Софтуерно Инженерство
Loading...
+ Нов въпрос
nnikolov avatar nnikolov 9 Точки

Моите впечатления от Software University/ Основи на прогамирането/ Интензивен курс

Здравейте на всички!!!

Софтуерният университет е добро място да над градите уменията си и да навлезете в една нова среда.

Двете зали са добре оборудвани и са достатъчно широки за провеждане на лекции и семинари.

Ако нямате компютър в залите има и може да се запише да ги ползвате. Хората са много любезни и винаги ще Ви окажат съдействие.

Аз лично не можах да се справя добре на изпита днес и съм разочарован от мен и, че не съм се подготвил по-добре. Даже си помислих с толкова налични материали няма начин да не се справиш и да не изкараш добра оценка.

Кликах на резултатите и видях много хора, които имат 0 точки. Около 10 човека от 2-та проведени изпита имат по 400-500 точки и друго всичко е доста слабо представяне.

На което води моят въпрос:

Не мислите ли, че трябва да се промени нещо в начина на преподаване и материала да може да се възприеме по-добре?

Много пъти, когато сме имали лекция, а след това домашното въобще не отговаря на лекцията, която сме имали в същият ден.

Повечето знания, които човек трябва да натрупа е сам да си търси от интернет и каквото си научи това.

Надявам се да обърнете внимание за бъдещите студенти в университета за възприемане на материала по-адекватно.

Поздрави,

//Просто един потребител

JOHNY avatar JOHNY 197 Точки
Best Answer

Привет,

Преди известно време подех подобна тема, а днес имах възможност да си поговоря и с асистентите преди изпита.

За мен лично залагането на самообучение не е лоша идея, но и не трябва да се прекалява с нея.

Факт е, че в 6-та лекция се преподава Console.WriteLine(), а човек няма как да си напише домашните до 5-та включително без да го е научил. Същото важи и за циклите, да не говорим за вход и изход от конзолата.

Аз лично се колебая доста сериозно дали да продължавам изобщо по този път, защото за да успее човек при подобен начин на развитие е необходимо:

  • Да е безработен и някой да го храни година-две, докато се изучи;
  • Да завърши няколко пъти нулевото ниво за да му остане време да се справи;
  • Да е невероятен гений, който за месец да научи и прилага това, което хората правят с години.

Първият вариант е рядко срещан, вторият честно казано изобщо не ми допада, а в третият не вярвам.

Както при домашните, така и днес на изпита побеснях от безсилието, което като че ли е неизбежно. Знам, че съм в готин ресторант, знам че храната е хубава, знам и какво да си поръчам, но не знам как да го кажа. В крайна сметка стоиш гладен, преглъщащ и меко казано ядосан.

Наложи ми се да загубя два часа само за да намеря верният оператор за прилагане на вече създаден алгоритъм. Равносметката показва,че губя 5 минути за създаване на алгоритъм, 2 часа за ровене на подходящи оператори и още 10 минути за писане и проверка на код. Честно, не мисля, че това е ползотворен начин на обучение.

Вероятно истината е някъде по средата и ще се радвам за в бъдеще да има повече жив контакт, повече обяснения, ясна последователност и максимален ефект за всички ни.

Факт е, че повечето успели да вземат над 300 точки карат нулево ниво не за първи път. Защо ли?

И за да не реши някой, че мрънкам - никой с нищо не ми/ни е длъжен, но като че ли университета трябва да мисли и за това как да обучи максимално добре и в по-дълъг период студентите си. 

Резултата ми е 210 точки и е достатъчен да премина към първо ниво. Не знам дали да го броя за добър (защото за сефте минах през нулевото и то за един месец, а и днес за първи път решавах в judge или задачи със звездичка) или за лош (защото съм далеч от 500 точки). Знам обаче, че възможността да продължа напред не ми донесе радост, а само нова порция колебание. Не че на някого трябва да му пука, но feedback-a уж е важен.

 

Поздрави на преминалите изпита, а на останалите - не се притеснявайте - ще има нови курсове и наистина не е лесно да съчетаеш учене/работа/СофтУни, че да се представиш и добре на изпита. Това, че днес не сте взели достатъчно точки не означава, че "не ставате за програмисти", а само, че Ви е необходимо още малко време.

 

4
26/04/2015 23:55:41
quickben avatar quickben 976 Точки

"защото за сефте минах през нулевото и то за един месец, а и днес за първи път решавах в judge или задачи със звездичка"

Колега при това положение пак много си изкарал! Нямаш право да се оплакваш щом не си си направил труда да решаваш минали изпити в джъджа или поне да си изрешил всички(или поне някои) задачи със звездичка.

Факт е, че програмата е далеч от перфектна, но понякога е хубаво да търсите част от вината във себе си.

Ако ти кажат, че 5-6 глави от книгата на Наков ти стигат, всеки разумен човек ще вземе двойно повече.

И ако си мислите, че сега ви дават задачи за които лекциите не са достатъчни си 'in for a treat' когато напреднеш в софтуни(тази тенденция се засилва със всеки изминал курс)

И аз псувам като невидял, но стискам зъби и правя това което е нужно за да си науча материяла. Редовно взимам целия матерял много преди изпита, чета книги, гледам лекции от други академии и пак ми е каша в главата и едвам смогвам да изкарвам добри оценки, така че, да не те учудва, че хора които не са положили максимум усилия не са се представили добре.

Както каза Наков наскоро в едно предаване: Ако се бориш за 3, когато се провалиш ще имаш 2, ако се бориш да си от първите когато се провалиш пак ще си сред хората с топ резултати.

Също така имайте предвид, че много от хората с топ резултати имат опит с тази материя...

ps - бас хващам, че ако вместо да пишеш романи тук във форума беше вложил това време в учене и решаване на задачи щеше да изкараш поне 100+ точки :)

17
27/04/2015 00:43:15
JOHNY avatar JOHNY 197 Точки

Изрично подчертах, че не мрънкам, а споделям мнението си, но въпреки това пак чета противоположното.

Никъде не търсим вина, а само по-добро разпределение и използване на времето в университета. Винаги ли трябва да има виновни?

 

Като цяло смятам, че гледната ти точка е леко "сбъркана". Защо ли? Ще ти покажа:

 

  1. Отхвърляш идеята, че времето е малко, материала-много, а самообучението куца;
  2. Цитирам - "И аз псувам като невидял, но стискам зъби и правя това което е нужно за да си науча материяла. Редовно взимам целия матерял много преди изпита, чета книги, гледам лекции от други академии и пак ми е каша в главата и едвам смогвам да изкарвам добри оценки".

Последно кое е вярното? Това, от което "се оплакваме" и ти потвърждаваш или предишните ти твърдения?

 

  1. Цитирам - "И ако си мислите, че сега ви дават задачи за които лекциите не са достатъчни си 'in for a treat' когато напреднеш в софтуни(тази тенденция се засилва със всеки изминал курс)";
  2. В същото време обаче времето и на теб не стига, четеш извън лекциите доста, ровиш се и т.н. (виж предишният цитат).

Пак да питам - защо веднъж отричаш нашата гледна точка, а след това даваш личните си доводи колко е вярна дори за теб? Факт е, че лекциите са объркани като поредност, а и за доста неща мълчат (включая домашни и изпити).

 

  1. Цитирам - "Както каза Наков наскоро в едно предаване: Ако се бориш за 3, когато се провалиш ще имаш 2, ако се бориш да си от първите когато се провалиш пак ще си сред хората с топ резултати.";
  2. Перифразирам - "Както каза JOHNY преди час-два: Ако те обучават за 3, когато отидеш на изпита ще имаш 2, а ако не разчиташ на университета или го завършваш няколко пъти имаш шанс да си сред хората с топ резултати."

Надявам се, че разбираш идеята на перифразирането.

 

  1. Цитирам - "Също така имайте предвид, че много от хората с топ резултати имат опит с тази материя...";
  2. Цитирам себе си - "Факт е, че повечето успели да вземат над 300 точки карат нулево ниво не за първи път. Защо ли?"

Странно, но ти самият отчиташ, че за да имат добри резултати повечето от студентите са се обучавали повече от веднъж даже за нулево ниво. Това нищо ли не ти говори за ефикасността на системата?

 

Като погледнеш от този ъгъл казаното от теб излиза, че подкрепяш "мрънкалниците", защото ти самият изпитваш същото. Ако погледна от първосигналността на публикацията ти ще трябва да възприема, че "такъв е живота" (както казват французите) и трябва по христински да подам и другата буза (или каквото имам за жертване). Не смяташ ли, че има и "златна среда"? Не ми казвай, че никога не си я търсил.

 

И нека ти кажа нещо - доста хора влизат да учат в СофтУни не за да се спасят от безработицата или с фикс идея да взимат "страхотни кинти" някой ден. Допусни, че някои от нас си имат бизнес, семейство и прехрана, а програмирането е една нова врата към интересен за тях свят. Врата, която може да бъде и подмината ако от другата и страна те чакат само несгоди и пилеене на време. С нас или без нас живота продължава, но не виждам лошо да се натрупа опит на базата на днешните изживявания за да бъдат утрешните по-добри.

На базата на това не очаквай всеки да има твоето свободно време, желание, способности или амбиции и да бъдете като правени на матрица. Животът е шарен, хората - също.

Ти самият не си бил доволен от изпита си (справка - ТУК), но сега твърдиш, че няма ядове и да е така. Разархивирай си спомените ако обичаш и ги прегледай.

Бъди здрав и понякога си припомняй, че хората основно са да вида:

  1. Лидери - търсещи промяната, развитието и непрекъснатото подобрение;
  2. "Стадо", което предпочита утъпканият път, дори и да е все още трънлив. По-лесно е да "стискат зъби", отколкото да кривнат от пътя за да открият нов такъв

Ти от кои искаш да бъдеш е право и въпрос на твой личен избор. Нека не забравяме обаче, че той по никакъв начин не ангажира околните.

 

Поздрави!

 

P.S. Последен цитат - "ps - бас хващам, че ако вместо да пишеш романи тук във форума беше вложил това време в учене и решаване на задачи щеше да изкараш поне 100+ точки :)" - Бас хващам, че не ти отива да ми даваш наклон на Visual-a, затова и моля повече да не се опитваш.

2
27/04/2015 01:35:36
quickben avatar quickben 976 Точки

Задача №2 и №4 се решават с по-малко редове от глупостите които изписа туко що(не, че ги чета), пиша си teamwork-a вместо да се оплаквам въф форума(нон-стоп, не че не го правя от време на време).

1
MladenMladenov avatar MladenMladenov 80 Точки

Здравей, 

 

И аз днес бях на изпит. 

Наистина резултатите, които аз лично постигнах не са това, което ми се искаше, но това може да ме амбицира да положа повече усилия за следващите изпити.

Като цяло, като коментар към тези 2 месеца мога да кажа, че в СофтУни наистина се учи.

Не трябва да се отчайват хората, за това, че не са се справили на изпита. 

Има нещо много важно, че това е курс по програмиране. Не е лесно, ако беше лесно всеки щеше да програмира. 

Групата от месец Март, беше притисната от време - няма спор. Вероятно работещи или заети хора няма как да отделят достатъчно време за подготовка при толкова къс срок.

Съвет от мен, ако наистина искате да се занимавате с програмиране, може да отделите време да изгледате клиповете от предходни курсове, да направите домашните, да решите задачите в джъдж. Дори и да не сте записан "официално".

При следващия възможен изпит ще сте от хората с добри общи познания.

Далеч съм от мисълта, че ако някой не е изкарал изпита не става за програмист, знам колко натоварено ежедневието и съчуствам на себе си и на всички, който имат желание, но не и достатъчно свободоно време.  Поне на мен ми се иска да го имам в излишък.

 

5
26/04/2015 23:59:31
EBojilova avatar EBojilova 330 Точки

И моето мнение не се различава от вашите.

Днес на изпита изкарах 500 точки, но:

1. Започнах с януарската група без да се записвам(само ги следях и пишех домашните, без да ги предавам), за да видя дали ми е интересно.

2.Записах се във февруарската група.

Дефакто съм имала почти 4 месеца за подготовка, 2 седмици от които не съм се занимавала изобщо поради други ангажименти.

Мнението ми е, че поне 3 месеца си трябват ниво 0 да улегне и да си уверен на изпита.

Според мен многото нулеви резултати са от мартенската група, те дефакто имаха само 1 месец, за който е почти невъзможно да изкараш над 200 точки(01 и 03 задача). Мое лично мнение, разбира се :)

6
simeon_l avatar simeon_l 5 Точки

 И аз споделям мнението,че трябва повече време за да се усвои материята.

 Аз самият се занимавам с нещо коренно различно от програмирането, а последният  ми контакт  с математиката беше преди 10 години. Въпреки това успях да науча много в последният месец и си мисля,че трябва да мина през нулевото ниво поне още веднъж за да знам,че наистина съм научил и усвоил Основата, защото тя е много важно нещо.

 Според мен този начин на преподаване на материята е подходящ. Така се научаваш да търсиш и използваш информация, която я има в изобилие в момента. Всеки си преценява колко време му е нужно и колко време може да отдели :)

 Поздрав към екипа на SoftUni!

4
snipersniperson avatar snipersniperson -21 Точки

Например да оправят системата да приема абсолютно валидни решения. Най-малкото не знаем какви са тестовете в нея и какъв точно вход и изход искат от нашия код, защото за някои задачи явно това не съвпада с условията им (*)! Заради това и други неща не е случайно, че повечето хора решиха по задача-задача и половина до две, за да минат. Поне тези, които са в онлайн курсовете.

 

* Визирам входа и изхода от PHP и JS. Двата езика са в топ 10 на повечето класации за последните 10 години, да не говорим че с единият все още се пишат над 75% от сайтовете, а другият държи изкъсо client-side development-a.

-1
quickben avatar quickben 976 Точки

Наков на първата лекция: Judge-a подържа и други езици, но използването им на изпита по C# BASICS е на ваш риск.

0
snipersniperson avatar snipersniperson -21 Точки

Тоест няма смисъл да продължаваме тези, които по принцип не ползваме C#? Проблемът обаче важи и за този език ;)

1
27/04/2015 10:18:05
quickben avatar quickben 976 Точки

Е как да няма смисъл, просто казвам, че е нормално системата за този изпит да е оптимизирана на C# и посочвам, че ви е казано, че не е препоръчително да се използва друг език на този изпит.

Доколкото знам програмата ви се различава коренно от тази на предишните два курса и ще се изучава предимно C# в първо ниво, ти би трябвало да си се интересувал каква точно ви е програмата след като си кандидатствал.

А относно това, че judge-a си има проблеми, да така е, но с малко тренировки му се свиква и става лесен за употреба, най-неприятното е, че за една кавичка на изходните данни може вместо 100 да изкараш 0 :(

 

0
GogoK avatar GogoK 80 Точки

Колега ако беше застанал със собствения си профил, щях да приема темата и въпросите които задаваш за правдоподобни - от части.

 

"Не мислите ли, че трябва да се промени нещо в начина на преподаване и материала да може да се възприеме по-добре?"

Някои неща наистина се възприемат по трудно, други са по леки.. интуитивни дето му викат.

 

"Много пъти, когато сме имали лекция, а след това домашното въобще не отговаря на лекцията, която сме имали в същият ден."

Домашните винаги отговарят на лекцията, но половината от тях са направени така че да те затруднят. Тоест да не ги решиш с лекота и да решиш че си програмист вече :)

 

"Надявам се да обърнете внимание за бъдещите студенти в университета за възприемане на материала по-адекватно."

Направи си труда моля те и провери колко промени има по учебния план за една година. Не съм съгласен с това "по-адекватно".

Нормално е ако не си решил задачите на 100% да те гложди някъде нещо. Аз също не показах всичко което научих. Но се замисли - ако си решил поне 2 задачи и имаш идея как да решиш поне още една или две - това означава ли че системата не работи?

Един колега преди 2 месеца ми беше казал... мат'Ряла не ти е слегнал. Колежката по горе и тя го споменава. Ако до някъде пасваш на предния абзац - по добре запиши Fundamental и ако там не си сигурен в наученото както сега, по добре повтори него ;)

Поздрави!

6
27/04/2015 04:32:08
a1mbiser avatar a1mbiser 63 Точки

Само да попитам нещо което очевидно не е коментирано тук а именно някой от записалите се на този курс забеляза ли думичката интензивен когато се записвахте?Лично според мен подобен тип курсове са подходящи за хора които или могат да отделят страшно много време (9-10+ часа дневно) или такива които имат опит в тази област (т.е. записват се да донаучат нещата а не да учат всичко от нулата).Ако можете да отделите по 3-4 часа (или пък дори по-малко) според мен един курс с нормална интензивност би бил далеч по-подходящ например аз и един приятел се записахме на янураският курс без да имаме някакъв сериозен опит с програмирането моят приятел изкара 375т.(като има знанията за 500 просто се залута в една от задачите и не му стигна времето) аз изкарах 500т. т.е. според мен човек,който може да отдели повечко време и с нулеви знания ще може да усвои материяла но поне за два месеца защото съм убеден,че ако се бяхме записали на по-интензивен курс един месец нямаше да ни стигне да усвоим/приложим знанията достатъчно пъти и резултатите ни щяха да са далеч по-ниски.

ps.Похвално, е, че хора с без предишен опит  са успели да изкарат изобщо някакви точки за толкова кратко време независимо от резултатите поздравления от мен!

9
27/04/2015 09:15:43
MladenMladenov avatar MladenMladenov 80 Точки

След, като прочетох мнения на няколко души, мога да споделя поуката, която ми хрумна.

След изпита, ако нямате 500 точко, просто преминете отново през материала от Basics. Повторете курса с всички те му задачки и домашни, направете отново цял изпит в джъджа и това трабва да стане преди следващото ниво :)

 

0
27/04/2015 11:16:53
malkstor avatar malkstor 348 Точки

Потвърждавам, на мен за малко не ми стигнаха точките че да ги добутам до 500, но:

- записах февруарския курс за да имам цели 2 месеца

- бях записал и най-първия курс миналата година като наблюдател, както и един от есенните, като не съм се готвил много интензивно, но след първия определено не се чувствах готов за изпит.

- изрешил съм всичките задачи, давани на изпити до сега

 

Просто не виждам как може човек за един месец да научи толкова неща, освен ако няма предишен опит.

Като извод мога само да кажа - ако на човек му е интересна материята, дори и да не е доволен от резултата си не трябва да се отказва - дай му време, занимавай се още самостоятелно или като наблюдател и опитай пак след някой друг месец.

3
MladenMladenov avatar MladenMladenov 80 Точки

Сългасен съм! И пак, слаб резултат на изпита не значи, че не ставаш(не винаги) за програмист, а просто не си бил подготвен.

1
enevlogiev avatar enevlogiev 1169 Точки

Всички бъркате сериозно.
Искате университета да свърши цялата работа по подготовката ви - отивате на лекция, отваряте един капак на главата, вътре сипват някакви знания и това е - вече сте научили всичко за операторите, примерно. Второ, преди да се явите на изпит, може поне да пробвате как работи системата. Дори да измислите най-гениалния алгоритъм, правен някога, едно "Please enter the width N: " го прави безполезен. Мисля, че това е споменавано над сто пъти.

И най-важно, учите по системата, която е на почит в България от 1944г. насам. Т.е. някакъв материал се зазубря барабар със запетаите и удивителните. И какво се получава, когато изпитът не е върху този материал, а върху това как се използва ?

16
pataroka avatar pataroka 319 Точки

+500 За това мнение. Определено грешката е у самите студенти, за да не смогват с нещата. Дори тези, които работят. Всички с изключение на първия випуск имат едно много подценявано предимство - наличието на материали от предходните курсове. Но като гледам и мненията тук малко хора са се сетили да се възползват от тази екстра и да вървят крачка две пред материала. Почти всички очакват да им бъдат наляти знания по време на лекциите и остават в заблуда, че това ще им е достатъчно. Като студент, който ще презапише първо ниво(защо е коментирано в друга тема), мога да споделя с колегите, които тепърва ще се впуснат в приключението Софтуни, че единствените поне за мен полезни неща са отборните работи и уъркшоповете. Есенцията от самите лекции се съдържа в презентациите и всеки средно интелигентен човек би могъл да извади каквото му трябва от тях за да си реши домашните. Има редки случаи в които лекторите се отплесват да показват странични пинизи, но те се броят на пръстите на едната ръка на невнимателен стругар.

И в контекста на всеобщото мрънкане ще измрънкам нещо, което споделих с Ангел на защитата на  JS проекта. Нещото, което не достига на настоящата обучителна система е повече практически занятия. Защото няма какво да се заблуждаваме - програмист не се става с четене на книги и гледане на видеа, а с решаване на реални задачи и казуси... И понеже ще трябва да умрат няколко поколения преди българинът да се научи да се самообучава, тук е ролята на Софтуни като образователна организация, па макар и с не докрай идеална цел, да създава условия и да натиска студентите си да вървят в тази посока.

П.П. А и за недоволните от резултатите си от вчера, само ще кажа, че вчерашния изпит(поне сутрешната му версия) е най-лесния по Programming Basics от поне 8 месеца насам. Особено задачата с рисуване беше направо смешна и мисля че такава патетична задача за рисуване не е давана досега на входен изпит. Като се вземе предвид и че традиционно първа задача е проста задача за сметки, ако някой от явилите се вчера има по-малко от 200 точки и са му трябвали повече от 20 минути за да ги изкара, наистина би следвало или де се ориентира към друга професия или да повтори средношколското си образование.

5
27/04/2015 13:05:51
KatyaMarincheva avatar KatyaMarincheva 572 Точки

Здравейте колеги,

Не твърдя че изказването ми не е повлияно от други фактори, защото идвам да уча в СофтУни след толкова грандиозно лош опит в две други академии, че СофтУни и нищо да не бяха правили - пак щях да съм възхитена от тях. Ще подчертая най-положителното, което съм срещала в обучението на програмисти, и извън СофтУни.

Конкретно в СофтУни съм възхитена от:

1. Логика и обвързаност с практиката на самата структура на обучението:

* решавайки всички предишни теми, открих за себе си три ясни тенденции в изисванията:

- трябва ви дълбоко познаване на вградената функционалност на езика (постарах се, получи се!)

- трябва ви много добро познаване на възможностите за program flow control (постарах се, получи се!)

- трябва ви практика и стабилни познания за побитовите подходи към решаване на задачите (това го заобиколих с решения със стрингове и матрици по време на подготовката, и така "заобиколих" и 5-тата задача на изпита, в превод: ако имах един ден да стоя на нея и да се чудя кое как се прави - щях да я довърша :) 

* за сравнение, когато учех преди в "една друга академия" непрекъснато имах усещането че решавам напълно самоцелни и безмислени задачи. Направих reality check, в моя случай беше лесно - трето поколение подред (от 1969) точно 50% от членовете на семейството ми са програмисти, и такива са и повечето от приятелите ни. Та отидох при собственик на софтурена фирма, показах му SoftUni задачата Fit Box In Box (най-елементарното) и той каза едно възхитено: Да! (веднага му направи впечатление: СофтУни преподават директно използваеми неща, искам да наемам техни студенти. Показах му и една задача за котки убийци от "другата академия", на нея той също възкликна: "Тва за кво ти е!". Та отговорът на въпроса: "Is it only me, or...?!!" Не съм само аз, работодателите също смятат, че ако не уча в СофтУни - в прав текст си губя времето.

* още едно сравнение с нещо частично положително извън СофтУни, този път поименно: курсът PHP II: Higher Structures на Zend Technologies, лектор Dave Clark (курсът струва около $3500-$4000 за един месец, но шефът на сина ми му платил курса за да учи, та и аз погледнах някоя и друга лекция покрай него): 1. като видях учебника им си помислих, че в него има само план какво ще се учи, и нищо от този план не е развито в урок, защото сигурно на лекциите ще го обяснят: нищо такова - лекторът каза на общо 8-те студенти че днес ще учат цикли, показа им php.net, и им каза да си намерят там цикли и да си ги приложат, следващите два часа се състояха от "не така" обяснявано по решението на един избран студент само! 2. Положително: лекторът даде на студентите кубчетата (php.net), и ги остави сами да си ги сглобяват да видим кой какво ще си построи; 3. Отрицателно: адски развлечено във времето, разглеждане и хвалене работата на един студент само - след третото споменаване на "let's see now what Patrick has done" вече бях сигурна че дори ако просъществуването на интернет и планетата зависят от Patrick, аз няма никога да ползвам и буквичка от кода му....)

* и още един пример: синът и снаха ми са програмисти в софтуерна фирма в Калифорния, и наскоро шефът им наел нови програмисти, току-що завършили софтуерни специалности в известни университети. Снаха ми беше потресена от стандратизираното им мислене, оплакваше се че за уебсайта, по който работят им трябва if/else (ако потребителя кликне тук, иначе ако кликне там - за php-страната на кода) - а тези университетски специалисти не разбирали за какво става въпрос, свикнати били да прилагат точно и само този пример, който са имали в учебника.

Изводи относно структурата на учебната програма:

Да, съществуват явно две тенденции в обучението:

- тази на класическите университети, които ти дават толкова много на лекции, че и с 1/3 от ученото пак изкарваш 6.00 - всички сме свикнали с това, и сме в шок когато видим че със 100% от лекцията се изкарва 3.00 плюс/минус.

Проблемът е, че на софтуерните фирми не им харесват програмисти обучавани по този класически начин, неизползваеми са в реална ситуация. Това е нещо като илюстрация на едно от определенията за интелигентност: "интелигентност е това с което оставаш ако попаднеш сам насред пустинята (и нищо, от това което носиш, не ти върши работа, или импровизираш или умираш)".

- тенденцията на СофтУни, Zend Technologies, и явно много съвременни обучения за програмисти: казват ти какви аспекти са ти най-важни за да си добър в професията, и те оставят да си сглобиш кода сам/а.

2. Ясни изисквания, и очакванията от нас на изпита в СофтУни са като изпълнено обещание: казахме ви какво ви трябва и точно това реално ви трябва. От разговорите ми с работодатели знам, че това остава валидно и след изпита: като започнем работа ще ни трябва точно това, което Светлин Наков ни е казал че ни трябва.

3. Лекците - тук почвам с примерите в обратен ред, защото от глупост не слушах лекциите на СофтУни преди изпита:

* Когато учех в "една друга академия" на лекции непрекъснато имах чуството че лекторът откровено не знае какво прави - имах случай да остана на удължена с два часа лекция защото лекторът отчаяно се опитваше да реши една 4-та задача от минал изпит, накрая след хиляди редове код я докара до 82 точки и каза: "ами то при толкова много copy/paste и толкова дълъг код вече не мога да намеря къде съм сбъркал". Ами майка му мечка, select / right click/ Refactor /Extract method...... (купил си си компютър, още там ти е била грешката!). И за да засили очарованието на околните, същия лектор започваше всяка лекция с едно гордо: "Я да видим колко човека са разбрали, 10 от 200, много сте, още преди средата на лекцията вече ще сте нула!". Леле, верно бе! То и треньорите на сестри Малееви биха са гордели със себе си ако можеха да доведат нещата дотам, че да изглежда че Малееви не стават за тенис!

* когато слушах лекциите от курса PHP II: Higher Structures на Zend Technologies, третата беше за синтаксис: variables до loops, и въпреки че се натичаше Review, 80% от студентите не знаеха как да ги ползват - лекциите всъщност бяха само упражнения. Петата лекция беше класове, структури и обекти - в сравнение със СофтУни - много по-скоростно препускане из темите, и занаятчийско: обещават докрая на курса да можеш да си направиш e-commerce application (и нищо друго). Другото недомислие бяха примерите за приложение на дадено знание, които лекторът се опитваше да дава - напълно неадекватни на нивото на студентите, те слушаха че loops е важно да се прилагат в "това", но какво е "това" никой не можеш да схване - без да е работил от 10 гоодини насам в тази област......

* откакто отворих за първи път сайта на СофтУни, съм слушала само една лекция на Светлин Наков, бях възхитена разбира се, веднага се преместих да уча в СофтУни, после като видях други имена на следвашите лекции - дори не ги пуснах (не исках да си причинявам отново "другата академия"). Не бях права да откажа да слушам лекции на други лектори на СофтУни, вчера търсих из лекциите решаване на побитови задачи, и чух как RoYal обяснява Knight Path - бях потресена! Господи, имало разум във вселената! (нито следа от "не знам какво правя", никакво запълване на 80% от "лекцията" с "Let's see now what Patrick has done", елегантен подход към последователността в решението, Логика! Софтуерно израснах с 10 години за 10 минути слушане на неговата лекция! Класа!). Disclaimer: по много форумни въпроси не съм съгласна с господин RoYal, но Светлин Наков определено разбира от подбор на лектори!

4. Качеството на изучавания код.

Когато след "другата академия" за първи път отворих авторско решение в judge просто ми идеше да извикам от удивление: 10 пъти по-кратък код от това което бях свикнала да виждам в другите авторски решения, ясното усещане за "знам какво правя", Логика! За един месец в СофтУни си съкратих поне четворно дължината на кода, вече избягвам да използвам permutations, и пет речника там където всичко се прави само с for loop. За съжаление осъзнах, че предишният ми "опит" в някои части си е нараво вреден. Веднъж дори copy/paste-нах permutations решение дадено като демо към лекция в другата академия и започнах да се чудя защо получавам грешни отговори - докато ми просветна че алгоритъма на програмата е грешен, и не си намерих верен от StackOverflow.......

5. Асистентите - вчера на изпита само един от толкова много беше от вида "не знам какво правя", но си беше мой избор нито веднъж да не го потърся за нищо, тъй че равносметката е супер положителна! Останалите асистенти бяха точно това за което бях чела из форума - приветливи, знаещи :)

За сравнение, в "една друга академия" на първата почивка асистента покани всички явили се на изпита да се качат на покрива на сградата и да скочат от там. След лекцията Primitive Data Types and Variables, пък пак там останах на упражнение, и повиках асистент да го питам в какви случаи мога да ползвам condition ? first_expression : second_expression; Асистента видя и List (в решението ми, явно за първи път), и каза: "това не е нищо! това са само някакви безмислени линии код!", после извика лектора, който ми обясни че не знае дали мога да пиша condition ? first_expression : second_expression; извън Console.WriteLine();

За повторението и времето колегите са прави, минавам през C# материала за трети път, и си е моя вината че "заобиколих" лекциите на СофтУни и побитовите задачи, учех само по judge архивите. Друг е въпроса дали щях да минавам през материала за трети път ако още първият бях почнала в СофтУни...... Но време за слягане на нещата си трябва.

Има и друг фактор в това което ни затруднява, и той не идва от СофтУни - за PHP, лекторът на Zend Technologies прати студентите да си събират кубчетата из php.net, за C# си имаме MSDN, но поне от моя гледна точка там нещата не са толкова user-friendly. Например примерите за използване на елементарни операции с List са взети от задачи решени с обекти и структури, а е малко неадекватно да очакваш някой да не знае какво да прави с List, а вече да ползва класове, обекти и структури - та почваш да се чудиш това сега за кого е писано. Проблемът не е в това, че ни пращат сами да си събираме кубчетата от които да си сглобим решение, проблемът е в източниците на кубчета. Ако са неорганизирани губят страшно много време за начинаещ. Мое мнение.

Както казах, с такава база за сравнение няма как да не съм възхитена от СофтУни! Но не съм само аз.

7
27/04/2015 22:00:23
malkstor avatar malkstor 348 Точки

Коментара за MSDN е много точен, напомня ми за вица как няколко човека с хеликоптер се изгубили в мъгла и стигнали до някаква офисна сграда, на терасата на която имало човек. Попитали го "Извинявайте, знете ли къде се намираме?", а той отговорил: "Разбира се, намирате се в хеликоптер." След това пилота помислил малко и казал "Добре, знам къде сме" и се измъкнали. Останалите в недоумение го попитали "Как разбра къде сме?" а той отговорил "Веднага разбрах че сме до централата на Microsoft, защото отговора на въпросът ни беше колкото верен, толкова и безполезен - като help на Microsoft."

За справки съм установил (както и още много други хора тук) че www.dotnetperls.com върши прекрасна работа.

2