

  • Различните лектори преподават по индивидуален начин и така някой от тях може да даде, например, по-подробно обяснение на конкретен проблем, или пък да пропусне някой детайл, който би бил от полза.
  • Лекторите няма да повтарят една и съща лекция по 3-4 пъти през годината
    • stay DRY, нали така wink
  • Не е задължително една тема (видео) да се води от един лектор - може да се вземе най-доброто от всеки.

Няма да има нужда да се губи времето на залата за нещо което може да се свърши у дома.

  • Залата ще може да се използва за работата в екип. За решаване на задачи  на живо заедно с трейнъри и обсъждане на решенията след това.
  • Лекциите в залата могат да бъдат заменени с дискусии и Q&A по темата.
  • Т.е.  ще се използва за нещо, за което действително е нужно, или по-удачно физическото присъствие.

Лекциите могат да се запишат(дублират) и на английски.

  • ​Популярността на СофтУни ще се разшири многократно.

Негативи (спорно):

  1. Ами, изисква се доста работа и човек, или хора, които разбират от видео продукции. Аз лично бих се включил като доброволец в подобна инициатива. Сигурен съм, че сред нас има хора с добри компетенции по проблема, които също биха отделили част от времето си за подобен проект. При това лекциите на СофтУни са достъпни за всички безплатно, така че ще остане и усещането за "полезност" на обществото.
  2. Някой би казал, че хубавото на лекцията на живо е, че можеш да задаваш въпроси на момента. Ами, спорно е! За един може и да е хубаво но за 1000 други да е досадно и загуба на време. Въпросите могат да се обособят като Q&A, било то във форума, или към страницата на всяка тема.
  3. Живият контакт е важен и мотивира. Да, но когато си в група от 5 - 8 човека. Като си с 200  колеги и слушаш лекция е все тая, поне според мен. Е, ако лекцията протича като популярен фестивал от 69г. например, си взимам думите обратно и изтривам постаsmiley.  Аз лично предпочитам гледането на лекция от удобството на средата, в която реша да я гледам – пред камината, или в хижата, или в гората – няма значение. Не смятате ли, че това е една от ползите на съвременните технологии. За съжаление видео лекциите в момента не са особено "онлайн френдли".

Ще се радвам, ако споделите мнения и собствени предложения по темата.
П.С. Ако вече има подобна тема, се извинявам и трия скоропостижно.

6
Общи приказки 08/02/2016 21:47:49
Filkolev avatar Filkolev 4482 Точки

Идеята не е лоша, но не е напълно приложима в контекста на СофтУни. Обсъждани са подобни предложения и преди.

Проблемът е, че за мащабите на обучението тук такава схема няма да работи. Така или иначе всички знаят, че имат на разположение стари лекции; въпреки това са малцинство хората, които ги гледат предварително (най-често отличниците). За да е успешен този модел, трябва предварително да се подсигури, че хората са много сериозни, за да се движи учебният процес по план. А това значи, че няма да има по повече от 30-50 души във випуск, което е съпоставимо с HackBulgaria например.

Това, което може да се направи, е в някои отделни отворени курсове да се тества такъв подход. Но в основната програма няма как да се случи, защото подобна схема не е съвместима с бизнес модела на университета. Обратното твърдение трябва да бъде доказано емпирично, за да има шанс този модел някога да бъде поставен като реална алтернатива и евентуално приложен на практика в целия курс на обучение.

0
KatyaMarincheva avatar KatyaMarincheva 572 Точки

Аз имам друга идея - не моя, видях я във видеа от курс за $3500 на месец - PHP II Higher Structures на Zend Technologies - за съжаление скриха видеата за които имах password.

Та текният лектор правеше следното:

- курсистите имат Exercises Book, в който буквално не пише нищо, това е само списък какво ще се прави на дадената лекция - за една лекция пишеше само че ще се пишат класове

- лекторът открива лекцията, казва сега си напишете по един клас - без да обяснява как! Всички студенти се логват в https://dotnetfiddle.net/

- след определено време, всеки студент paste-ва неговия си вариант на клас в dotnetfiddle

- преподавателят избира сполучлив вариант, обсъжда го, поправя каквото реши; минава бързо по по-малко сполучливите или просто алтернативни добри варианти и посочва стандартни грешки, после дава следващата задача - а студентите си остават с целия обсъждан код в dotnetfiddle (аз например си копирах този код от техните dotnetfiddle сесии от целия курс - много полезно!)

Това може да се пробва дори на една лекция само. Естествено не повече от 5 човека ще дойдат подготвени и ще се решат да paste-ват код във видимата за всички, обща dotnetfiddle сесия. Преподавателят ще има малко неща за преглеждане реално. Ще се очаква интелигентно разбиране от страна и на студенти и на преподавател: студентите не могат да очакват преподавателя да може да им коментира веднага и без предварителна подготовка всеки код който са взели copy/paste от stackoverflow, преподавателят също не бива да го очаква от себе си.

Изпълнимо е, доказано полезно е - и е вариант на идеята на Наков, че програмиране се учи с писане на код, не с гледане!

 

1
ttitto avatar ttitto 1153 Точки

Това е много близко до практиката в курса по Питон. Наистина много полезен подход, но за съжаление бързината, с която се случва това не е достатъчна. В смисъл нашите студенти доста бавно качват задачите, а единият лектор, който остана, не успява да прегледа в реално време качените решения и същевременно да отговаря на въпроси в залата.

Като цяло моето мнение по темата е консервативно. Мисля, че Софтуни успя да стъпи на крака и предоставя доста добри материали за обучение за тези, които наистина искат да научат нещо. Но никога, каквито и да са тези материали, те няма да бъдат достатъчни нито да станат добри програмисти, нито дори да си вземат изпитите с отлична оценка. Винаги студентите трябва да търсят сами допълнителни материали, които подхождат на тяхната индивидуалност. 

0
Kosta avatar Kosta 35 Точки

Започвам да разбирам опасенията ви.Оказва се, че предварително записаната лекция води неизбежно до модела тя да е за домашно, а домашното да е за в клас. Моята гледна точка, пак казвам, е на онлайн студент, където всичко ми е за домашно освен изпита. Явно нещата стоят по друг начин, когато става въпрос за присъствена работа с обучаващите се.

Поправи ме, ако не съм те разбрал правилно, но това което казваш е, че подобен модел ще отсее сериозните от несериозните студенти, защото само сериозните ще вземат участие в присъствените занятия.Това лошо ли е? Т.е. сега и сериозни, и несериозни пълнят залата, та чак до изпита, когато става "отсяването". Може би при сегашния вариант, тези които изостават имат шанс да наваксат до самият изпит. Докато, при експерименталния, изпуснеш ли 1, 2, упражнения и ще се демотивираш от усещането за изоставане от основната група... 
И да, разбира се, че подобна идея изисква евентуален експеримент, "proof of concept", в малък мащаб за да може да се анализират плюсовете и минусите, и да се стигне до някакво заключение.

Хубаво е, че ти от гледната точка на трейнър споделяш опит от "кухнята".

1
RoYaL avatar RoYaL Trainer 6849 Точки

Коста, както се казва - всеки може да обучава шампионите, по-трудно е да обучаваш останалите. В СофтУни целим да дадем шанс на всеки, който видим че е положил старание, усилия и има желание да се развива в сферата, а именно - минал е входния изпит. Ако след това ситото продължи по този начин, въобще няма да имаме нужда от тези три зали и търсенето на следваща - в едно малко кабинетче ще обучаваме 30тината сериозни човека от курса :) Но както каза Фил, това не е идеята на СофтУни.

Проблем е и, че някои от "сериозните" ученици, гледат с пренебрежение на останалите, вместо да им помагат да стигнат тяхното ниво и да ги надъхват да са сериозни и да полагат големите усилия вкъщи.

0
Kosta avatar Kosta 35 Точки

Да, разбирам напълно и всъщност подкрепям изцяло модела на СофтУни. Това че ми се иска видеата (включително и тези от семинарите) да са по-добре заснети и обработени (като тук наблягам на техническата част* а не толкова на съдържанието), е просто частен случай, който реших да споделя и да видя какво мислят и останалите.
Мисля, че можем да стигнем до заключение, че предварително подготвени и записани лекции, водят до промяма на учебния модел, което не е съвместимо с идеите и методите на СофтУни.

Ако сте съгласни с това твърдение, можем да приключим дискусията и да се съсредоточим върху поправителните wink 
...или поне тези от нас, които ги очакваме с големи надежди.

*като стана въпрос за семинарите - представете си TED...напълно постижимо е.

0
Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.